|
Materiály k jmenování MUDr. Ratha ministrem
zdravotnictví
|
-
Premiér republiky Ing. Paroubek navrhl jmenování Dr. Davida Ratha,
prezidenta ČLK, ministrem zdravotnictví ČR. Prezident republiky, který je oprávněn
ministry na návrh premiéra jmenovat, však toto jmenování odmítl a poukázal na
možný střet zájmů při jmenování prezidenta ČLK (stavovské profesní zájmové
organizace) ministrem zdravotnictví (státem pověřeným garantem poskytování zdravotní
péče).
Nakonec po téměř dvou týdnech se Dr. Rath rozhodl
odstoupit z funkce a byl 4. listopadu jmenován ministrem zdravotnictví.
V souvislosti s jeho odstoupením a řešením situace v ČLK došlo k řadě
vyhrocených střetů a mediálních vystoupení. Sjezd, který by měl volit nového
prezidenta, byl svolán na 14. ledna 2006.
Také představenstvo našeho OS ČLK Děčín přijalo výzvu
k nadcházejícímu mimořádnému sjezdu ČLK k zamezení protiprávnímu
postupu v ČLK.
Stejně jako v otázce vyvrcholení krize zdravotního systému na přelomu
září a října, ani zde nepředkládáme hotový názor, ale poskytujeme materiály,
které byly veřejně publikovány:
-
- Klaus zatím Ratha nejmenuje; ministerstvo připraven
vést premiér (ČTK)
- Prohlášení prezidentů
samosprávných komor k propojení funkce reprezentanta samosprávy a člena vlády
- V ČLK propukly spory, kdo má po Rathovi převzít řízení
(ČTK)
- Prohlášení viceprezidentky ČLK MUDr. Heleny
Fouskové
- Vyjádření ČLK k Prohlášení MUDr. Fouskové
- Prohlášení viceprezidentky ČLK MUDr.
Heleny Fouskové k výrokům Dr. Ratha
- Stavovský předpis ČLK č. 21
- Právní analýza Stavovského předpisu č. 21
"K otázce neslučitelnosti výkonu funkce ministra zdravotnictví a prezidenta
ČLK"
- Prohlášení viceprezidentky ČLK MUDr. Heleny
Fouskové k rozhodnutí představenstva komory o SP 21
- Výzva k referendu o rezignaci prezidenta ČLK
- Prohlášení představenstva OS ČLK Karlovy Vary
- Prohlášení představenstva OS ČLK Příbram
-
- Žádost představenstva OS ČLK Praha 10
o svoláni mimořádného jednáni sjezdu ČLK
- Prohlášení prezidentů České
stomatologické komory a České lékárnické komory
- Tiskové prohlášení
prezidenta ČLK – 1. 11. 2005
- Měl jsem tu čest Vám stát od roku
1998 v čele… (dopis Davida Ratha členům ČLK)
- Prohlášení
viceprezidentky České lékařské komory MUDr. Heleny Fouskové k rezignaci MUDr. Davida
Ratha
- Výzva představenstva a revizní
komise OS ČLK Děčín revizní komisi ČLK
- Výzva představenstva
OS ČLK Děčín ke svolání mimořádného sjezdu ČLK
PRAHA 20. října (ČTK) - Prezident
Václav Klaus dnes uvedl, že zatím nemůže Davida Ratha jmenovat ministrem
zdravotnictví. Rathovo současné působení v čele České lékařské komory a ve
vládě je podle Klause v rozporu s ústavou. Kdyby prezident dál odmítal
Ratha jmenovat ministrem, je Paroubek připraven převzít řízení úřadu a Ratha
jmenovat státním tajemníkem ministerstva. Podle Paroubka si země nemůže dovolit
luxus nemít ministra zdravotnictví. Rath by se modelu řízení ministerstva, který
naznačil premiér, nebránil a funkci prvního náměstka ministra by přijal.
Rath se řízení ČLK vzdát nehodlá, chce je jen přerušit. Reakci prezidenta
označil za "vrtoch staršího pána" a za důsledek toho, že ho Klaus
"bytostně nesnáší". Zopakoval, že po svém jmenování ministrem je připraven
své působení ve vedení komory přerušit, stejně jako pozastavit své podnikatelské
aktivity.
V rozhovoru pro BBC Rath prohlásil, že Klaus svým postojem porušuje ústavu a zákon,
a mohl by si dokonce vysloužit trestní oznámení za zneužívání pravomoci veřejného
činitele. "V krajním případě by mohl být započat proces odvolání
prezidenta za porušování ústavních principů," soudí kandidát na ministra.
Zákon o střetu zájmů podle Ratha stanoví, že člen vlády se musí vzdát
určitých funkcí po svém jmenování. Prezident tedy nemůže podmiňovat jmenování
do funkce ukončením některých aktivit, když zákon jednoznačně říká, že to má
ministr učinit až po svém jmenování, řekl Rath.
"Prezident lékařské komory reprezentuje zájmy komory a jejích členů
vůči státu a jeho protějškem na straně státu je právě ministr
zdravotnictví," napsal prezident Paroubkovi. "Nedovedu si ve své nejbujnější
fantazii představit, jak by to bylo možné sloučit v jednu osobu," řekl
Klaus novinářům.
Rath už dříve písemně prohlásil, že vykonává funkce uvedené v zákoně
o střetu zájmů. Neupřesnil však jaké. Prezident proto požaduje informace o tom,
jaké činnosti kolidující s normou Rath vykonává. V dopise premiérovi Klaus
uvedl, že o jmenování v této chvíli nemůže rozhodnout. Šéf ČLK má
malou soukromou ambulanci. Je také jednatelem společností s ručením omezeným
4R a Paracelsum. Má expertní, konzultační, školicí a další aktivity.
Ústava nestanovuje termín, do něhož má prezident přijímat demise ministrů a jmenovat
jejich nástupce. Uvádí, že hlava státu jmenuje premiéra a na jeho návrh členy
kabinetu. Na premiérův návrh také ministry odvolává nebo přijímá jejich
demisi.
Rath komplikace při jmenování čekal. "Měl by své osobní antipatie
(Klaus) k mé osobě odložit a měl by se začít chovat jako skutečná
hlava státu, a ne jako malé umanuté dítě. Já chápu, že mu lezu na nervy. Já
chápu, že mi nemůže zapomenout první polovinu 90. let," řekl ČTK Rath. V
letech 1991 až 1994 byl Rath členem ODS, v jejímž čele Klaus léta stál a nyní
je jejím čestným předsedou. Rath je nyní nestraník, přiklání se ale k ČSSD.
Podle Ratha prezident svým rozhodnutím zahání zemi do ústavní krize a jen
prohlubuje problémy zdravotnictví. Odmítl i kritiku předsedy KDU-ČSL
Miroslava Kalouska, podle něhož Rathova nominace vtahuje všechny lékaře, kteří
jsou povinně členy komory, do předvolební kampaně ČSSD. "Ať si dá do pořádku
své majetkové poměry, a pak ať kritizuje. Je to křesťan, měl by něco vědět
o břevnu a smítku," řekl Rath v BBC na Kalouskovu adresu.
|
Dovolte, abych Vás informoval o jednomyslném stanovisku prezidentů profesních
komor k možné kumulaci funkcí ministra vlády České republiky a prezidenta
České lékařské komory. Dle našeho názoru by v tomto případě mohlo dojít
ke zneužití samosprávné a nepolitické organizace ve prospěch jedné strany a zároveň
ke střetu zájmů člena vlády, který je v rozporu s Ústavou a demokracií
v této zemi.
O tomto stanovisku jsem rovněž informoval prezidenta České republiky, předsedu
vlády České republiky a prezidenta České lékařské komory. Originály textu
s podpisy jednotlivých prezidentů komor jsou uloženy v kanceláři České
stomatologické komory.
Podle právního poradce České stomatologické komory nemá tzv. "pozastavení
funkce prezidenta Komory", případně "pozastavení výkonu funkce
prezidenta Komory" oporu v právu. Zvolený prezident Komory buď ve
funkci je anebo není. Zákon ani organizační řád ČLK neumožňují pozastavit výkon
funkce prezidenta ČLK. Prohlášení o tom, že zvolený prezident pozastaví výkon
funkce může znamenat pouze tolik, že tato osoba nebude funkci fakticky vykonávat,
právní význam však nemá, neboť i nadále bude prezidentem ČLK se všemi právy
a povinnostmi.
Pokud prohlášení bylo formulováno dokonce tak, že výkon funkce bude
prezidentovi ČLK pozastaven, budí ještě větší pochybnosti, neboť neexistuje žádný
orgán, který by takový krok mohl učinit.
MUDr. Jiří Pekárek
prezident České stomatologické komory
Příloha: prohlášení prezidentů samosprávných komor
Prohlášení prezidentů samosprávných komor k propojení funkce
reprezentanta samosprávy a člena vlády
Každý zákonem konstituovaný samosprávný subjekt reprezentující
určitý stav a zajištující svobodný výkon daného stavovského povolání
(advokátů, architektů, auditorů, autorizovaných inženýrů a techniků, daňových
poradců, lékárníků, lékařů, notářů, patentových zástupců, veterinářů a zubních
lékařů) musí být zásadně subjektem ryze apolitickým. To samozřejmě a prvořadě
znamená a podmiňuje absolutní politickou nezávislost jejich statutárních zástupců.
Jedině tak lze zajistit řádné fungování samosprávy a její relevantní
zastupování, ať již navenek a na poli svěřených veřejnosprávních funkcí,
nebo dovnitř, vůči členům stavovské obce, tj. ve směru prosazování stavovských
zájmu při nutném respektování členské různorodosti. Jedině tak lze zajistit,
že samosprávný subjekt nebude podléhat ani vnějším, ani vnitřním tlakům, a to
bez ohledu na jejich (politickou) sílu.
Propojení funkce reprezentanta samosprávy a člena vlády by
bylo flagrantním porušením primárních principů nezávislé samosprávnosti (viz též
článek 70 Ústavy ČR, dle kterého nesmí clen vlády vykonávat činnosti odporující
výkonu jeho funkce) a do budoucna nebezpečným precedentem ohrožujícím tuto
tradiční a společensky vrcholně výhodnou formu zajištění výkonu povolání.
Dne 19.10.2005
Toto prohlášení podpořily:
-
Česká advokátní komora zastoupená předsedou JUDr. Vladimírem
Jirouskem
-
Česká komora architektů zastoupená prezidentem Doc. Ing.
arch. Janem Štípkem
-
Komora auditorů ČR zastoupená viceprezidentem Ing. Jiřím
Vrbou
-
Česká komora autorizovaných inženýrů a techniků zastoupená
předsedou Ing. Václavem Machem
-
Komora daňových poradců ČR zastoupená prezidentem Ing. Jiřím
Nekovářem
-
Česká lékárnická komora zastoupená prezidentem PharmDr.
Lubomírem Chudobou
-
Notářská komora ČR zastoupená prezidentem JUDr. Martinem
Foukalem
-
Česká komora patentových zástupců zastoupená místopředsedou
PhDr. Františkem Čuprem
-
Komora veterinárních lékařů ČR zastoupená prezidentem
MVDr. Janem Bernardym
-
Česká stomatologická komora zastoupená prezidentem MUDr. Jiřím
Pekárkem
|
PRAHA 20. října (ČTK) - Nominace
prezidenta České lékařské komory (ČLK) Davida Ratha do funkce ministra
zdravotnictví vyvolala v této stavovské organizaci spory o to, kdo má po
něm převzít vedení. Podle pravidel by po Rathovi vedení komory měla převzít její
viceprezidentka Helena Fousková, podle Rathových představ by v čele lékařů
mělo dočasně stanout představenstvo. Proti tomuto rozhodnutí se někteří lékaři
bouří, a uvažují dokonce o tom, že své členství v komoře
pozastaví.
Rath se rozhodl kvůli ministerské funkci svého prezidentování v komoře dočasně
vzdát. Podle řádu ČLK by ho měl v tomto případě začít zastupovat
viceprezident. Fousková uvedla, že je připravena řízení komory převzít.
Prezident republiky Václav Klaus však dnes uvedl, že Ratha ministrem jmenovat zatím
nemůže. Podle něj je jeho funkce prezidenta komory v rozporu s funkcí člena
vlády.
Pokud by nakonec prezident Ratha členem vlády jmenoval, je dosavadní šéf komory
připraven během několika měsíců, zhruba do února, svolat mimořádný volební
sjezd ČLK. "Tam bych se vzdal funkce, pokud by delegáti neměli jiný názor,"
uvedl Rath v BBC. Za své možné nástupce si dovede představit předsedu Lékařského
odborového klubu Milana Kubka nebo člena představenstva ČLK Aleše Hermana.
Rath obhájil svou prezidentskou funkci na víkendovém sjezdu ČLK. O důvěře
viceprezidentce či její funkci se nehlasovalo. Představenstvo komory může podle předpisů
ČLK rezignovat. Pokud tak učiní více než polovina jeho členů, může být svolán
mimořádný sjezd. Delegáti z řad lékařů na něm pak o vedení
rozhodnou.
Rath údajně zamkl svou kancelář a Fouskové prý klíče a agendu předat
nechtěl. Podle něj nepožívá viceprezidentka důvěry členů komory. "Možná
má ambice, ale ne schopnosti," řekl ČTK. Rath zpochybnil i její pracovní
nasazení. Loni údajně Fouskovou vyslal na tři desítky akcí, žádné z nich
se podle něho ale nezúčastnila. Řídit komoru Fousková bude, ale jen jedním
hlasem v osmnáctičlenném představenstvu, míní Rath.
Fousková s tímto postupem nesouhlasí. "Zaráží mne, že prezident České
lékařské komory doktor Rath nerespektuje ustanovení stavovských předpisů,"
napsala ve svém prohlášení.
Podle některých lékařů za sporem může být skutečnost, že zatímco Rath
stojí spíše na straně doktorů z veřejných nemocnic, Fousková patří k lékařům
soukromým. V představenstvu komory mají zdravotníci z veřejného sektoru převahu.
Na stranu Fouskové se postavili již někteří zdravotníci. "Jestliže někdo
považuje komoru za své léno, které předá kamarádovi, tak já pozastavuji členství
v této instituci. A vyzvu k tomu všechny slušné doktory v tomto státě,"
řekl dnes ČTK sekretář Svazu lékařů a podnikatelů ve zdravotnictví
Skalpel Miroslav Havrda. Podle něj by jeho příkladu následovaly tisíce lékařů.
Havrda podle svých slov odmítá být "v organizaci, která porušuje zákony".
Členství v komoře mají lékaři ale povinné ze zákona.
Podle informací ČTK viceprezidentka Fousková již připravila kroky, které by
chtěla v čele komory podniknout. Prvním z nich je odpolitizování ČLK. K
jejím záměrům má patřit i provedení ekonomického auditu všech aktivit
komory a jednání se zdravotními pojišťovnami.
|
ke stanovisku Dr. Ratha, že stane-li se ministrem zdravotnictví,
pozastaví výkon své funkce prezidenta ČLK a zastupovat ho bude představenstvo ČLK
„Plně respektuji rozhodnutí prezidenta ČLK Dr. Ratha, že bude-li jmenován
ministrem zdravotnictví, pozastaví výkon své funkce prezidenta v ČLK. V tom
případě jsem v souladu se stavovskými předpisy Komory připravena převzít
řízení ČLK tak, jak to specifikuje Organizační řád ČLK (§15, odst. 4), který
říká: „Pokud prezident komory z vážných důvodů nemůže vykonávat svou
funkci, zastupuje ho viceprezident v plném rozsahu.“
Zaráží mne, že prezident České lékařské komory Dr. Rath nerespektuje
ustanovení stavovských předpisů.
MUDr. Helena Fousková, viceprezidenta ČLK, v. r.
V Ostravě dne 19. 10. 2005
|
Vyjádření ČLK
k Prohlášení MUDr. Fouskové
Předpokládám, že bude-li Dr. Rath jmenován ministrem zdravotnictví a rozhodne-li
se pozastavit výkon funkce prezidenta (jak sám prohlásil), bude jistě svolána mimořádná
schůze představenstva ČLK (které je nejvyšším orgánem komory v období
mezi sjezdy), na níž bude stanoven způsob řízení ČLK v následujícím
období. Prohlášení Dr. Fouskové považuji tudíž za velmi předčasné, nicméně
zároveň poměrně charakteristické pro její současné postoje a snahy.
V rámci své volební kampaně před volbami do Evropského parlamentu se Dr.
Fousková pokusila naprosto nekolegiálně získat politické body tím, že Dr. Ratha
otevřeným dopisem teatrálně vyzvala k abdikaci pod záminkou jeho tehdy údajné
spolupráce s ČSSD. Představenstvo ČLK již tehdy toto její účelové gesto
odsoudilo a při nejbližším zasedání jí v tajném hlasování vyslovilo
jednoznačnou nedůvěru.
Od té doby Dr. Fousková nepokrytě usiluje všemi prostředky o nejvyšší post v ČLK,
což potvrdila na nedávném sjezdu komory, kde se nejprve dočkala zjevného zklamání,
když na její dotaz, zda by Dr. Rath mohl vykonávat obě funkce (ministra a prezidenta
ČLK) současně, premiér odpověděl, že by neměl námitek. Následně se alespoň
pokusila o to, aby sjezd svým usnesení Dr. Ratha zavázal k tomu, aby v případě
svého jmenování ministrem musel okamžitě na funkci prezidenta ČLK rezignovat. Názor
na tuto její snahu vyjádřila většina delegátů tím, že sjezd na protest proti
tomu předčasně opustila.
Dr. Fousková má tedy v současné době velmi malou (ne-li zcela nulovou)
podporu stávajícího představenstva a jako její dlouholetý kolega v tomto
orgánu mohu prohlásit, že díky svým podnikatelským aktivitám, které ji až
dosud v plnění povinností souvisejících s druhým nejvyšším postem v ČLK
bránily (v posledním roce z důvodu pracovního zaneprázdnění a nutnosti
často cestovat do Prahy odmítla většinu úkolů, kterými ji chtěl prezident pověřit),
by vedení komory vlastními silami zcela jistě nebyla schopna garantovat.
Pavel Kubíček, člen představenstva a tiskový mluvčí ČLK
|
„Jako viceprezidentka České lékařské komory považuji za nezbytné se jasně
a důrazně ohradit proti posledním výrokům prezidenta komory MUDr. Davida
Ratha a distancovat se od nich. Opakovaně prohlašuji, že zastávám názor, že
výkon funkce prezidenta stavovské organizace – České lékařské komory – je s politickou
funkcí ministra zdravotnictví či jeho prvního náměstka neslučitelná časově, z pohledu
střetu zájmu a rovněž z hlediska zásady apolitičnosti komory.
Jsem přesvědčená, že vyhrožování presidentu republiky, tedy nejvyššímu ústavnímu
činiteli země, odvoláním z funkce či dokonce trestním stíháním z úst
prezidenta ČLK je v hrubém rozporu se všemi zásadami stavovské etiky, norem
slušného chování i názorově pluralitního demokratického polistopadového vývoje.
Tyto výroky jsou nesporným důkazem toho, že Česká lékařská komora je manipulována
a zneužívaná jako nástroj politického boje ve prospěch vládní strany z důvodu
osobních a mocenských ambicí MUDr. Ratha. Takováto politizace je ve všech
demokratických zemích pro stavovskou organizaci typu ČLK naprosto nepřípustná a
diskreditující, neboť zásadně snižuje její nezávislost, důvěryhodnost a význam
v očích veřejnosti.
S velkým znepokojením sleduji tendence mnoha svých kolegů reagovat na tento
vývoj vystoupením z komory či pozastavením svého členství. Česká lékařská
komora má v systému českého zdravotnictví své nezastupitelné a významné
místo, považuji proto za potřebné učinit vše pro zachování její integrity,
akceschopnosti, apolitičnosti a názorové plurality na odborné úrovni.
Vyzývám a žádám všechny své kolegy lékaře, aby svá stanoviska a názory
vyjádřili aktivně, hlasitě a jasně, nikoliv však odchodem a oslabením
komory, ale standardními mechanismy na její půdě, a pomohli tak vrátit ČLK
postavení respektované odborné a apolitické stavovské organizace zastupující
všechny lékaře této země.
V zájmu výše uvedeného rovněž vyzývám MUDr. Davida Ratha, aby z této
situace vyvodil svou osobní zodpovědnost a přispěl tak skutečně k řešení
problémů zdravotnictví naší země, ke zklidnění situace, ke kultivaci vztahů
mezi odbornou i laickou veřejností a tím i k vytvoření prostředí
pro konsensuální řešení problémů ve zdravotnictví."
MUDr. Helena Fousková, viceprezidenta ČLK, v. r.
V Ostravě dne 21. 10. 2005
|
Stavovský
předpis č. 21 České lékařské komory - Přerušení výkonu funkce
prezidenta České lékařské komory
(schváleno dne 21. října 2005)
"§ 1
Tento stavovský předpis upravuje postup při přerušení výkonu funkce
prezidenta České lékařské komory (dále jen „komora“) z důvodu výkonu
funkce člena vlády.
§ 2
Je-li prezident komory pověřen funkcí člena vlády, může nadále vykonávat
svou funkci prezidenta komory. Pokud však z důvodu vhodnosti prezident
komory požádá představenstvo komory, aby výkon funkce prezidenta komory byl přerušen,
představenstvo komory může rozhodnout, že této žádosti vyhoví a výkon
funkce prezidenta komory na dobu, po kterou bude vykonávat funkci člena vlády přeruší.
§ 3
Dnem přerušení výkonu funkce prezidenta komory přechází výkon jeho
kompetencí v plném rozsahu na představenstvo komory. Představenstvo komory
v rámci svého stálého zasedání pověřuje jednotlivými kompetencemi
jednotlivé členy představenstva komory. V rozsahu zmocnění vydaném před přerušením
výkonu funkce prezidentem komory, zastupuje prezidenta komory viceprezident komory.
§ 4
Přerušení výkonu funkce prezidenta komory končí ke dni, kdy o to prezident
komory požádá písemně představenstvo komory, nejpozději však ke dni ukončení
výkonu funkce člena vlády. K tomuto dni prezident komory vykonává opět veškeré
své kompetence a je ukončeno stálé zasedání představenstva komory.
§ 5
Tento stavovský předpis nabývá okamžitě platnosti. Nabytí účinnosti se řídí
ustanovením § 22 odstavec 4 organizačního řádu komory."
Poznámky editora:
- K § 1: Zákon č. 220/1991 Sb. ani žádný jiný stavovský předpis
ČLK nazná pojem "přerušení výkonu funkce".
- K § 2: Tvrzení obsažené v první větě bude možná předmětem
sporu u Ústavního soudu, takže je na pováženou z něj vycházet ve
stavovském předpisu.
- K § 2: Přerušení funkce je zde uvedeno jako výkon pravomoci představenstva
komory (na žádost prezidenta), které však žádnou takovou pravomoc "přerušit
výkon funkce" nemá.
- K § 3: Věta prvá je v přímém rozporu se zákonem. I
kdyby bylo přerušení výkonu funkce prezidenta možné, automaticky vstoupí v účinnost
§ 17 odst. 3 zákona č. 220/1991 Sb., podle kterého je prezident
zastupován viceprezidentem. Ten řídí činnost i zasedání představenstva.
- K § 5: Text § 22 odst. 4 Organizačního řádu ČLK: "Představenstvo
okresního sdružení je povinno zabezpečit, aby všechny zveřejněné informace
byly přístupné každému členu komory zapsanému v seznamu členů tohoto
okresního sdružení." (??)
|
K otázce neslučitelnosti
výkonu funkce ministra zdravotnictví a prezidenta ČLK
po přijetí stavovského předpisu č. 21 ČLK - - Přerušení výkonu
funkce prezidenta České lékařské komory - analýza
Brně dne 23. 10. 2005
Věc: Právní analýza
Nekompatibilita funkcí prezidenta ČLK a ministra zdravotnictví
je dovozována z čl. 70 Ústavy: „Člen vlády nesmí vykonávat činnosti,
jejichž povaha odporuje výkonu jeho funkce. Podrobnosti stanoví zákon.“
Dovozuje se, že prezident České lékařské komory je výkonným představitelem
orgánu zájmové samosprávy na úseku zdravotnictví. Zájmová samospráva je výsledkem
horizontální dekoncentrace veřejné moci a vytváří tak „druhou větev“
veřejné správy na úseku zdravotnictví. Je přitom úkolem samosprávy, aby hájila
zájmy svého konkrétního oboru vůči státní moci a tímto trvalým soupeřením
a vyvažováním dosahovala účinné vzájemné kontroly jednotlivých složek
veřejné moci. Toto je obecná úvaha, která se netýká jen ministerstva
zdravotnictví a ČLK, ale veškerého působení zájmové samosprávy a dále
veškerého působení samosprávy územní tam, kde nevykonává přenesenou působnost.
Z uvedeného je patrné, že je z ústavního hlediska krajně nežádoucí,
aby dvě složky státní moci, které spolu mají de facto soupeřit a mají se
navzájem kontrolovat a které jsou často v protikladném právním
postavení, řídil tentýž člověk.
Představenstvo české lékařské komory se pokusilo vydáním výše citovaného
„stavovského předpisu“ předmětnou situaci vyřešit tak, aby prezident ČLK zůstal
ve své funkci, a přesto mu předmětná inkompatibilita zanikla.
Tento pokus je příkrém rozporu s Ústavou české
republiky, stavovskými předpisy ČLK jakož i zákonem č. 220/1991 Sb.,
o České lékařské komoře, České stomatologické komoře a České lékárnické
komoře.
Před rozborem neústavnosti/nezákonnosti jednotlivých ustanovení tohoto „předpisu“
je zapotřebí zhodnotit proceduru jeho přijetí, protože jen řádně přijatý předpis
může naplňovat znak zákonnosti, který je imperativem pro všechny stavovské předpisy.
Nutnou podmínkou pro vydání stavovského předpisu
(či jakéhokoli jiného předpisu) je pravomoc takový předpis vydat. Orgán,
který předpis vydal, tedy musí být k takovému vydání příslušným právním
předpisem zmocněn. (Proto vláda ČR nemůže přijmout zákon, i kdyby to
bylo nakrásně velmi rozumné a prezident republiky nemůže vydat vyhlášku, i kdyby
to bylo velmi vhodné.)
Též představenstvo České lékařské komory má zákonem definované
pravomoci, které nesmí překračovat. Oprávnění k vydání tohoto předpisu
má pouze a jen sjezd delegátů ČLK, a to pouze k některým jeho částem,
protože značná část předpisu je i obsahově v rozporu se zákonem, jak
bude ukázáno níže.Oprávnění představenstva ČLK vydávat některé stavovské
předpisy vyplývá z § 16 odst. 3 písm. g) zák. č. 220/1991 Sb. „Představenstvo
komory rozhoduje ve všech věcech podle tohoto zákona, pokud o nich nerozhodují
jiné orgány komory.“
Co je tedy podmínkou pro to, aby mohlo představenstvo vydat stavovský předpis?
- Musí se jednat o věc, jejíž rozhodování svěřuje zákon komoře.
- Rozhodování o takové otázce není svěřeno jinému orgánu (sjezdu)
než představenstvu.
Existuje v zákoně oprávnění komory rozhodovat o způsobu zániku či
pozastavení výkonu funkce prezidenta ČLK? Žádné takové ustanovení v zákoně
není, až na jedinou výjimku, která bude rozebrána níže. Kompetence komor
stanoví § 2 zákona a vydání předmětného předpisu nelze vztáhnout
na žádnou z tam uvedených kompetencí.
Závěr: Představenstvo komory tedy vydalo předpis, ačkoli k tomu
nemělo pravomoc. Takový předpis je nicotný a právně neplatný.
Jediný předpis přibližně tohoto obsahu, který by mohla teoreticky ČLK
vydat, je organizační řád, který skutečně upravuje vnitřní chod jednotlivých
orgánů ČLK. Pravomoc vydat organizační řád ČLK (či jeho novelu nebo doplnění)
je ovšem svěřena sjezdu delegátů ČLK, jak jasně plyne z § 15 odst. 2 písm
a) zákona.
Z toho je zřejmé, že pokud ČLK vydala předmětný předpis, jedná se buď o doplnění
organizačního řádu, ale v tom případě jej musí vydat sjezd delegátů, a nebo
se jedná o předpis jiný, pak ale komora vůbec nemá pravomoc jej vydat jakýmkoli
svým orgánem.
Z hlediska materiálního je korektnější závěr, že se jedná o pokus
doplnit organizační řád komory a že tento předpis tedy přísluší vydat
pouze sjezdu delegátů a nikoli představenstvu.
Jelikož předpis každopádně vydal nepravomocný orgán, jedná se o předpis
nicotný, když nedostatek pravomoci je typickým důvodem nicotnosti správního
aktu. Z toho důvodu tento předpis nevyvolává žádné právní následky a jakékoli
jednání „podle něj“ nevyvolává žádné právní účinky.
Pokud tedy prezident komory o pozastavení výkonu funkce podle tohoto předpisu
požádá a představenstvo výkon pozastaví, je to nulitní rozhodnutí a prezident
komory je i nadále prezidentem se všemi důsledky z toho plynoucími,
protože pozastavení jeho funkce nemůže povstat z právně neexistujícího předpisu.
Obdobně na představenstvo nepřejdou kompetence prezidenta, protože ani takový
přechod funkce se nemůže opírat o nicotný předpis.Pokud tedy existuje překážka
inkompatibility pro prezidenta ČLK, existuje tato překážka i po zdánlivém
pozastavení jeho funkce podle tohoto „předpisu“, protože tento předpis není
pro svou nulitu způsobilý vyvolat žádné právní důsledky, tedy samozřejmě
ani pozastavení funkce.Pro úplnost je zapotřebí říci, že podle čl. 4 tohoto
„předpisu“ končí pozastavení funkce dnem, kdy prezident komory o ukončení
pozastavení požádá. Nic tedy nebrání prezidentu ČLK se minutu po jmenování
ministrem opět ujmout funkce prezidenta ČLK.
Z toho je patrné, že se jedná nejen o nulitní předpis,
ale také o zcela flagrantní, účelový a ústavně nekorektní pokus o obejití
platného ústavního práva České republiky.
Pro doplnění je vhodné rozebrat též některá konkrétní ustanovení předpisu,
pro jejich zjevnou nezákonnost/protiústavnost, čímž je lze ilustrovat snahu představenstva
a prezidenta ČLK postupovat v rozporu se zákonem.
Předně stavovský předpis, a to ani správnou procedurou schválený, nemůže
zavádět nové formy výkonu funkce, které zákon nezná a nepředpokládá. Zákon
počítá s tím, že kdo je zvolen prezidentem ČLK má tuto funkci vykonávat
a žádné „pozastavení funkce“ nezná. Představenstvo podle § 16
odst.3 písm g) zákona rozhoduje ve všech věcech podle tohoto zákona, pokud o nich
nerozhodují jiné orgány komory. Ale jelikož pozastavení funkce prezidenta zákon
nezná, těžko se může jednat o rozhodování „podle tohoto zákona“. Představenstvo
si tedy tímto „předpisem“ pro sebe uzurpuje pravomoc, kterou podle zákona nemá.Je
tedy v rozporu se zákonem zavádět vnitřním předpisem komory „pozastavení
funkce“, protože se jedná o formu zastávání funkce, se kterou zákon nepočítá.
(Obdobně nemůže vláda ČR svým nařízením zavést „pozastavení funkce
ministra“, které nezná Ústava.)
Je nezákonné vložit takovou pravomoc do rukou představenstva, protože zákon
mu tuto pravomoc nedává. Stavovský předpis přitom nesmí v rozporu se zákonem
rozšiřovat pravomoci jednotlivých orgánů.
Podle čl. 1 „Je-li prezident komory pověřen funkcí člena vlády, může nadále
vykonávat svou funkci prezidenta komory.“ Toto ustanovení je v příkrém
rozporu s čl. 70 Ústavy. Že stavovský předpis ČLK nemůže novelizovat Ústavu
ČR, je bez další argumentace zřejmé.
Podle čl. 3 „Dnem přerušení výkonu funkce prezidenta komory přechází výkon
jeho kompetencí v plném rozsahu na představenstvo komory.“ Toto ustanovení
je nezákonné. Podle čl. 17 odst. 3 zákona „Prezidenta komory zastupuje
viceprezident.“. Z toho je patrno, že prezident svou funkci buď vykonává, a nebo,
připustíme-li hypoteticky, že ji má pozastavenu, funkci nevykonává a v tom
případě jej ze zákona zastupuje viceprezident, nikoli představenstvo. Stavovský
„předpis“ je zde tedy v rozporu se zákonem, protože upravuje otázku
zastoupení prezidenta jinak, než jak to činí zákon.
Podle čl. 3 „Představenstvo komory v rámci svého stálého zasedání
pověřuje jednotlivými kompetencemi jednotlivé členy představenstva komory.“
Toto ustanovení je nezákonné. Nic jako stále zasedání představenstva
neexistuje. Naopak, je výslovnou pravomocí prezidenta a v jeho nepřítomnosti
viceprezidenta komory svolávat a řídit jednání představenstva (§ 17 odst. 2 zákona).
Pokud tedy komora má prezidenta, je to on, kdo rozhoduje o tom, zda a kdy
bude představenstvo zasedat a o čem bude jednat, pokud prezidenta nemá,
rozhoduje o tomtéž viceprezident komory (§ 17 odst. 3). Stavovský předpis
se zde tedy snaží nejen znemožnit viceprezidentu komory jeho zákonné zastupování
prezidenta komory, ale též jej zbavit jeho zákonem garantované pravomoci svolávat
a řídit jednání představenstva komory. Taková snaha je v rozporu se zákonem.
Závěrem lze proto říci, že přijatý „předpis“ byl přijat
orgánem, který nemá pravomoc jej přijmout, a proto je nulitní a neplatný.
Nevyvolává žádné právní následky, jednání podle něj nemá žádný právní
význam (a je neplatné), jím zrušené kompetence nadále existují a jím
zavedené instituty naopak nevznikly. Tento předpis samotný, ani postup podle něj
nejsou způsobilé odstranit nekompatibilitu mezi funkcí prezidenta ČLK a funkcí
ministra zdravotnictví.
Z hlediska svého obsahu potom předpis je ve převažující většině
v příkrém rozporu se zákonem, Ústavou i stavosvkými předpisy ČLK a jako
takový by předpokládané a zamýšlené následky nevyvolal, ani kdyby byl přijat
zákonně a ústavně konformním způsobem.
JUDr. Milan Vašíček
advokát
|
Prohlášení viceprezidentky České lékařské komory MUDr.
Heleny Fouskové k rozhodnutí představenstva
komory.
Páteční mimořádné představenstvo schválilo stavovský předpis č.21, kterým
se pokouší řešit souběh funkce člena vlády a prezidenta České lékařské
komory.
Na základě právní analýzy konstatuji, že tento postup představenstva je v rozporu
se zákonem o České lékařské komoře, který jasně stanoví, co představenstvo
komory může rozhodnout a co naopak je definováno zákonem do kompetence
sjezdu ČLK či co nelze měnit vůbec, neb to zákon nepřipouští.
Za nesporné je potřeba považovat následující:
- Zákon č.220/1991 Sb. o ČLK nezná institut pozastavení funkce
prezidenta komory, jakékoliv rozhodnutí orgánů komory (zřízené tímto zákonem)
v této věci je rozhodnutí nad rámec zákona, tedy protiprávní a neplatné.
- Vydávat, upravovat a měnit organizační řád ČLK je ve výlučné
kompetenci sjezdu ČLK a nikoliv v kompetenci představenstva. Proto
takovéto rozhodnutí
představenstva komory je nezákonné, tedy nicotné a neplatné.
- Pozastavení funkce prezidenta ČLK činěné dobrovolně a na dobu, po
kterou to uzná za vhodné pouze prezident ČLK je brutálním zneuctěním právních
a
ústavních principů, navíc neúčinné
- Neplatné jsou pak všechny kroky představenstva, které jsou učiněny na základě
jeho nezákonného a neplatného rozhodnutí.
- Z výše uvedených důvodů budou neprodleně soudní cestou podniknuty právní
kroky vedoucí ke zrušení tohoto nezákonného usnesení představenstva.
Jako delegáty řádně zvolená viceprezidentka ČLK považuji za naprosto nepřípustné,
aby představenstvo organizace, jejímž jedním ze základních poslání je dodržování
etických pravidel, pošlapávalo tak hrubým a jasným způsobem základní právní
předpisy této země jako je Ústava, zákon o České lékařské komoře, členy
a delegáty schválené stavovské předpisy, a to jen a pouze za účelem
osobních politických a mocenských ambicí MUDr. Davida Ratha.
Jsem přesvědčená, že o dehonestující účelovosti nesvědčí pouze
provedená právní analýza, na kterou bylo představenstvo upozorněno, ale pouhé
přečtení
znění tohoto pokusu představenstva. Precedens k takovémuto účelovému jednání
nalezneme pouze u totalitních režimů typu Lukašenkova Běloruska pěstujících
kult osobnosti, určitě však ne v demokratickém světě, v demokraticky
zřízených a demokraticky řízených komorách!
Vyzývám a žádám každého lékaře, každého člena komory a každého
kolegu, kterému tyto praktiky nejsou lhostejny a který, stejně jako já, považuje
za nepřípustné, aby byl s těmito postupy jako člen komory spojován, aby se
k tomuto jasně a hlasitě vyjádřil a napomohl tak zahájení očistného
procesu uvnitř České lékařské komory.
V Ostravě 24.10.2005
MUDr. Helena Fousková
Viceprezidentka České lékařské komory
|
Vzhledem k současné situaci kolem jmenování doktora Ratha ministrem
a dohadech kolem střetu zájmů, je představestvo OS ČLK v Jindřichově
Hradci toho názoru, že z morálního a etického hlediska by bylo vhodné,
aby dr. Rath rezignoval na funkci prezidenta nyní, i když zákon přesně
nevymezuje, zda tak má učinit před a nebo po jmenování do funkce.
Myslíme si, že ač na sjezdu byl většinou ve funkci potvrzen, složení
delegátů na sjezdu nebyl dostatečně reprezentativní vzorek, a že možná
většina členstva je jiného názoru. Proto navrhujeme ve všech OS ČLK
provést rychlé písemné referendum k tomuto tématu, které by pak
jasně ukázalo, jak by se měl dle názoru všech lékařů dr. Rath
zachovat, a zda je opravdu žádáno, aby i nadále stál v čele stavovské
organizace.
Zvažte prosím tuto možnost, kterou lze celkem rychle provést ve všech okresních
organizacích.
s pozdravem
MUDr. Hana Horáková,
předsedkyně OS ČLK v Jindřichově Hradci
|
Delegáti sjezdu ČLK informovali předsednictvo o průběhu XVII. Sjezdu ČLK
ze 14.- 16.10.2005, i o dalších událostech, které na sjezd bezprostředně
navazovaly.
MUDr. Moravec informoval o prohlášení vicepresidentky ČLK MUDr. Fouskové.
Předsednictvo schválilo toto prohlášení:
Předsednictvo OS ČLK Karlovy Vary souhlasí s prohlášením
viceprezidentky MUDr. Fouskové ze dne 21.10.2005 a považuje jí za legitimní
nástupkyni MUDr. Ratha na postu presidenta České lékařské komory.
V případě, že budou porušovány Stavovské předpisy
ČLK, jsme připraveni iniciovat a organizačně zaštítit Mimořádný sjezd
ČLK.
V Karlových Varech 24.10.2005
Zapsal : MUDr. Karel Moravec
|
Představenstvo ČLK
Lékařská 2
150 30 Praha 5
V Příbrami dne 26. 10. 2005
Věc: Žádost o svolání mimořádného jednání sjezdu ČLK.
Představenstvo OS ČLK Příbram na svém zasedání konaném dne 26.10.2005 většinou
hlasů rozhodlo požádat představenstvo ČLK o svolání mimořádného jednání
sjezdu ČLK v nejkratším možném termínu, a to konkrétně s níže
uvedeným programem:
- Diskuse k návrhu usnesení XVII. sjezdu ČLK včetně zaujetí stanoviska slučitelnosti
vykonávání či pozastavení funkce prezidenta ČLK a vysoké funkce v exekutivě
státu, konkrétně ministra zdravotnictví či jeho náměstka.
- Přijetí usnesení XVII. sjezdu ČLK včetně rozpočtu ČLK na r.2006.
- Odvolání prezidenta a představenstva ČLK (event. RK a ČR ČLK).
- Volba nového prezidenta a představenstva ČLK (event. RK a ČR ČLK).
S pozdravem
Za představenstvo OS ČLK Příbram
předseda MUDr. Jan Bürger
|
|