Zpět na hlavní stránku

Materiály k jmenování MUDr. Ratha ministrem zdravotnictví



Klaus zatím Ratha nejmenuje; ministerstvo připraven vést premiér

PRAHA 20. října (ČTK) - Prezident Václav Klaus dnes uvedl, že zatím nemůže Davida Ratha jmenovat ministrem zdravotnictví. Rathovo současné působení v čele České lékařské komory a ve vládě je podle Klause v rozporu s ústavou. Kdyby prezident dál odmítal Ratha jmenovat ministrem, je Paroubek připraven převzít řízení úřadu a Ratha jmenovat státním tajemníkem ministerstva. Podle Paroubka si země nemůže dovolit luxus nemít ministra zdravotnictví. Rath by se modelu řízení ministerstva, který naznačil premiér, nebránil a funkci prvního náměstka ministra by přijal.

Rath se řízení ČLK vzdát nehodlá, chce je jen přerušit. Reakci prezidenta označil za "vrtoch staršího pána" a za důsledek toho, že ho Klaus "bytostně nesnáší". Zopakoval, že po svém jmenování ministrem je připraven své působení ve vedení komory přerušit, stejně jako pozastavit své podnikatelské aktivity.

V rozhovoru pro BBC Rath prohlásil, že Klaus svým postojem porušuje ústavu a zákon, a mohl by si dokonce vysloužit trestní oznámení za zneužívání pravomoci veřejného činitele. "V krajním případě by mohl být započat proces odvolání prezidenta za porušování ústavních principů," soudí kandidát na ministra.

Zákon o střetu zájmů podle Ratha stanoví, že člen vlády se musí vzdát určitých funkcí po svém jmenování. Prezident tedy nemůže podmiňovat jmenování do funkce ukončením některých aktivit, když zákon jednoznačně říká, že to má ministr učinit až po svém jmenování, řekl Rath.

"Prezident lékařské komory reprezentuje zájmy komory a jejích členů vůči státu a jeho protějškem na straně státu je právě ministr zdravotnictví," napsal prezident Paroubkovi. "Nedovedu si ve své nejbujnější fantazii představit, jak by to bylo možné sloučit v jednu osobu," řekl Klaus novinářům.

Rath už dříve písemně prohlásil, že vykonává funkce uvedené v zákoně o střetu zájmů. Neupřesnil však jaké. Prezident proto požaduje informace o tom, jaké činnosti kolidující s normou Rath vykonává. V dopise premiérovi Klaus uvedl, že o jmenování v této chvíli nemůže rozhodnout. Šéf ČLK má malou soukromou ambulanci. Je také jednatelem společností s ručením omezeným 4R a Paracelsum. Má expertní, konzultační, školicí a další aktivity.

Ústava nestanovuje termín, do něhož má prezident přijímat demise ministrů a jmenovat jejich nástupce. Uvádí, že hlava státu jmenuje premiéra a na jeho návrh členy kabinetu. Na premiérův návrh také ministry odvolává nebo přijímá jejich demisi.

Rath komplikace při jmenování čekal. "Měl by své osobní antipatie (Klaus) k mé osobě odložit a měl by se začít chovat jako skutečná hlava státu, a ne jako malé umanuté dítě. Já chápu, že mu lezu na nervy. Já chápu, že mi nemůže zapomenout první polovinu 90. let," řekl ČTK Rath. V letech 1991 až 1994 byl Rath členem ODS, v jejímž čele Klaus léta stál a nyní je jejím čestným předsedou. Rath je nyní nestraník, přiklání se ale k ČSSD.

Podle Ratha prezident svým rozhodnutím zahání zemi do ústavní krize a jen prohlubuje problémy zdravotnictví. Odmítl i kritiku předsedy KDU-ČSL Miroslava Kalouska, podle něhož Rathova nominace vtahuje všechny lékaře, kteří jsou povinně členy komory, do předvolební kampaně ČSSD. "Ať si dá do pořádku své majetkové poměry, a pak ať kritizuje. Je to křesťan, měl by něco vědět o břevnu a smítku," řekl Rath v BBC na Kalouskovu adresu.


Prohlášení prezidentů samosprávných komor k propojení funkce reprezentanta samosprávy a člena vlády

Dovolte, abych Vás informoval o jednomyslném stanovisku prezidentů profesních komor k možné kumulaci funkcí ministra vlády České republiky a prezidenta České lékařské komory. Dle našeho názoru by v tomto případě mohlo dojít ke zneužití samosprávné a nepolitické organizace ve prospěch jedné strany a zároveň ke střetu zájmů člena vlády, který je v rozporu s Ústavou a demokracií v této zemi.

O tomto stanovisku jsem rovněž informoval prezidenta České republiky, předsedu vlády České republiky a prezidenta České lékařské komory. Originály textu s podpisy jednotlivých prezidentů komor jsou uloženy v kanceláři České stomatologické komory.

Podle právního poradce České stomatologické komory nemá tzv. "pozastavení funkce prezidenta Komory", případně "pozastavení výkonu funkce prezidenta Komory" oporu v právu. Zvolený prezident Komory buď ve funkci je anebo není. Zákon ani organizační řád ČLK neumožňují pozastavit výkon funkce prezidenta ČLK. Prohlášení o tom, že zvolený prezident pozastaví výkon funkce může znamenat pouze tolik, že tato osoba nebude funkci fakticky vykonávat, právní význam však nemá, neboť i nadále bude prezidentem ČLK se všemi právy a povinnostmi.

Pokud prohlášení bylo formulováno dokonce tak, že výkon funkce bude prezidentovi ČLK pozastaven, budí ještě větší pochybnosti, neboť neexistuje žádný orgán, který by takový krok mohl učinit.

MUDr. Jiří Pekárek
prezident České stomatologické komory

Příloha: prohlášení prezidentů samosprávných komor

Prohlášení prezidentů samosprávných komor k propojení funkce reprezentanta samosprávy a člena vlády

Každý zákonem konstituovaný samosprávný subjekt reprezentující určitý stav a zajištující svobodný výkon daného stavovského povolání (advokátů, architektů, auditorů, autorizovaných inženýrů a techniků, daňových poradců, lékárníků, lékařů, notářů, patentových zástupců, veterinářů a zubních lékařů) musí být zásadně subjektem ryze apolitickým. To samozřejmě a prvořadě znamená a podmiňuje absolutní politickou nezávislost jejich statutárních zástupců. Jedině tak lze zajistit řádné fungování samosprávy a její relevantní zastupování, ať již navenek a na poli svěřených veřejnosprávních funkcí, nebo dovnitř, vůči členům stavovské obce, tj. ve směru prosazování stavovských zájmu při nutném respektování členské různorodosti. Jedině tak lze zajistit, že samosprávný subjekt nebude podléhat ani vnějším, ani vnitřním tlakům, a to bez ohledu na jejich (politickou) sílu.

Propojení funkce reprezentanta samosprávy a člena vlády by bylo flagrantním porušením primárních principů nezávislé samosprávnosti (viz též článek 70 Ústavy ČR, dle kterého nesmí clen vlády vykonávat činnosti odporující výkonu jeho funkce) a do budoucna nebezpečným precedentem ohrožujícím tuto tradiční a společensky vrcholně výhodnou formu zajištění výkonu povolání.

Dne 19.10.2005

Toto prohlášení podpořily:

  • Česká advokátní komora zastoupená předsedou JUDr. Vladimírem Jirouskem

  • Česká komora architektů zastoupená prezidentem Doc. Ing. arch. Janem Štípkem

  • Komora auditorů ČR zastoupená viceprezidentem Ing. Jiřím Vrbou

  • Česká komora autorizovaných inženýrů a techniků zastoupená předsedou Ing. Václavem Machem

  • Komora daňových poradců ČR zastoupená prezidentem Ing. Jiřím Nekovářem

  • Česká lékárnická komora zastoupená prezidentem PharmDr. Lubomírem Chudobou

  • Notářská komora ČR zastoupená prezidentem JUDr. Martinem Foukalem

  • Česká komora patentových zástupců zastoupená místopředsedou PhDr. Františkem Čuprem

  • Komora veterinárních lékařů ČR zastoupená prezidentem MVDr. Janem Bernardym

  • Česká stomatologická komora zastoupená prezidentem MUDr. Jiřím Pekárkem


V ČLK propukly spory, kdo má po Rathovi převzít řízení

PRAHA 20. října (ČTK) - Nominace prezidenta České lékařské komory (ČLK) Davida Ratha do funkce ministra zdravotnictví vyvolala v této stavovské organizaci spory o to, kdo má po něm převzít vedení. Podle pravidel by po Rathovi vedení komory měla převzít její viceprezidentka Helena Fousková, podle Rathových představ by v čele lékařů mělo dočasně stanout představenstvo. Proti tomuto rozhodnutí se někteří lékaři bouří, a uvažují dokonce o tom, že své členství v komoře pozastaví.

Rath se rozhodl kvůli ministerské funkci svého prezidentování v komoře dočasně vzdát. Podle řádu ČLK by ho měl v tomto případě začít zastupovat viceprezident. Fousková uvedla, že je připravena řízení komory převzít. Prezident republiky Václav Klaus však dnes uvedl, že Ratha ministrem jmenovat zatím nemůže. Podle něj je jeho funkce prezidenta komory v rozporu s funkcí člena vlády.

Pokud by nakonec prezident Ratha členem vlády jmenoval, je dosavadní šéf komory připraven během několika měsíců, zhruba do února, svolat mimořádný volební sjezd ČLK. "Tam bych se vzdal funkce, pokud by delegáti neměli jiný názor," uvedl Rath v BBC. Za své možné nástupce si dovede představit předsedu Lékařského odborového klubu Milana Kubka nebo člena představenstva ČLK Aleše Hermana.

Rath obhájil svou prezidentskou funkci na víkendovém sjezdu ČLK. O důvěře viceprezidentce či její funkci se nehlasovalo. Představenstvo komory může podle předpisů ČLK rezignovat. Pokud tak učiní více než polovina jeho členů, může být svolán mimořádný sjezd. Delegáti z řad lékařů na něm pak o vedení rozhodnou.

Rath údajně zamkl svou kancelář a Fouskové prý klíče a agendu předat nechtěl. Podle něj nepožívá viceprezidentka důvěry členů komory. "Možná má ambice, ale ne schopnosti," řekl ČTK. Rath zpochybnil i její pracovní nasazení. Loni údajně Fouskovou vyslal na tři desítky akcí, žádné z nich se podle něho ale nezúčastnila. Řídit komoru Fousková bude, ale jen jedním hlasem v osmnáctičlenném představenstvu, míní Rath.

Fousková s tímto postupem nesouhlasí. "Zaráží mne, že prezident České lékařské komory doktor Rath nerespektuje ustanovení stavovských předpisů," napsala ve svém prohlášení.

Podle některých lékařů za sporem může být skutečnost, že zatímco Rath stojí spíše na straně doktorů z veřejných nemocnic, Fousková patří k lékařům soukromým. V představenstvu komory mají zdravotníci z veřejného sektoru převahu.

Na stranu Fouskové se postavili již někteří zdravotníci. "Jestliže někdo považuje komoru za své léno, které předá kamarádovi, tak já pozastavuji členství v této instituci. A vyzvu k tomu všechny slušné doktory v tomto státě," řekl dnes ČTK sekretář Svazu lékařů a podnikatelů ve zdravotnictví Skalpel Miroslav Havrda. Podle něj by jeho příkladu následovaly tisíce lékařů. Havrda podle svých slov odmítá být "v organizaci, která porušuje zákony". Členství v komoře mají lékaři ale povinné ze zákona.

Podle informací ČTK viceprezidentka Fousková již připravila kroky, které by chtěla v čele komory podniknout. Prvním z nich je odpolitizování ČLK. K jejím záměrům má patřit i provedení ekonomického auditu všech aktivit komory a jednání se zdravotními pojišťovnami.


Prohlášení viceprezidentky ČLK MUDr. Heleny Fouskové

ke stanovisku Dr. Ratha, že stane-li se ministrem zdravotnictví, pozastaví výkon své funkce prezidenta ČLK a zastupovat ho bude představenstvo ČLK

„Plně respektuji rozhodnutí prezidenta ČLK Dr. Ratha, že bude-li jmenován ministrem zdravotnictví, pozastaví výkon své funkce prezidenta v ČLK. V tom případě jsem v souladu se stavovskými předpisy Komory připravena převzít řízení ČLK tak, jak to specifikuje Organizační řád ČLK (§15, odst. 4), který říká: „Pokud prezident komory z vážných důvodů nemůže vykonávat svou funkci, zastupuje ho viceprezident v plném rozsahu.“

Zaráží mne, že prezident České lékařské komory Dr. Rath nerespektuje ustanovení stavovských předpisů.

MUDr. Helena Fousková, viceprezidenta ČLK, v. r.

V Ostravě dne 19. 10. 2005  


Vyjádření ČLK k Prohlášení MUDr. Fouskové

Předpokládám, že bude-li Dr. Rath jmenován ministrem zdravotnictví a rozhodne-li se pozastavit výkon funkce prezidenta (jak sám prohlásil), bude jistě svolána mimořádná schůze představenstva ČLK (které je nejvyšším orgánem komory v období mezi sjezdy), na níž bude stanoven způsob řízení ČLK v následujícím období. Prohlášení Dr. Fouskové považuji tudíž za velmi předčasné, nicméně zároveň poměrně charakteristické pro její současné postoje a snahy.

V rámci své volební kampaně před volbami do Evropského parlamentu se Dr. Fousková pokusila naprosto nekolegiálně získat politické body tím, že Dr. Ratha otevřeným dopisem teatrálně vyzvala k abdikaci pod záminkou jeho tehdy údajné spolupráce s ČSSD. Představenstvo ČLK již tehdy toto její účelové gesto odsoudilo a při nejbližším zasedání jí v tajném hlasování vyslovilo jednoznačnou nedůvěru.

Od té doby Dr. Fousková nepokrytě usiluje všemi prostředky o nejvyšší post v ČLK, což potvrdila na nedávném sjezdu komory, kde se nejprve dočkala zjevného zklamání, když na její dotaz, zda by Dr. Rath mohl vykonávat obě funkce (ministra a prezidenta ČLK) současně, premiér odpověděl, že by neměl námitek. Následně se alespoň pokusila o to, aby sjezd svým usnesení Dr. Ratha zavázal k tomu, aby v případě svého jmenování ministrem musel okamžitě na funkci prezidenta ČLK rezignovat. Názor na tuto její snahu vyjádřila většina delegátů tím, že sjezd na protest proti tomu předčasně opustila.

Dr. Fousková má tedy v současné době velmi malou (ne-li zcela nulovou) podporu stávajícího představenstva a jako její dlouholetý kolega v tomto orgánu mohu prohlásit, že díky svým podnikatelským aktivitám, které ji až dosud v plnění povinností souvisejících s druhým nejvyšším postem v ČLK bránily (v posledním roce z důvodu pracovního zaneprázdnění a nutnosti často cestovat do Prahy odmítla většinu úkolů, kterými ji chtěl prezident pověřit), by vedení komory vlastními silami zcela jistě nebyla schopna garantovat.

Pavel Kubíček, člen představenstva a tiskový mluvčí ČLK 


Prohlášení viceprezidentky ČLK MUDr. Heleny Fouskové k výrokům Dr. Ratha

„Jako viceprezidentka České lékařské komory považuji za nezbytné se jasně a důrazně ohradit proti posledním výrokům prezidenta komory MUDr. Davida Ratha a distancovat se od nich. Opakovaně prohlašuji, že zastávám názor, že výkon funkce prezidenta stavovské organizace – České lékařské komory – je s politickou funkcí ministra zdravotnictví či jeho prvního náměstka neslučitelná časově, z pohledu střetu zájmu a rovněž z hlediska zásady apolitičnosti komory.

Jsem přesvědčená, že vyhrožování presidentu republiky, tedy nejvyššímu ústavnímu činiteli země, odvoláním z funkce či dokonce trestním stíháním z úst prezidenta ČLK je v hrubém rozporu se všemi zásadami stavovské etiky, norem slušného chování i názorově pluralitního demokratického polistopadového vývoje. Tyto výroky jsou nesporným důkazem toho, že Česká lékařská komora je manipulována a zneužívaná jako nástroj politického boje ve prospěch vládní strany z důvodu osobních a mocenských ambicí MUDr. Ratha. Takováto politizace je ve všech demokratických zemích pro stavovskou organizaci typu ČLK naprosto nepřípustná a diskreditující, neboť zásadně snižuje její nezávislost, důvěryhodnost a význam v očích veřejnosti.

S velkým znepokojením sleduji tendence mnoha svých kolegů reagovat na tento vývoj vystoupením z komory či pozastavením svého členství. Česká lékařská komora má v systému českého zdravotnictví své nezastupitelné a významné místo, považuji proto za potřebné učinit vše pro zachování její integrity, akceschopnosti, apolitičnosti a názorové plurality na odborné úrovni.

Vyzývám a žádám všechny své kolegy lékaře, aby svá stanoviska a názory vyjádřili aktivně, hlasitě a jasně, nikoliv však odchodem a oslabením komory, ale standardními mechanismy na její půdě, a pomohli tak vrátit ČLK postavení respektované odborné a apolitické stavovské organizace zastupující všechny lékaře této země.

V zájmu výše uvedeného rovněž vyzývám MUDr. Davida Ratha, aby z této situace vyvodil svou osobní zodpovědnost a přispěl tak skutečně k řešení problémů zdravotnictví naší země, ke zklidnění situace, ke kultivaci vztahů mezi odbornou i laickou veřejností a tím i k vytvoření prostředí pro konsensuální řešení problémů ve zdravotnictví."

MUDr. Helena Fousková, viceprezidenta ČLK, v. r.

V Ostravě dne 21. 10. 2005  


Stavovský předpis č. 21 České lékařské komory - Přerušení výkonu funkce prezidenta České lékařské komory

(schváleno dne 21. října 2005)

"§ 1

Tento stavovský předpis upravuje postup při přerušení výkonu funkce prezidenta České lékařské komory (dále jen „komora“) z důvodu výkonu funkce člena vlády.

§ 2

Je-li prezident komory pověřen funkcí člena vlády, může nadále vykonávat svou funkci prezidenta komory. Pokud však z důvodu vhodnosti prezident komory požádá představenstvo komory, aby výkon funkce prezidenta komory byl přerušen, představenstvo komory může rozhodnout, že této žádosti vyhoví a výkon funkce prezidenta komory na dobu, po kterou bude vykonávat funkci člena vlády přeruší.

§ 3

Dnem přerušení výkonu funkce prezidenta komory přechází výkon jeho kompetencí v plném rozsahu na představenstvo komory. Představenstvo komory v rámci svého stálého zasedání pověřuje jednotlivými kompetencemi jednotlivé členy představenstva komory. V rozsahu zmocnění vydaném před přerušením výkonu funkce prezidentem komory, zastupuje prezidenta komory viceprezident komory.

§ 4

Přerušení výkonu funkce prezidenta komory končí ke dni, kdy o to prezident komory požádá písemně představenstvo komory, nejpozději však ke dni ukončení výkonu funkce člena vlády. K tomuto dni prezident komory vykonává opět veškeré své kompetence a je ukončeno stálé zasedání představenstva komory.

§ 5

Tento stavovský předpis nabývá okamžitě platnosti. Nabytí účinnosti se řídí ustanovením § 22 odstavec 4 organizačního řádu komory."

Poznámky editora:

  1. K § 1: Zákon č. 220/1991 Sb. ani žádný jiný stavovský předpis ČLK nazná pojem "přerušení výkonu funkce".
  2. K § 2: Tvrzení obsažené v první větě bude možná předmětem sporu u Ústavního soudu, takže je na pováženou z něj vycházet ve stavovském předpisu.
  3. K § 2: Přerušení funkce je zde uvedeno jako výkon pravomoci představenstva komory (na žádost prezidenta), které však žádnou takovou pravomoc "přerušit výkon funkce" nemá.
  4. K § 3: Věta prvá je v přímém rozporu se zákonem. I kdyby bylo přerušení výkonu funkce prezidenta možné, automaticky vstoupí v účinnost § 17 odst. 3 zákona č. 220/1991 Sb., podle kterého je prezident zastupován viceprezidentem. Ten řídí činnost i zasedání představenstva.
  5. K § 5: Text § 22 odst. 4 Organizačního řádu ČLK: "Představenstvo okresního sdružení je povinno zabezpečit, aby všechny zveřejněné informace byly přístupné každému členu komory zapsanému v seznamu členů tohoto okresního sdružení." (??)

K otázce neslučitelnosti výkonu funkce ministra zdravotnictví a prezidenta ČLK

po přijetí stavovského předpisu č. 21 ČLK - - Přerušení výkonu funkce prezidenta České lékařské komory - analýza

Brně dne 23. 10. 2005

Věc: Právní analýza

Nekompatibilita funkcí prezidenta ČLK a ministra zdravotnictví

je dovozována z čl. 70 Ústavy: „Člen vlády nesmí vykonávat činnosti, jejichž povaha odporuje výkonu jeho funkce. Podrobnosti stanoví zákon.“

Dovozuje se, že prezident České lékařské komory je výkonným představitelem orgánu zájmové samosprávy na úseku zdravotnictví. Zájmová samospráva je výsledkem horizontální dekoncentrace veřejné moci a vytváří tak „druhou větev“ veřejné správy na úseku zdravotnictví. Je přitom úkolem samosprávy, aby hájila zájmy svého konkrétního oboru vůči státní moci a tímto trvalým soupeřením a vyvažováním dosahovala účinné vzájemné kontroly jednotlivých složek veřejné moci. Toto je obecná úvaha, která se netýká jen ministerstva zdravotnictví a ČLK, ale veškerého působení zájmové samosprávy a dále veškerého působení samosprávy územní tam, kde nevykonává přenesenou působnost.

Z uvedeného je patrné, že je z ústavního hlediska krajně nežádoucí, aby dvě složky státní moci, které spolu mají de facto soupeřit a mají se navzájem kontrolovat a které jsou často v protikladném právním postavení, řídil tentýž člověk.

Představenstvo české lékařské komory se pokusilo vydáním výše citovaného „stavovského předpisu“ předmětnou situaci vyřešit tak, aby prezident ČLK zůstal ve své funkci, a přesto mu předmětná inkompatibilita zanikla.

Tento pokus je příkrém rozporu s Ústavou české republiky, stavovskými předpisy ČLK jakož i zákonem č. 220/1991 Sb., o České lékařské komoře, České stomatologické komoře a České lékárnické komoře.

Před rozborem neústavnosti/nezákonnosti jednotlivých ustanovení tohoto „předpisu“ je zapotřebí zhodnotit proceduru jeho přijetí, protože jen řádně přijatý předpis může naplňovat znak zákonnosti, který je imperativem pro všechny stavovské předpisy.

Nutnou podmínkou pro vydání stavovského předpisu

(či jakéhokoli jiného předpisu) je pravomoc takový předpis vydat. Orgán, který předpis vydal, tedy musí být k takovému vydání příslušným právním předpisem zmocněn. (Proto vláda ČR nemůže přijmout zákon, i kdyby to bylo nakrásně velmi rozumné a prezident republiky nemůže vydat vyhlášku, i kdyby to bylo velmi vhodné.)

Též představenstvo České lékařské komory má zákonem definované pravomoci, které nesmí překračovat. Oprávnění k vydání tohoto předpisu má pouze a jen sjezd delegátů ČLK, a to pouze k některým jeho částem, protože značná část předpisu je i obsahově v rozporu se zákonem, jak bude ukázáno níže.Oprávnění představenstva ČLK vydávat některé stavovské předpisy vyplývá z § 16 odst. 3 písm. g) zák. č. 220/1991 Sb. „Představenstvo komory rozhoduje ve všech věcech podle tohoto zákona, pokud o nich nerozhodují jiné orgány komory.“

Co je tedy podmínkou pro to, aby mohlo představenstvo vydat stavovský předpis?

  1. Musí se jednat o věc, jejíž rozhodování svěřuje zákon komoře.
  2. Rozhodování o takové otázce není svěřeno jinému orgánu (sjezdu) než představenstvu.

Existuje v zákoně oprávnění komory rozhodovat o způsobu zániku či pozastavení výkonu funkce prezidenta ČLK? Žádné takové ustanovení v zákoně není, až na jedinou výjimku, která bude rozebrána níže. Kompetence komor stanoví § 2 zákona a vydání předmětného předpisu nelze vztáhnout na žádnou z tam uvedených kompetencí.

Závěr: Představenstvo komory tedy vydalo předpis, ačkoli k tomu nemělo pravomoc. Takový předpis je nicotný a právně neplatný.

Jediný předpis přibližně tohoto obsahu, který by mohla teoreticky ČLK vydat, je organizační řád, který skutečně upravuje vnitřní chod jednotlivých orgánů ČLK. Pravomoc vydat organizační řád ČLK (či jeho novelu nebo doplnění) je ovšem svěřena sjezdu delegátů ČLK, jak jasně plyne z § 15 odst. 2 písm a) zákona.

Z toho je zřejmé, že pokud ČLK vydala předmětný předpis, jedná se buď o doplnění organizačního řádu, ale v tom případě jej musí vydat sjezd delegátů, a nebo se jedná o předpis jiný, pak ale komora vůbec nemá pravomoc jej vydat jakýmkoli svým orgánem.

Z hlediska materiálního je korektnější závěr, že se jedná o pokus doplnit organizační řád komory a že tento předpis tedy přísluší vydat pouze sjezdu delegátů a nikoli představenstvu.

Jelikož předpis každopádně vydal nepravomocný orgán, jedná se o předpis nicotný, když nedostatek pravomoci je typickým důvodem nicotnosti správního aktu. Z toho důvodu tento předpis nevyvolává žádné právní následky a jakékoli jednání „podle něj“ nevyvolává žádné právní účinky.

Pokud tedy prezident komory o pozastavení výkonu funkce podle tohoto předpisu požádá a představenstvo výkon pozastaví, je to nulitní rozhodnutí a prezident komory je i nadále prezidentem se všemi důsledky z toho plynoucími, protože pozastavení jeho funkce nemůže povstat z právně neexistujícího předpisu.

Obdobně na představenstvo nepřejdou kompetence prezidenta, protože ani takový přechod funkce se nemůže opírat o nicotný předpis.Pokud tedy existuje překážka inkompatibility pro prezidenta ČLK, existuje tato překážka i po zdánlivém pozastavení jeho funkce podle tohoto „předpisu“, protože tento předpis není pro svou nulitu způsobilý vyvolat žádné právní důsledky, tedy samozřejmě ani pozastavení funkce.Pro úplnost je zapotřebí říci, že podle čl. 4 tohoto „předpisu“ končí pozastavení funkce dnem, kdy prezident komory o ukončení pozastavení požádá. Nic tedy nebrání prezidentu ČLK se minutu po jmenování ministrem opět ujmout funkce prezidenta ČLK.

Z toho je patrné, že se jedná nejen o nulitní předpis, ale také o zcela flagrantní, účelový a ústavně nekorektní pokus o obejití platného ústavního práva České republiky.

Pro doplnění je vhodné rozebrat též některá konkrétní ustanovení předpisu, pro jejich zjevnou nezákonnost/protiústavnost, čímž je lze ilustrovat snahu představenstva a prezidenta ČLK postupovat v rozporu se zákonem.

Předně stavovský předpis, a to ani správnou procedurou schválený, nemůže zavádět nové formy výkonu funkce, které zákon nezná a nepředpokládá. Zákon počítá s tím, že kdo je zvolen prezidentem ČLK má tuto funkci vykonávat a žádné „pozastavení funkce“ nezná. Představenstvo podle § 16 odst.3 písm g) zákona rozhoduje ve všech věcech podle tohoto zákona, pokud o nich nerozhodují jiné orgány komory. Ale jelikož pozastavení funkce prezidenta zákon nezná, těžko se může jednat o rozhodování „podle tohoto zákona“. Představenstvo si tedy tímto „předpisem“ pro sebe uzurpuje pravomoc, kterou podle zákona nemá.Je tedy v rozporu se zákonem zavádět vnitřním předpisem komory „pozastavení funkce“, protože se jedná o formu zastávání funkce, se kterou zákon nepočítá. (Obdobně nemůže vláda ČR svým nařízením zavést „pozastavení funkce ministra“, které nezná Ústava.)

Je nezákonné vložit takovou pravomoc do rukou představenstva, protože zákon mu tuto pravomoc nedává. Stavovský předpis přitom nesmí v rozporu se zákonem
rozšiřovat pravomoci jednotlivých orgánů.

Podle čl. 1 „Je-li prezident komory pověřen funkcí člena vlády, může nadále vykonávat svou funkci prezidenta komory.“ Toto ustanovení je v příkrém rozporu s čl. 70 Ústavy. Že stavovský předpis ČLK nemůže novelizovat Ústavu ČR, je bez další argumentace zřejmé.

Podle čl. 3 „Dnem přerušení výkonu funkce prezidenta komory přechází výkon jeho kompetencí v plném rozsahu na představenstvo komory.“ Toto ustanovení je nezákonné. Podle čl. 17 odst. 3 zákona „Prezidenta komory zastupuje viceprezident.“. Z toho je patrno, že prezident svou funkci buď vykonává, a nebo, připustíme-li hypoteticky, že ji má pozastavenu, funkci nevykonává a v tom případě jej ze zákona zastupuje viceprezident, nikoli představenstvo. Stavovský „předpis“ je zde tedy v rozporu se zákonem, protože upravuje otázku zastoupení prezidenta jinak, než jak to činí zákon.

Podle čl. 3 „Představenstvo komory v rámci svého stálého zasedání pověřuje jednotlivými kompetencemi jednotlivé členy představenstva komory.“ Toto ustanovení je nezákonné. Nic jako stále zasedání představenstva neexistuje. Naopak, je výslovnou pravomocí prezidenta a v jeho nepřítomnosti viceprezidenta komory svolávat a řídit jednání představenstva (§ 17 odst. 2 zákona). Pokud tedy komora má prezidenta, je to on, kdo rozhoduje o tom, zda a kdy bude představenstvo zasedat a o čem bude jednat, pokud prezidenta nemá, rozhoduje o tomtéž viceprezident komory (§ 17 odst. 3). Stavovský předpis se zde tedy snaží nejen znemožnit viceprezidentu komory jeho zákonné zastupování prezidenta komory, ale též jej zbavit jeho zákonem garantované pravomoci svolávat a řídit jednání představenstva komory. Taková snaha je v rozporu se zákonem.

Závěrem lze proto říci, že přijatý „předpis“ byl přijat orgánem, který nemá pravomoc jej přijmout, a proto je nulitní a neplatný. Nevyvolává žádné právní následky, jednání podle něj nemá žádný právní význam (a je neplatné), jím zrušené kompetence nadále existují a jím zavedené instituty naopak nevznikly. Tento předpis samotný, ani postup podle něj nejsou způsobilé odstranit nekompatibilitu mezi funkcí prezidenta ČLK a funkcí ministra zdravotnictví.

Z hlediska svého obsahu potom předpis je ve převažující většině v příkrém rozporu se zákonem, Ústavou i stavosvkými předpisy ČLK a jako takový by předpokládané a zamýšlené následky nevyvolal, ani kdyby byl přijat zákonně a ústavně konformním způsobem.

JUDr. Milan Vašíček
advokát

Prohlášení viceprezidentky České lékařské komory MUDr. Heleny Fouskové k rozhodnutí představenstva komory.

Páteční mimořádné představenstvo schválilo stavovský předpis č.21, kterým se pokouší řešit souběh funkce člena vlády a prezidenta České lékařské komory.

Na základě právní analýzy konstatuji, že tento postup představenstva je v rozporu se zákonem o České lékařské komoře, který jasně stanoví, co představenstvo komory může rozhodnout a co naopak je definováno zákonem do kompetence sjezdu ČLK či co nelze měnit vůbec, neb to zákon nepřipouští.

Za nesporné je potřeba považovat následující:

  • Zákon č.220/1991 Sb. o ČLK nezná institut pozastavení funkce prezidenta komory, jakékoliv rozhodnutí orgánů komory (zřízené tímto zákonem) v této věci je rozhodnutí nad rámec zákona, tedy protiprávní a neplatné.
  • Vydávat, upravovat a měnit organizační řád ČLK je ve výlučné kompetenci sjezdu ČLK a nikoliv v kompetenci představenstva. Proto takovéto rozhodnutí
    představenstva komory je nezákonné, tedy nicotné a neplatné.
  • Pozastavení funkce prezidenta ČLK činěné dobrovolně a na dobu, po kterou to uzná za vhodné pouze prezident ČLK je brutálním zneuctěním právních a
    ústavních principů, navíc neúčinné
  • Neplatné jsou pak všechny kroky představenstva, které jsou učiněny na základě jeho nezákonného a neplatného rozhodnutí.
  • Z výše uvedených důvodů budou neprodleně soudní cestou podniknuty právní kroky vedoucí ke zrušení tohoto nezákonného usnesení představenstva.

Jako delegáty řádně zvolená viceprezidentka ČLK považuji za naprosto nepřípustné, aby představenstvo organizace, jejímž jedním ze základních poslání je dodržování etických pravidel, pošlapávalo tak hrubým a jasným způsobem základní právní předpisy této země jako je Ústava, zákon o České lékařské komoře, členy a delegáty schválené stavovské předpisy, a to jen a pouze za účelem osobních politických a mocenských ambicí MUDr. Davida Ratha.

Jsem přesvědčená, že o dehonestující účelovosti nesvědčí pouze provedená právní analýza, na kterou bylo představenstvo upozorněno, ale pouhé přečtení
znění tohoto pokusu představenstva. Precedens k takovémuto účelovému jednání nalezneme pouze u totalitních režimů typu Lukašenkova Běloruska pěstujících kult osobnosti, určitě však ne v demokratickém světě, v demokraticky zřízených a demokraticky řízených komorách!

Vyzývám a žádám každého lékaře, každého člena komory a každého kolegu, kterému tyto praktiky nejsou lhostejny a který, stejně jako já, považuje za nepřípustné, aby byl s těmito postupy jako člen komory spojován, aby se k tomuto jasně a hlasitě vyjádřil a napomohl tak zahájení očistného procesu uvnitř České lékařské komory.

V Ostravě 24.10.2005

MUDr. Helena Fousková
Viceprezidentka České lékařské komory

Vážené představenstvo ČLK

Vzhledem k současné situaci kolem jmenování doktora Ratha  ministrem a dohadech kolem střetu zájmů, je představestvo OS ČLK v Jindřichově Hradci toho názoru, že z morálního a etického hlediska by bylo vhodné, aby dr. Rath rezignoval na funkci prezidenta nyní, i když  zákon přesně nevymezuje, zda tak má učinit před a nebo po jmenování do funkce.

Myslíme si, že ač na sjezdu byl většinou  ve funkci potvrzen,  složení delegátů na sjezdu nebyl dostatečně reprezentativní vzorek, a že možná většina členstva je jiného názoru. Proto navrhujeme ve všech OS ČLK provést rychlé písemné referendum k tomuto tématu, které by pak  jasně ukázalo, jak by se měl dle názoru všech  lékařů dr. Rath zachovat, a zda je opravdu žádáno, aby i nadále stál v čele stavovské organizace.

Zvažte prosím tuto možnost, kterou lze celkem rychle provést ve všech okresních  organizacích.

s pozdravem

MUDr. Hana Horáková,
předsedkyně OS ČLK v Jindřichově Hradci

Prohlášení představenstva OS ČLK Karlovy Vary

Delegáti sjezdu ČLK informovali předsednictvo o průběhu XVII. Sjezdu ČLK ze 14.- 16.10.2005, i o dalších událostech, které na sjezd bezprostředně navazovaly.

MUDr. Moravec informoval o prohlášení vicepresidentky ČLK MUDr. Fouskové. 

Předsednictvo schválilo toto prohlášení: 

Předsednictvo OS ČLK Karlovy Vary souhlasí s prohlášením viceprezidentky MUDr. Fouskové ze dne 21.10.2005 a považuje jí za legitimní nástupkyni MUDr. Ratha na postu presidenta České lékařské komory.

V případě, že budou porušovány Stavovské předpisy ČLK, jsme připraveni iniciovat a organizačně zaštítit Mimořádný sjezd ČLK.

V Karlových Varech 24.10.2005
Zapsal : MUDr. Karel Moravec

 

Prohlášení představenstva OS ČLK Příbram

Představenstvo ČLK
Lékařská 2
150 30 Praha 5

V Příbrami dne 26. 10. 2005

Věc: Žádost o svolání mimořádného jednání sjezdu ČLK.

Představenstvo OS ČLK Příbram na svém zasedání konaném dne 26.10.2005 většinou hlasů rozhodlo požádat představenstvo ČLK o svolání mimořádného jednání sjezdu ČLK v nejkratším možném termínu, a to konkrétně s níže uvedeným programem:

  • Diskuse k návrhu usnesení XVII. sjezdu ČLK včetně zaujetí stanoviska slučitelnosti vykonávání či pozastavení funkce prezidenta ČLK a vysoké funkce v exekutivě státu, konkrétně ministra zdravotnictví či jeho náměstka.
  • Přijetí usnesení XVII. sjezdu ČLK včetně rozpočtu ČLK na r.2006.
  • Odvolání prezidenta a představenstva ČLK (event. RK a ČR ČLK).
  • Volba nového prezidenta a představenstva ČLK (event. RK a ČR ČLK).

S pozdravem

Za představenstvo OS ČLK Příbram
předseda MUDr. Jan Bürger
 

( NA DOMOVSKOU STRÁNKU OS ČLK )          ( NAHORU )

Aktuality - Kontakt na OS - Poradna - Zákony a předpisy - Zápisy ze schůzí - Zdravotní pojišťovny - Zprávy z ČLK
Stránky připravuje Okresní sdružení České lékařské komory v Děčíně ( info[zavináč]clk.cz )
Návštěvnost našich stránek je sledována serverem NAVRCHOLU.cz
(C) 2002-2005 Webmaster