Zpět na hlavní stránku

K nadcházejícímu sjezdu ČLK


Do doby, než získáme spolehlivé oficiální informace o průběhu sjezdu ČLK, ponecháváme následující text beze změn.

Blíží se další sjezd České lékařské komory, a opět máme jen velmi málo materiálů, z nichž bychom si udělali představu, co bude sjezd probírat, jak máme instruovat naše delegáty, co mají našimi jmény tlumočit. Proto jsme se rozhodli na naších stránkách zveřejnit (a případně i okomentovat) všechny dostupné sjezdové materiály, abychom umožnili co nejširšímu počtu členů ČLK se s nimi seznámit.

Návrhy změn stavovských předpisů ČLK

Jedním ze stálých bodů programu jsou stavovské předpisy ČLK, upravující vnitřní (a někdy i vnější) fungování komory. Stavovské předpisy nebudou nikdy dokonalé, každoročně se však někteří snaží - jedni úspěšněji, jiní méně - prosadit změny stavovských předpisů tak, aby komora fungovala podle jejich představ lépe.


Návrh novely Volebního řádu ČLK (SP č. 2)

Předkládá  MUDr. Karel Blažek, místopředseda představenstva OS ČLK Praha 4, delegát sjezdu ČLK

Stavovský předpis č. 2, Volební řád ČLK, se mění takto:

1. V ustanovení § 2 odst. 4 a § 5 odst. 4 věta první se nahrazuje slovo „všech“ slovy „na sjezdu zaregistrovaných“.

2. V ustanovení § 5 odst. 4 věta třetí se nahrazují slovavšech delegátů sjezdu“ slovy „účastníků volby, přičemž volba je platná, pokud se jí zúčastnila nadpoloviční většina na sjezdu zaregistrovaných delegátů“.

3. V ustanovení § 8 odst. 2 se vypouští slovapokud se pro ně vyslovila nadpoloviční většina všech delegátů sjezdua nahrazují se slovypokud se hlasování zúčastnila nadpoloviční většina na sjezdu zaregistrovaných delegátů sjezdu a pro odvolání se vyslovila většina účastníků hlasování.“

Odůvodnění návrhu:

ad 1) Mnozí delegáti, kteří mají právo účasti na sjezdu, toto právo - zejména v posledních letech - nevyužívají, přičemž okresní sdružení za ně často nevysílá dostatečný počet náhradníků. Novela má zabránit tomu, aby někdo zpochybnil rozhodnutí sjezdu o volbě či odvolání tvrzením, že „všech delegátů“ je ve skutečnosti více, než bylo na sjezdu přítomno (zaregistrováno), a pro rozhodnutí se vyslovila jen většina zaregistrovaných, nikoli nadpoloviční většina všech delegátů.

ad 2) Úprava usnadňuje volbu prezidenta a viceprezidenta pro druhé kolo, pokud nebyli zvoleni v kole prvním, a uvádí do souladu podmínky volby prezidenta s navrhovanými podmínkami pro odvolání prezidenta podle části 3) návrhu. Pro volbu ve druhém kole i pro volbu by měla postačovat nadpoloviční většina usnášeníschopného sálu na sjezdu.

ad 3) Novela

  • uvádí do souladu Volební řád ČLK s Jednacím řádem ČLK, který stanoví obecné pravidlo: „Orgán komory se může platně usnášet, je-li přítomna nadpoloviční většina jeho členů. Jeho usnesení je platné, hlasovala-li pro něj nadpoloviční většina přítomných členů orgánu komory.“ (§ 2 odst. 4 JŘ);

  • má zabránit obdobné situaci, která se odehrála např. na sjezdu v roce 2003, kdy prezident ČLK, o jehož možném odvolání se tehdy jednalo, uměle protahoval jednání tak, aby se konečné hlasování odehrálo v pozdních nočních hodinách. Pro pokročilou dobu tehdy sál opustila téměř třetina delegátů a, ač shromáždění bylo ještě stále usnášeníschopné, ani kdyby velká většina přítomných hlasovala pro odvolání prezidenta, nemusel by být počet jejich hlasů dostatečný;

  • by měla přimět delegáty odpovědněji vykonávat svou funkci a zbytečně neopouštět sál.

V Praze dne 23.6. 2005

předkladatel návrhu: MUDr. Karel Blažek

Příloha návrhu změny Volebního řádu:

Promítnutí navrhovaných změn do příslušných ustanovení stávajícího znění Volebního řádu: - změny jsou zvýrazněny žlutým podkresem a podtržením textu, části navržené k vypuštění jsou přeškrtnuty:

VOLEBNÍ ŘÁD ČESKÉ LÉKAŘSKÉ KOMORY – novelizované paragrafy

§ 2

...

(4) Pro platnost voleb je nutná nadpoloviční většina odevzdaných hlasů účastníků volebního shromáždění a nadpoloviční většina hlasů všech na sjezdu zaregistrovaných delegátů sjezdu.

...

§ 5

...

(4) Volby prezidenta a viceprezidenta komory probíhají dvoukolovým způsobem, pokud některý z kandidátů nezíská již v prvním kole nadpoloviční počet hlasů všech na sjezdu zaregistrovaných delegátů sjezdu. Do druhého kola postupují dva kandidáti s nejvyšším počtem hlasů. Pro zvolení ve druhém kole musí kandidát získat nadpoloviční většinu hlasů všech delegátů sjezdu účastníků volby, přičemž volba je platná, pokud se jí zúčastnila nadpoloviční většina na sjezdu zaregistrovaných delegátů.

...

§ 8

...

(2) Odvolání představenstva, prezidenta, viceprezidenta, čestné rady nebo revizní komise komory je platné, pokud se pro ně vyslovila nadpoloviční většina všech delegátů sjezdu pokud se hlasování zúčastnila nadpoloviční většina na sjezdu zaregistrovaných delegátů sjezdu a pro odvolání se vyslovila většina účastníků hlasování.

Komentář:
   Návrh je veden dobrou snahou po zjednodušení sjezdového  jednání, přesto je právě při aplikaci zásad Jednacího řádu velmi problematické nahradit SJEZD - jako orgán tvořený množinou všech zvolených delegátů - pouze jejich na zasedání přítomnou částí. Jednací řád totiž říká "Orgán komory se může platně usnášet, je-li přítomna nadpoloviční většina jeho členů". Těžko lze přijmout ideu, že SJEZDEM jsou jen ti delegáti, kteří jsou na jednání zaregistrováni, orgán SJEZD je tvořen všemi zvolenými delegáty, i když se nemusí všichni (jednoho určitého) jednání zúčastnit.
   Tato námitka se týká všech návrhů úpravy Volebního řádu, kde je nutno trvat na tom, že pokud se hlasování neúčastní nadpoloviční většina všech členů orgánu (= zvolených delegátů), nemůže se orgán (= sjezd) právoplatně usnášet a tedy ani nikoho volit či odvolávat (§ 15 odst. 2 písm. b zákona o komorách: "Sjezd ... volí a odvolává ...").
   Tento návrh nelze z formálních důvodů doporučit ke schválení.

 

 Návrh změny Organizačního řádu ČLK (SP č. 1)

Předkládá MUDr. Tomáš Schiffler, předseda představenstva OS ČLK Praha 5, delegát sjezdu a člen představenstva ČLK

Stavovský předpis č. 7 ČLK – Organizační řád se mění takto:

1. Ustanovení § 13 se ve stávajícím znění zrušuje a nahrazuje se zněním:

㤠13

(1) Každý člen komory i každý orgán komory je oprávněn podat návrh na nový stavovský předpis komory nebo na změnu dosavadního stavovského předpisu (dále jen „návrh novely“). Člen komory podává návrh novely prostřednictvím okresního sdružení, v němž je registrován. Toto sdružení postoupí návrh člena bezodkladně centrální kanceláři komory, může k němu přitom připojit své stanovisko. Orgány komory, delegáti sjezdu delegátů a členové představenstva komory mohou podávat návrh novely přímo centrální kanceláři komory.

(2) Centrální kancelář komory do 10 dnů od obdržení zveřejní každý došlý návrh novely na internetových stránkách ČLK, přičemž ke každému zveřejněnému návrhu připojí případná stanoviska orgánů komory. Sjezdu delegátů jsou předloženy všechny návrhy novel, které byly centrální kanceláři doručeny dříve než čtyři týdny před začátkem sjezdu, přičemž centrální kancelář zajistí, aby tyto návrhy novel byly před konáním sjezdu poštou rozeslány všem delegátům sjezdu. Předkladatel návrhu může svůj návrh kdykoli stáhnout.

(3) Věcné pozměňovací návrhy lze k podaným návrhům novel podávat centrální kanceláři komory, a to nejpozději 14 dnů před konáním sjezdu. Pozměňovací návrh k podanému návrhu novely může podat každý člen či orgán komory. O tom, zda takto podaný návrh je pozměňovacím návrhem k předloženému návrhu novely a bude tedy sjezdem projednán, rozhoduje sjezd delegátů. Centrální kancelář bezodkladně zajistí zveřejnění všech došlých pozměňovacích návrhů na internetových stránkách komory a jejich rozeslání, popřípadě rozdání delegátům sjezdu.

(4) Znění návrhu novely, o kterém má být na sjezdu hlasováno, je bezprostředně před hlasováním nahlas přečteno; výjimku lze připustit pouze pokud návrh byl všem členům předán v písemné formě a sjezd hlasováním rozhodl o tom, že čtení celého návrhu novely není potřebné. Předkladatel návrhu novely má právo návrh obhajovat osobně či prostřednictvím zástupce, kterého si určí. Předkladatel návrhu novely je oprávněn kdykoli až do okamžiku hlasování o návrhu novely opravit v návrhu chyby v psaní či jiné obdobné chyby, které nemají vliv na věcnou podstatu návrhu.

(5) V případech, kdy to sjezd delegátů předem hlasováním schválí, lze na sjezdu projednat i návrhy novel, které nebyly podány postupem podle předchozích odstavců.“

Odůvodnění novely Organizačního řádu:

Nové, navrhované znění § 13 je kratší, přehlednější, účelnější a lépe zajišťuje rovnoprávnost při podávání návrhů novel. Zároveň zachovává princip časové lhůty pro podání návrhu, čímž bude i nadále zabráněno tomu, aby na sjezdu bylo hlasováno o nedostatečně připravených a dopředu neuvážených návrzích novel (z tohoto pravidla by existovala – stejně jako dosud – výjimka, pokud by se na projednání usnesl sjezd).

Stávající znění obsahuje řadu zbytečných byrokratických formalismů, např. povinný požadavek na předchozí předložení písemných stanovisek představenstva OS ČLK, představenstva komory a právního oddělení, přičemž teprve po opatření těchto stanovisek může být nyní návrh rozeslán delegátům. Přitom tyto orgány, pokud se k návrhu chtějí vyjádřit, by klidně mohli svá stanoviska přednést až na sjezdu, před začátkem hlasování. Díky tomu bude také možné posunout uzávěrku přijímání návrhů ze šesti týdnů před konáním sjezdu na čtyři týdny a návrhy novel tak budou moci lépe reagovat na aktuální situaci v komoře. Novela také umožní podávat pozměňovací návrhy k podaným návrhům novel, což stávající znění neumožňuje. Záleží výhradně na rozhodnutí sjezdu, zda se pozměňovacím návrhem bude zabývat a o něm diskutovat, nebo zda jej bude považovat za návrh nikoli pozměňovací, nesouvisející s původním návrhem (viz odst.3).

Dosavadní znění také nesmyslně odpírá právo podat návrh novely orgánům komory, což návrh odstraňuje (obdobně návrh zákona může být podán jedním poslancem, skupinou poslanců, ale i kolektivním orgánem – vládou, senátem, zastupitelstvem kraje.)
 

Komentář:
   Vzhledem k významu, jaký mají kvalitní a zejména věcně správné stavovské předpisy, je velmi důležité, aby jejich tvorba a upravování bylo upraveno jasně, ale pokud možno transparentně a jednoduše. Jen tak bude možné, abychom se postupnými krůčky dobrali k stavovským předpisům co nejkvalitnějším.
   Tento návrh se právě o racionální úpravu postupu při tvorbě a novelách stavovských předpisů snaží a proto je hoden podpory.

 

Návrh změn Příspěvků na činnost ČLK (SP č. 7)

Předkládá MUDr. Tomáš Schiffler, předseda představenstva OS ČLK Praha 5, delegát sjezdu a člen představenstva ČLK

Stavovský předpis č. 7 ČLK – Příspěvky na činnost České lékařské komory se mění takto:

Ustanovení § 6 se ve stávajícím znění zrušuje a nahrazuje se zněním:

㤠6

(1) Okresní sdružení si z vybraných členských příspěvků ponechává základní částku ve výši 150.000,- Kč. Z příspěvků, na které vzniká okresnímu sdružení nárok podle počtu jeho registrovaných členů a které převyšují základní částku, si okresní sdružení ponechává 55 %, zbylých 45 % převádí na účet centrální kanceláře komory.

(2) Okresní sdružení, které z důvodu příliš malého počtu registrovaných členů nevybere na členských příspěvcích ani základní částku stanovenou v odstavci 1, má nárok na doplacení rozdílu mezi vybranou částkou a základní částkou z účtu centrální kanceláře komory.

(3) Rozhodující pro stanovení výše odvodů na účet centrální kanceláře komory je počet lékařů registrovaných v okresním sdružení ke dni 1.3. příslušného roku.

(4) Představenstvo okresního sdružení poukáže za členy registrované k 1.3. běžného roku na účet komory část členských příspěvků vypočtenou výše uvedeným způsobem ve dvou stejně velkých splátkách do 1.5. a do 1.10. příslušného roku.

(5) Z členských příspěvků vybraných od členů registrovaných po 1. březnu běžného roku poukáže okresní sdružení na účet komory 45% současně s druhou splátkou podle předchozího odstavce. Za členy registrované po 1.9. příslušného roku se odváděná část poukáže na účet komory nejpozději do patnáctého dne měsíce následujícího po měsíci, v němž se člen registroval.

(6) Představenstvo okresního sdružení může rozhodnout, že prostředky, které perspektivně nebude v daném roce potřebovat na svoji činnost, budou převedeny do dispozice centrální kanceláře ČLK.

(7) Ustanovení § 6 nabývá účinnosti dnem 1.12.2005.“

Odůvodnění návrhu:

Smyslem předkládaného návrhu novely SP č. 7 je:

1) zjednodušit a zpřehlednit postup výpočtu odvodů do centra,

Současný systém indexů stanovovaných odlišně pro jednotlivá sdružení ekonomickým oddělením ČLK je nepraktický, nepřehledný, zbytečně složitý a administrativně a účetně zatěžující. Okresní sdružení nyní musí nejprve nahlásit kanceláři komory počet svých lékařů v jednotlivých odvodových kategoriích, poté kancelář komory určí pro sdružení odvodový index (koeficient) a výši odvodu na jednoho člena. Okresní sdružení se tak teprve 20. ledna dozví, s jakou částkou může počítat pro příslušný rok (viz dosavadní § 6 odst. 3). Tento těžkopádný systém je novelou odstraňován. Navíc, jak jsme zjistili při přípravě návrhu, mnohým sdružením byl chybně spočítán jejich odvodový index a ony tak odváděly vyšší částku, než podle SP 7 odvádět měly.

2) snížit celkovou výši odvodů na účet centrální kanceláře ČLK,

Zatímco mnohá sdružení dnes nemají prostředky nejen na vyplácení náhrad funkcionářům za čas strávený výkonem funkce, ale ani na provoz okresní kanceláře, náklady na provoz kanceláře ústřední neustále neodůvodněně stoupají:

Přehled vývoje nákladů centrální kanceláře v milionech Kč
2000 17,4 mil. Kč (nákup a zařízení centrálního sídla ČLK v Praze)
2001 19,9 mil. Kč  
2002 21,5 mil. Kč  
2003 40,3 mil. Kč (z toho cca 11 mil. Kč příjmy z časopisu)
2004 49,7 mil. Kč (z toho cca 11,1 mil. Kč reklama + 5,6 mil. Kč spol.akce)

Uvedené částky představují rozpočet centrální kanceláře a jsou v nich kromě odvodů zahrnuty i jiné příjmy centrály, které okresy získat nemohou (reklama v časopise ČLK, sponzoring, poplatky za garance výrobků, poplatky za akreditace). Podle předkládaného návrhu novely by celkový odvod z příspěvků do centra klesl z plánovaných cca 30,5 mil. Kč na cca 25 mil. Kč. I po této změně by odvod pořád ještě převyšoval rozpočet, který centrále stačil ještě v roce 2002, navýšený o celkovou inflaci, která od roku 2002 (včetně) v ČR byla 4,7 %.

Přijetí dosavadního systému odvodů do centra bylo v roce 2000, resp. 2001 odůvodňováno zvýšenými náklady na nové centrální sídlo ČLK v Lékařské ulici. Tento důvod již pominul, neboť sídlo je již plně vybaveno a z převážné části splaceno. Na druhé straně náklady okresních sdružení na činnost do budoucna v souvislosti s očekávaným zvyšováním nájmů nebytových prostor porostou rychleji než náklady centrální kanceláře, která sídlí ve vlastním objektu. Na účet komorové centrály je dnes odváděno cca 50 % ze všech členských příspěvků, přičemž centrála z nich – stejně jako každé z 86 okresních sdružení – zajišťuje činnost pouze jednoho představenstva, jedné revizní komise a jedné čestné rady.

3) garantovat všem sdružením minimální částku na provoz,

V současné době existuje cca dvacet sdružení, jejichž celoroční prostředky na provoz po provedení odvodu nedosahují ani 150.000,- Kč. Novela těmto nejmenším sdružením garantuje alespoň toto „životní minimum“ na pokrytí fixních nákladů na provoz kanceláře.

Poznámka: K návrhu je možno stáhnout výpočtovou tabulku s jednotlivými příjmovými položkami a výší odvodů pro každé OSL.

předkladatel návrhů: MUDr. Tomáš Schiffler
 

Komentář:
   Volání po změně v systému rozdělování příspěvků na činnost ČLK  (které jsou prakticky jediným zdrojem financování ČLK, zejména na okresní úrovni) není žádná novinka. Právě OS Praha 5 předkládá podobné návrhy již na třetím sjezdu.
   Jedním hybným momentem je snaha zajistit jednoduchým mechanismem - bez potřeby žádostí o dotace a jejich zdlouhavého schvalování - důstojné fungování všech okresních sdružení.
   Základní myšlenkou by však měla být zásada (zakotvená už v zákoně o komorách), že základním článkem ČLK jsou okresní sdružení. Veškeré vyšší struktury (krajské i centrální) vznikají demokratickou cestou zespodu a jsou tu zejména proto, aby poskytovaly okresním sdružením a jednotlivým členům servis v takové míře a kvalitě, kterou si tito přejí. Práce okresních sdruženích a jejich orgánů je přinejmenším stejně důležitá, jako činnost centrálních orgánů komory. Proto by to také měli být delegáti okresních sdružení, kteří určí, jakou část financí, poskytnutých jejich členy, chtějí dát na činnost centrálních orgánů, a ne vedení komory, které určí, kolik peněž okresům zůstane.
   Předložený návrh, podložený i podrobnou modelací svého fungování, představuje dobrou alternativu současného složitého systému, je mnohem přehlednější a přitom zachovává pro financování centrálních orgánů komory dostatečné množství financí.

 

Návrh změny Příspěvků na činnost ČLK (SP č. 16)

Návrh rozpočtu hospodaření ČLK na rok 2006 - výše členských příspěvků na rok 2006

Předkladatel: Představenstvo ČLK

(Poznámky zpracovatele: Návrh není předložen ve formě návrhu na změnu stavovského předpisu, jen ve formě tabulek, určujících výši příspěvku a výši odvodu za jednotlivé skupiny plátců, jak by se měly promítnout do příslušných ustanovení § 5 a 6 SP č. 7, přičemž návrh obsahuje jak částky inflačně zvýšené, tak i ponechané ve výši roku 2005. V obou případech se počítá s jednotnou výší odvodu do centra za první dvě kategorie.
             Zveřejňujeme v tabulce jen inflačně navýšené částky a jejich porovnání s loňskými příspěvky. Při schválení nepoužití inflační doložky by došlo jen k jednotnému odvodu částky 740,00 Kč za první a druhou skupinu, indexované podle velikosti OS, ostatní částky zůstávají stejné jako v roce 2005.)

Výše příspěvků je od roku 2002 navyšována o výši inflace stanovené Českým statistickým úřadem.

Míra inflace za rok 2004 je 2,8 %.

Návrh výše členských příspěvků na rok 2006
Skupina lékařů Výše členských příspěvků na rok 2005 Návrh výše členských příspěvků na rok 2006
(navýšení o míru inflace 2,8 %)
Nárůst výše členských příspěvků
2005 / 2006
Kč / člen Kč / člen Kč / člen
1) soukromí + vedoucí *) 2110,00 2170,00 + 60,00
2) zaměstnanci + ostatní *) 1540,00 1580,00 + 40,00
3a) absolventi 1. rok 1,00 1,00 0,00
3b) absolventi 2. rok 680,00 700,00 + 20,00
4) nepracující důchodci 340,00 350,00 + 10,00
5) nedohledatelní 0,00 0,00 0,00
6) mateřská dovolená 0,00 0,00 0,00
7) pozdní vstup 10 000,00 10 000,00 0,00

 

Návrh výše odvodů z členských příspěvků na rok 2006
Skupina lékařů Výše odvodů z členských příspěvků na rok 2005 Návrh výše odvodů z členských příspěvků na rok 2006
(navýšení o míru inflace 2,8 %)
Nárůst výše odvodů z členských příspěvků
2005 / 2006
Kč / člen Kč / člen Kč / člen
1) soukromí + vedoucí  *) 950,00 760,00 - 190,00
2) zaměstnanci + ostatní *) 700,00 + 60,00
3a) absolventi 1. rok 1,00 1,00 0,00
3b) absolventi 2. rok 280,00 290,00 + 10,00
4) nepracující důchodci 180,00 190,00 + 10,00
5) nedohledatelní 0,00 0,00 0,00
6) mateřská dovolená 0,00 0,00 0,00
7) pozdní vstup 5 000,00 5 000,00 0,00

 Pozn: Dle usnesení představenstva ČLK ze dne 27. 7. 2001 zaokrouhlujeme na celé desetikoruny matematicky do 4,99 Kč dolů a od 5,- Kč nahoru.

(*) Diferencovaný odvod za skupinu 1 a 2 za použití indexu 1 = 700 členů. Zaokrouhluje se na celé Kč dolů. Rozhodující pro stanovení výše odvodu centru je počet lékařů zaregistrovaných v OS ČLK ke dni 3. 1. 2006.

Komentář:
   Také návrh, předkládaný představenstvem ČLK, činí výběr a především rozdělení příspěvků mezi okresy a centrum trochu přehlednější - tím, že zavádí jednotný odvod za všechny (ekonomicky aktivní) lékaře. Udržuje ovšem i nadále systém indexace velikosti tohoto odvodu podle počtu lékařů ve sdružení, i když význam tohoto faktoru na náklady OS (jakkoliv ho nelze zcela zanedbat) není tak zásadní.
   Pokud má OS poskytovat svým členům určité služby a servis, musí vždy zajistit fungující kancelář, telefony, internet atd., musí platit sekretářku, musí poskytovat svým funkcionářům odměny za ztrátu času - a tyto položky se výrazně neliší u OS, které má 400 nebo 1000 členů.
   Proto se domníváme, že i když je tento návrh vstřícným krokem pro OS, je návrh Prahy 5 ještě logičtější a jednodušší.

 

Návrh na změnu Finančního řádu ČLK (SP č.17)

Stavovský předpis č. 17, Finanční řád ČLK, se mění takto:

V ustanovení § 12 – Hospodaření okresního sdružení – se odst. 2 mění tak, že

  • věty 3., 4. a 5. se zrušují (věty zní: „Pokud rozpočet (pozn.: myšleno rozpočet okresního sdružení ČLK) není přijat okresním shromážděním, musí být rozpočet do třiceti dnů projednán s ekonomickým oddělením komory a podléhá kontrole revizní komise komory. Pokud není rozpočet schválen, je okresní představenstvo povinno jej přepracovat a poskytnout k opětovnému schválení. Do té doby se řídí rozpočtovým provizoriem vypracovaným ekonomickým oddělením komory.“);

  • za větu 2. se doplňuje tento nový text: „Pokud rozpočet není přijat okresním shromážděním, předloží jej představenstvo k posouzení revizní komisi okresního sdružení. Rozpočet je poté schválen, pokud byl odsouhlasen představenstvem okresního sdružení a revizní komisí okresního sdružení. Pokud některý z těchto orgánů rozpočet neschválí, dohodnou se tyto orgány na ustanovení nezávislého arbitra, který rozhodne o sporných otázkách rozpočtu.“

Odůvodnění návrhu:

Finanční řád je v § 12 odst. 2 v nepřípustném rozporu se zákonem č. 220/1991 Sb., o ČLK, který v ustanovení § 12 odst. 3 říká, že o hospodaření s majetkem svěřeným okresnímu sdružení rozhoduje představenstvo tohoto OS, přičemž toto rozhodování (podle § 14 odst. 2 zákona) podléhá výhradně kontrole revizní komise OS. Zákon neopravňuje ústřední orgány ČLK, aby do rozhodování o výdajích OS ČLK jakkoli zasahovaly, pokud se toto hospodaření koná v mezích prostředků, které byly okresnímu sdružení svěřeny.

LK je ze zákona samosprávnou organizací lékařů – členů ČLK a je financována z jejich prostředků. Z toho vyplývá, že kontrola vynakládaných prostředků má být prováděna funkcionáři přímo zvolenými na okresní úrovni těmi, kdo tyto prostředky komoře každoročně poskytují, nikoli ústřední revizní komisí volenou sjezdem ČLK, která je naopak kompetentní ke kontrole výdajů ústředí ČLK.

Většina OS se nyní neschází v usnášeníschopném počtu a nemůže platně schvalovat okresní rozpočet. Stávající znění § 12 FŘ umožňuje výklad, že za těchto okolností může ekonomické oddělení ČLK a ústřední revizní komise ČLK rozhodovat o tom, na co může a nemůže okresní sdružení použít své finanční prostředky. Stávající znění § 12 odst. 2 FŘ může být dnes snadno zneužito jako prostředek nátlaku ústředí ČLK vůči okresním sdružením. Toto nebezpečí návrh novely odstraňuje.

V Praze dne 23.6. 2005

předkladatel návrhu: MUDr. Karel Blažek

Příloha návrhu změny Finančního řádu:

Promítnutí navrhovaných změn do příslušných ustanovení stávajícího znění Volebního řádu: - změny jsou zvýrazněny žlutým podkresem a podtržením textu, části navržené k vypuštění jsou přeškrtnuty.

FINANČNÍ ŘÁD ČESKÉ LÉKAŘSKÉ KOMORY – novelizované ustanovení

§ 12 odst. 2

(2) Rozpočet ke krytí nákladů spojených s činností okresního sdružení vypracovává představenstvo okresního sdružení. Rozpočet nesmí být deficitní a musí jmenovitě obsahovat všechny plánované výdajové položky nad 100.000,- Kč. Pokud rozpočet není přijat okresním shromážděním, musí být rozpočet do třiceti dnů projednán s ekonomickým oddělením komory a podléhá kontrole revizní komise komory. Pokud není rozpočet schválen, je okresní představenstvo povinno jej přepracovat a poskytnout k opětovnému schválení. Do té doby se řídí rozpočtovým provizoriem vypracovaným ekonomickým oddělením komory. Pokud rozpočet není přijat okresním shromážděním, předloží jej představenstvo k posouzení revizní komisi okresního sdružení. Rozpočet je poté schválen, pokud byl odsouhlasen představenstvem okresního sdružení a revizní komisí okresního sdružení. Pokud některý z těchto orgánů rozpočet neschválí, dohodnou se tyto orgány na ustanovení nezávislého arbitra, který rozhodne o sporných otázkách rozpočtu.

Komentář:
   Základní myšlenka - že je třeba přijmout fakt téměř univerzální neusnášeníschopnosti okresních shromáždění - a současně i upozornění na to, že k hospodaření s majetkem okresního sdružení je ze zákona oprávněno představenstvo okresního sdružení, jsou nepochybně pravdivé.
   Z žádného ustanovení jiného právního nebo stavovského předpisu nevyplývá, že by rozpočet musel být schvalován okresním shromážděním, naopak jak zákon, tak i Organizační řád pověřuje hospodařením představenstvo okresního sdružení. Tak i navrhované schvalování okresního rozpočtu revizní komisí okresního sdružení  je vlastně "nadbytečné", protože povinností revizní komise je dbát na to, aby se při hospodaření dodržovaly obecné i komorové předpisy (včetně představenstvem okresního sdružení schváleného rozpočtu). Pokud totiž revizní komise zjistí, že navrhovaný rozpočet (který je vlastně rozhodnutím či usnesením představenstva) je v rozporu s komorovými nebo jinými předpisy, je povinna (jako u každého jiného rozhodnutí představenstva okresního sdružení) na to představenstvo upozornit, to musí rozpočet znovu projednat a upravit - jinak může revizní komise výkon tohoto rozhodnutí pozastavit a předloží ho okresnímu shromáždění. (Kde ovšem vznikne problém s usnášeníschopností.)
   Kontrola okresního rozpočtu (a hospodaření obecně) revizní komisí komory by měla přicházet v úvahu JEN tehdy, pokud je podezření na porušení předpisů představenstvem okresního sdružení nebo pokud dojde k deficitnímu hospodaření okresního sdružení, které není schopné plnit své povinnosti. Jinak je skutečně kontrolním orgánem okresního sdružení revizní komise okresního sdružení (vždyť její členové vlastně zastupují všechny členy okresního sdružení). Důvod proto, aby závazný rozpočet okresnímu shromáždění určovalo ekonomické oddělení aparátu ČLK, není vůbec. Ekonomické oddělení (a to by si měli uvědomit i delegáti sjezdu) nerozhoduje o hospodaření ani okresů ani centra, a také za něj nenese odpovědnost - tu mají příslušná představenstva.
   Návrh je věcně oprávněný a přijatelný.

 

Návrh změny Systému celoživotního vzdělávání lékařů (SP č. 16)

Předkladatel: MUDr. Dalibor Svrčina, předseda OS ČLK Ostrava

Stavovský předpis ČK č. 16, Systém celoživotního vzdělávání lékařů, se mění takto:

1. Ustanovení § 6, odst. (1) se rozšiřuje takto:

"Představenstvo OS-ČLK zřizuje registr akcí garantovaných OS-ČLK a započítaných do Systému celoživotního vzdělávání lékařů. Registr je veden kanceláří OS-ČLK."

2. Ustanovení § 6, odst. (2) se rozšiřuje takto:

"Do registru akcí garantovaných OS-ČLK, jsou zapsány semináře a přednáškové dny, schválené představenstvem OS-ČLK."

3. Ustanovení § 6, odst. (3) se doplňuje a mění takto:

"Do centrálního registru akcí garantovaných ČLK i registru akcí garantovaných OS-ČLK jsou zapsány pouze akce, oznámeny registru 15 dnů před jejím konáním."

4. Ustanovení § 6, odst. (4) se rozšiřuje o (4a) takto:

"Odborné akci garantované OS-ČLK je přiděleno evidenční číslo, které přiděluje kancelář OS-ČLK."

O d ů v o d n ě n í:

vychází z níže popsané dosavadní ověřené praxe. Představenstvo OS-ČLK Ostrava je po celou dobu existence „Systému“, spolupořadatelem většiny malých odborných akcí, které jsou v ostravském regionu pořádány. Odborný program každé akce je předem schvalován na jednání představenstva OS-ČLK a v souladu se stavovským předpisem č. 16 ohodnocen. Domníváme se, že představenstvo OS-ČLK je kompetentní a schopné odborný program jednotlivých akcí posoudit.

Kancelář OS-ČLK vydá potvrzení o účasti na takto schválené akci a to je pak předáno účastníkům. Potvrzení obsahuje všechny náležitosti, dle stavovského předpisu ČLK č. 16, včetně evidenčního čísla. Evidenci vede pracovnice kanceláře (dle stanoviska vedoucí oddělení vzdělávání ČLK, nemohou být tyto akce lékaři započítávány, protože jsou v rozporu se st. př. č. 16). Rozsáhlejší, jedno nebo několikadenní odborné akce jsou pořádány akreditovanými pracovišti, která postupují dle předpisu, včetně oznamovací povinnosti 30 dnů předem, oddělení vzdělávání. Avšak právě tato oznamovací povinnost je v praxi největším problémem dodržení tohoto požadavku.

Často se setkáváme se skutečností, že akce splňuje všechny náležitosti stavovského předpisu č. 16, až na povinnost ohlašování její konání 30 dnů dopředu. Máme zkušenost, že akreditovaná pracoviště jednoduše tuto lhůtu v praxi nestihají z nejrůznější důvodů. Nezdá se nám správné, že účast na akci s hodnotným odborným programem nemá být lékařům započítávána jen proto, že nebyla v době 30 dnů dopředu hlášena, oddělení vzdělávání. Iniciujeme proto zkrácení oznamovací doby, konání odborné akce o 15 dnů.

Předkládá MUDr. Dalibor S v r č i n a

Promítnutí návrhu do současného znění:

§ 6

(1) Představenstvo komory zřizuje Centrální registr akcí celoživotního vzdělávání lékařů (dále jen “registr”). Registr je veden kanceláří komory. Představenstvo okresního sdružení zřizuje registr akcí garantovaných okresním sdružením a započítaných do Systému celoživotního vzdělávání lékařů. Registr je veden kanceláří okresního sdružení.

(2) Na základě písemného oznámení organizátorů jsou do registru zapsány všechny certifikované akce a všechny semináře, přednáškové dny, sympozia a kongresy, které pořádá komora a akreditované organizace a jsou hodnoceny kredity. Do registru akcí garantovaných okresním sdružením jsou zapsány semináře a přednáškové dny schválené představenstvem okresního sdružení.

(3) Do registru je zapsána pouze akce, oznámena registru nejméně 30 dnů před jejím pořádáním.Do centrálního registru akcí garantovaných komorou i registru akcí garantovaných okresním sdružením jsou zapsány pouze akce, oznámeny registru 15 dnů před jejím konáním.

(4) Akci je přiděleno evidenční číslo.

(4a) Odborné akci garantované okresním sdružením je přiděleno evidenční číslo, které přiděluje kancelář okresního sdružení.

(5) O nezařazení do registru je oprávněno rozhodnout představenstvo komory nebo jím pověřený člen pokud:

a) akce je pořádána neakreditovanou organizací,

b) není zaručena dostatečná odborná úroveň akce (např. akce propagující jednotlivé léky nebo přístroje v rozsahu větším než 1/8 délky akce u akcí certifikovaných a větším než ½ u akcí hodnocených kredity, nebo akce nedostatečně personálně zajištěné),

c) u akce není patrný program a jeho personální zajištění.

O nezařazení do registru bude pořadatel písemně vyrozuměn do 10 dnů od rozhodnutí představenstva komory a musí tuto informaci sdělit účastníkům akce.

Komentář:
   Je třeba podpořit snahu po tom, aby OS ČLK získala větší autonomii a volnost při pořádání lokálních vzdělávacích akcí. Je ale nutné se vyvarovat některých chyb:
   1) Pokud má mít Systém celoživotního vzdělávání celostátní platnost a nějakou váhu, musí být každý vydaný kredit ověřitelný.
   2) Musí tedy existovat jednotný registr nebo databáze akcí, kde lze aki ověřit, a ten by měla zajišťovat a provozovat centrální komora, resp. její oddělení vzdělávání.
   To ovšem neznamená, že by musel fungovat tak nepružný a nepřehledný systém jako dosud, který – bohužel – vychází z toho, že jediným rozumným prvkem ČLK je její centrální představenstvo a jen to musí kontrolovat a schvalovat vše. Myslíme si, že by mělo dojít k racionální dělbě činnosti (obecně řady činností) mezi centrem a okresními a případně krajskými strukturami komory.
   Racionální se zdá být systém podobný tomuto:
   a) akce celoživotního vzdělávání se rozdělí na „velké“ a „malé“ – kritériem by nejspíše mohl být počet kreditů, tedy délka akce; rozumnou hranicí je asi 3 – 4 hodiny (kredity).
   b) „velké“ akce (celodenní a vícedenní) by mohly i nadále zůstat v gesci centra ČLK, s povinností včasného podání žádosti o přidělení kreditového nebo certifikátového ohodnocení. To by mohlo vést k objektivnějšímu hodnocení kvality a také k lepší přípravě akce.
   c) „malé“ akce (řekněme do 4 vyučovacích hodin) by měly mít volnější režim a hodnocení by mohlo (mělo?) přidělovat okresní sdružení ČLK, které by tím bylo garantem kvality zejména u akcí, které spolupořádá, a ty by centru jen oznamovala.
   d) cíle jednotné evidence VŠECH vzdělávacích akcí by se dosáhlo tím, že pro „malé“ akce ohodnocené (a garantované) okresním sdružením by byla stanovena OHLAŠOVACÍ povinnost do registru, ale ne nutnost „žádat“ o zařazení – na ohlášení by stačila lhůta do 7 dnů PO KONÁNÍ akce, protože centrum by již nerozhodovalo, jen evidovalo (a zapsalo do registru).
   e) pokud by samozřejmě pořadatel (např. akreditovaná organizace jiná než ČLK) chtěl akci evidovat u centra, nic by mu nebránilo, jen by musel o přidělení kreditů a zařazení do seznamu požádat stejně jako dosud. (Je otázkou, proč by u „malých“ akcí nestačilo také jen oznámení, pokud pořadatel je již „akreditován“ a tedy uznán za kvalitního – proč tedy jeho akce PŘEDEM schvalovat?)

   Po určitých úpravách by bylo možno návrh akceptovat.

 

 

( NA DOMOVSKOU STRÁNKU OS ČLK )          ( NAHORU )

Aktuality - Kontakt na OS - Poradna - Zákony a předpisy - Zápisy ze schůzí - Zdravotní pojišťovny - Zprávy z ČLK
Stránky připravuje Okresní sdružení České lékařské komory v Děčíně ( info[zavináč]clk.cz )
Návštěvnost našich stránek je sledována serverem NAVRCHOLU.cz
(C) 2002-2005 Webmaster