Vetováním novely zákona č. 20/1966 Sb. se naše zdravotnictví určitě
nezhroutí
Dne 15. června 2006 rozeslal prezident ČLK MUDr. Kubek dopis, kterým informuje členskou
základnu o důsledcích nepřijetí novely zákona č. 20/1966 Sb., o péči o
zdraví lidu (a k ní přidružených novel dalších asi 9 zákonů). MUDr. Kubek hrozí,
že:
- Pacientům a jejich příbuzným bude nadále bráněno pořizovat si kopie ze
zdravotní dokumentace.
- Není jasné, jak budou zdravotní pojišťovny platit za péči v 2.
pololetí 2006.
- Soukromí lékaři nemají zákonnou jistotu trvalého smluvního vztahu a
nemohou prodávat své praxe.
- Výběrová řízení nejsou závazná pro pojišťovny, což otevírá prostor
pro korupci.
- ČLK nemůže hájit zájmy svých členů v dohodovacích řízeních.
- Specializovanou způsobilost lékařů neověřuje profesní samospráva, ale úředníci
Ministerstva zdravotnictví
- Trvá diskriminace žen – lékařek.
Je snad opravdu situace tak vážná?? Lze o tom úspěšně pochybovat ...
Dr. Kubek se například odvolává na Úmluvu o lidských právech a biomedicíně,
a tvrdí, že ačkoliv je ČR ratifikovala, dosud její pravidla nebyla promítnuta do
českého právního řádu, pročež pacient nemá přístup do své dokumentace a nemůže
si z ní pořizovat opisy a kopie. Pokud by si však Úmluvu přečetl, zjistil by, že
se v článku o
ochraně soukromí a právu na informace skutečně hovoří jen o informacích, a
ne o právu na dokumentaci. Kromě toho navrhovaná úprava zavádí i zcela nedostatečně
vymezené oprávnění soudce v trestním řízení zprostit zdravotnického pracovníka
povinné mlčenlivosti "pro účely trestního řízení" - takové prolomení
práva na ochranu soukromí by nám asi velkou popularitu ve světě nepřineslo!
Není skutečně jasné, jak budou zdravotní pojišťovny platit za péči ve 2.
pololetí 2006. Hrozí nám naprostý chaos. Bohužel, není jasné ani to, jak budou
pojišťovny platit v pololetí prvním, a to zásluhou úhradových vyhlášek, přijatých
ministrem zdravotnictví MUDr. Rathem. Naštěstí je zde vždy možnost dohody se
zdravotními pojišťovnami i bez vyhlášky, a profesní sdružení se tomuto vyjednávání
věnují.
Zákonné zajištění "dlouhodobého smluvního vztahu" by jistě
provozovatelé zdravotnických zařízení uvítali, pokud by ovšem nebylo spojeno s
řadou možností jednostranné výpovědi v situacích definovaných velmi vágně. Zdá
se, že názor na výhodnost smlouvy spíše na (delší) dobu určitou s omezením výpovědních
důvodů je přinejmenším stejně dobrým řešením. Předkladatelům novely přitom
uniklo (doufejme, že omylem) to, že novelou ze zákona zmizela možnost, resp.
povinnost zdravotních pojišťoven uhradit nutnou a neodkladnou zdravotní péči i
nesmluvním zařízením.
Možnost prodávání a dědění "lékařských praxí" (termín, který
naše zákony neznají) byla svým způsobem zpracování tak nedobrá, že šlo o
pouhou agitační proklamaci. Lékařská praxe (ve smyslu zdravotnického zařízení
se smlouvami se zdravotními pojišťovnami) se dá prodávat a dědit již dnes, má-li
formu právnické osoby. Pokud však je zdravotnické zařízení ordinací jednoho lékaře
(s ev. zaměstnanci), ze zákona je vázáno na svého provozovatele a jeho smrtí
zaniká stejně jako smlouvy uzavřené se zdravotními pojišťovnami (zbývá jen její
fyzická podstata). Navrhovatelé se s tímto problémem nevyrovnali a přijetí novely
by patrně nikomu nepomohlo.
Závaznost výběrových řízení, pokud není jasné, jaká má být síť
zdravotnických zařízení, je pro zdravotní pojišťovny likvidační ustanovení,
zvláště když žadatelem o výběrové řízení může být každé zdravotnické
zařízení. A navrhovaná úprava tím. že rozhodnutí přenášela ze zdravotní
pojišťovny na výběrovou komisi korupční prostředí jen rozšířila - rozhodují
totiž ti, kteří nebudou platit.
To, zda ČLK je subjektem oprávněným vést dohodovací řízení o ceně zdravotní
péče (a rámcových smlouvách), aniž by se ho mohli zúčastnit ti, kterých se to
bytostně hospodářsky dotýká, je více než sporné. Řekl bych dokonce, že je to
naprosto nepatřičné (jakkoliv je žádoucí, aby strana, zastupující poskytovatele
byla maximálně jednotná). Komory, zastupující všechny lékaře, tedy i skupiny lékařů
se zájmy někdy vysloveně protichůdnými, připomínají Národní frontu, jednotně
hájící všechny zájmy všech občanů. Hospodářská problematika na úrovni
dohadování konkrétních cen není a nikdy neměla být náplní činnosti profesních
komor. Toto ustanovení bylo snad právně nejproblematičtější v celé novele.
Úprava zákona č. 95/2004 Sb., kterou se vlastně umožňuje dvoukolejnost při získávání
specializované způsobilosti lékařů (buď složením řádné
"euroatestace" v nesmyslných 83 specializačních oborech, tedy způsobem
odpovídajícím pravidlům EU, nebo s pomocí licence komory, která může být nadále
vydávána i bez splnění zákonných podmínek - např. i bez atestace v příslušném
oboru), by náš systém získávání specializace lékařů velmi zdiskreditovalo.
Systém sice velmi diskutabilní a jistě horší než náš současný dvoustupňový,
ale systém v EU uznaný a umožňující tedy bezproblémové uznání kvalifikace v
cizině. A pokud by komora ještě i rozhodovala o sporných případech ...?
A diskriminace lékařek? MUDr. Kubek patrně naráží na podmínku lékařské
praxe nejméně 5 let v posledních 6 letech. Ta je ale obsažena ve větě (poslední
v § 44 odst. 1), která byla "přilepena" k původnímu návrhu poslanci právě
na nátlak ČLK, aby umožnila získat specializovanou způsobilost lékařům, kteří
provozovali (zcela v souladu s dosavadním právním řádem) praxi na základě I.
atestace a licence ČLK.
A tak je asi největší škodou, způsobenou vetem prezidenta republiky to, že
Policie ČR nemůže podle současných zákonů provozovat Leteckou záchrannou službu,
jak novela navrhovala.
Ivan Sucharda
|