Zpět na hlavní stránku

Protesty proti důsledkům "neřízeného" zdravotního systému

Hovořit ve zdravotnictví o krizi jako o něčem novém by znamenalo ignorovat roky trvající skrytý průběh jeho onemocnění, či spíše těžké vrozené vady, vrcholící v posledních měsících selháváním řady vitálních systémů, které již balancuje na hranici nevratnosti a hrozí terminálním komatem nejisté doby trvání. Přesto poslední měsíc přináší něco nového - veřejné a hlasité prezentování vážných problémů celou řadou hráčů na poli zdravotnictví - lékaři, pojišťovnami, nemocnicemi, lékárníky i členy vlády.

Nikdo rozumný nepochybuje o tom, že pravá příčina krize je v chování státu, který pod praporem sociálního státu nabídl všem strávníkům u švédských stolů se zdravotní péčí, aby jedli a pili, co hrdlo ráčí - a oni si s dovolením brali. Že nemáme na zaplacení účtu za tuto hostinu, se ví již dlouho, a zaplaceno nedostanou ti, kteří na státní objednávku nakoupili a připravili tu spoustu lahůdek.

Abyste se mohli i vy, naši čtenáři, trochu v situaci orientovat a udělat si vlastní úsudek, předkládáme několik podstatných materiálů z poslední doby: začněme Prohlášením valné hromady České stomatologické komory ze 17. 9. 2005, bezprostředně následované Tiskovým prohlášením České lékařské komory 18. 9. 2005 a Tiskovým prohlášením Rady Sdružení ambulantních specialistů z 19. 9. 2005, která také zasílá 20. 9. 2005 otevřený dopis premiérovi ČR. Prakticky současně jsou zveřejněna také Stanovisko výboru Sdružení soukromých gynekologů ČR a Prohlášení Sdružení praktických lékařů pro děti a dorost ČR.  Během dalších dnů je 26. 9. 2005 zveřejněno Stanovisko Sdružení praktických lékařů ČR ze zasedání v Milovech. Prozatím poslední jsou Usnesení č. I Rady Sdružení ambulantních specialistů a Usnesení č. I Rady Sdružení ambulantních specialistů ze "svatováclavského" zasedání v Praze 28. 9. 2005. Velmi konfrontačně je laděno Prohlášení Asociace nemocnice ČR z 30. 10. 2005. Zatím posledními dokumenty jsou Výzva pobočky SAS Ústeckého kraje k podpoření stávky lékařů z 29. 9. 2005 a Prohlášení Společnosti všeobecného lékařství ČSL JEP z 30. 9. 2005, z 3.10. 2005 pak jsou Prohlášení SKALPELu soukromých lékařů a podnikatelů ve zdravotnictví a Výzva Rady SAS pro ambulantní specialisty k podpoře protestů. K protestům se 5. 10. 2005 připojily i Sdružení ambulantních otorinolaryngologů a foniatrů a Asociace denních stacionářů a krizových center. Velmi přehledně a lapidárně shrnuje situaci poslanec EP MUDr. Cabrnoch!

Je nutno zdůraznit, že ať protesty pocházejí od kterékoliv skupiny poskytovatelů - praktických lékařů, stomatologů, odborných ambulantních lékařů či od nemocnic - nikdy se nejedná o požadavky na ZVÝŠENÍ PLATŮ nebo ZVÝŠENÍ ZISKU!

Všichni požadují jen jedno - aby byla navozena rovnováha mezi objemem péče požadované od poskytovatelů systémem zdravotního pojištění a mezi platbami hradícími racionálně odůvodněné náklady na tuto péči, tedy jednoduše řečeno, abychom nepožadovali více, než na kolik máme, protože deficit systému padá právě na poskytovatele.



Prohlášení Asociace denních stacionářů a krizových center - 5. října 2005

Asociace denních stacionářů a krizových center (ADSKC) se připojuje k nesouhlasu,

který vyjadřují praktiční lékaři stávkou dne 6.10.2005.

Důvodem k vyjádření nesouhlasného postoje jsou nevhodné zásahy Ministerstva zdravotnictví ČR do finanční stability veřejného zdravotního pojištění, jejichž vyústěním je situace, kdy léčebně preventivní činnost nestátních zdravotnických zařízení je vážně ohrožena druhotnou platební neschopností, vyplývající ze zvyšujícího prodlužování plateb ze strany zdravotních pojišťoven.

ADSKC rovněž důrazně protestuje vůči všem krokům, které mohou vést k zestátňování a centralizaci zdravotnictví.

Za představenstvo ADSKC

MUDr. Ondřej Pěč

Prohlášení Sdružení ambulantních otorinolaryngologů a foniatrů - 4. října 2005

Sdružení ambulantních otorhinolaryngologů a foniatru tímto prohlášením deklaruje

svou podporu stávky praktických lékařů.

Chceme, aby se naši pacienti dozvěděli, že nedostáváme za svou práci řádně a včas zaplaceno.

Za viníka tohoto stavu považujeme vládu České republiky a ministryni zdravotnictví Miladu Emmerovou, protože:

  • nezajistila řádné platby zdravotním pojišťovnám za státní pojištěnce,
  • zadlužuje systém vydáváním nařízení, na které nemá peníze,
  • dopouští, aby ceny léků a zdravotnických materiálů byly u nás dražší než v jiných západních zemích,
  • demagogicky svádí své problémy na pojišťovny, namísto aby účinnou kontrolou zajišťovala jejich správné fungování. Tím způsobuje naše nemalé problémy a druhotnou platební neschopnost

Nelze se ubránit pocitu, že nás svým konáním chce zničit.

V Praze dne 4.10.2005

Výbor SAOF

Výzva Rady SAS ČR ambulantním specialistům - 3.října 2005

Výzva ambulantním specialistům

Rada SAS ČR vyzývá lékaře - ambulantní specialisty, aby se připojili k protestu soukromých lékařů dne 6.10. formou, kterou uznají za vhodnou.

Ty, kteří zůstanou ve svých ambulancích, žádáme, aby připojení se k protestu vyjádřili vyvěšením plakátů hromadně expedovaných či vlastních, na kterých vysvětlí pacientům příčiny našeho protestu.

Vyzýváme lékaře, kteří zůstanou v ordinacích, aby v případě potřeby ošetřili také pacienty, kteří by měli být ošetřeni na obvodě u svého praktika či specialisty, který ten den vyjádřil svůj protest uzavřením ambulance. Nesmíme dopustit, aby pacienti museli vyhledat v ordinační době ošetření v nemocnicích proto, že ambulantní lékař nebyl k dispozici.

Čtěte Prohlášení Asociace Nemocnic ČR v příloze, uvažujte. Jde skutečně útok na samotnou existenci našich praxí.

Prohlášení sdružení soukromých lékařů a podnikatelů ve zdravotnictví SKALPEL - 3. října 2005

K současné situaci v prodlevách plateb zdravotních pojišťoven soukromým lékařům

SKALPEL se připojuje k protestní akci praktických lékařů a dalších zdrav.zařízení. Konstatuje.že pokud urychleně nenastane náprava, hrozí kolaps veřejného zdravotního pojištění se všemi důsledky včetně radikálního snížení dostupnosti zdravotní péče pro občany.

Dále konstatuje,že současný krach financování zdravotní péče v soukromých zařízeních je předobrazem krachu důchodového systému v jeho stávající podobě..V obou případech jsou nutné razantní systémové změny, spočívající ve snížení solidarity a přechodu na individuální odpovědnost občana..

V Brně 3.října 2005

Za SKALPEL MUDr.Jiří Berka,předseda

Prohlášení Společnosti všeobecného lékařství ČLS JEP - 30. září 2005

Prohlášení SVL ČLS JEP

Vážené kolegyně a kolegové,

SVL ČLS JEP v rámci podpory praktických lékařů při protestní akci dne 6.10.2005 ruší semináře v Ústí nad Labem a Liberci. O náhradních termínech Vás budeme včas informovat.

V souvislosti s probíhajícím protestem konstatujeme, že odborná společnost je zneklidněna situací v oboru, a to zejména:

  • ohrožením kvality poskytované péče v ordinacích praktických lékařů v souvislosti s aktuálními problémy s financováním,
  • postojem politiků, a to i v resortu zdravotnictví, k pozici a významu primární péče,
  • perspektivou primární péče v České republice, která postrádá politickou podporu , jasnou koncepci, a která stejně jako v 50. a 60. letech minulého století, se stává ve zdravotnictví neatraktivní profesní oblastí.

Jsme ve shodě se zástupci SPL ČR a podporujeme plánované kroky, abychom mj. jasně deklarovali společné cíle praktických lékařů, jak po stránce odborné, tak profesní.

V Praze dne 30. 9. 2005

Za výbor SVL ČLS JEP: Otto Herber, místopředseda

Výzva krajské pobočky SAS Ústeckého kraje

Vážení kolegové,
včera bylo rozhodnuto podpořit protestní akce praktických lékařů, kteří se postavili do našeho čela. Tyto mají za úkol vyburcovat kompetentní činitele k akci a zabránit hrozbě zestátnění našich ordinací a upozornit na již místy kritickou situaci ve financování našich ordinací, kde většinou nezbývá na nájmy a na platy.

Slušné by bylo podpořit je.  Jsou 3 možnosti:

  1. uzavřít na jeden den ordinaci s krátkým vysvětlením proč (bude distribuováno internetem),
  2. uzavřít na symbolickou hodinu a totéž,
  3. jen oznámit plakátkem svoji účast a podporu.

Praktičtí lékaři někde uvažují o cestě autobusem do Prahy i se zdrav. sestrami k účasti na demonstraci 6.4.2005 ve 12 hodin na Palackého náměstí před budovou Ministerstva zdravotnictví. Mohli bychom se přidat.

V každém případě je třeba si uvědomit, jaké nebezpečí hrozí, a že perspektiva je velmi nejistá. Je to poslední možnost, jak něčeho docílit.

Jsou tyto možnosti:

  1. s akcí souhlasím
  2. s akcí nesouhlasím.

V případě A.) svůj postoj vyjádřím:

  1. uzavřením ordinace na jeden den, (případně i s cestou do Prahy),
  2. symbolickým přerušením práce na 1 - 2 hodiny,
  3. jen vyvěšením plakátu.

Děkuji za včasnou reakci, pokud by praktici pořádali zájezd do Prahy autobudem, mohli bychom se připojit. Doporučujeme, abyste případný zástup pro akutní péči směrovali na kolegu, který neuzavře ordinaci a ne na nemocnici !!! 

Zdraví

F. Plhoň, předseda SAS Ústeckého kraje

P.S.: Pokud někdo zůstane laxní, pak nevolejte až se vám stále bude prodlužovat splatnost vašich faktur !!

Usnesení č. II "Svatováclavského" zasedání Rady Sdružení ambulantních specialistů - 28. září 2005

Rada vyhlašuje:

  1. podporu protestním akcím praktických lékařů a ostatních skupin zastupujících soukromé lékaře. Důvody vedoucí k těmto protestům jsou i našimi důvody, neboť jsme špatným stavem českého zdravotnictví zasaženi stejně, jako oni,
  2. že má pochopení pro individuální účasti jednotlivých lékařů, ambulantních specialistů, na těchto protestních akcích, včetně přerušení provozu s účastí na pražské demonstraci 6. 10. 2005, nebude však tento krok svým členům doporučovat, neboť jedním z hlavních důvodů všech protestů je obrana proti zrušení tzv. systému zdravotního pojištění v ČR se zavedením tzv. "Národního zdravotního systému" nebo jiných forem integrace zdravotní péče do nemocnic. Masová účast ambulantních specialistů na přerušení provozu se spoléháním se na nemocniční ambulance by vlastně znamenala zavedení této integrace na jeden den, takže by mohl vzniknout mylný dojem, že jde o funkční systém, který ale ve skutečnosti znamená neúměrné prodražení a zhoršení dostupnosti zdravotní péče,
  3. se připojuje výzvě praktických lékařů za odvoláním ministryně zdravotnictví.

Rada vyzývá:

všechny soukromé ambulantní specialisty, aby vyjádřili svůj souhlas s protesty praktických lékařů buď vyvěšením jejich letáku nejméně po dobu dne 6. 10. 2005 nebo jinou jasnou a srozumitelnou formou.

Zapsal dr. Jojko

Usnesení č. I "Svatováclavského" zasedání Rady Sdružení ambulantních specialistů - 28. září 2005

Rada prohlašuje, že

  1. ze strany VZP dochází k opožďování úhrad za zdravotní péči ambulantních specialistů - provozovatelů soukromých zdravotnických zařízení, v současné době až za hranici dvou měsíců,
  2. hrozí vážné nebezpečí dalšího zhoršování této situace,
  3. v důsledku dlouhodobého podhodnocení cen zdravotnických výkonů nebylo ambulantním specialistům umožněno vytvořit si dostatečné finanční rezervy pro vykrytí takovýchto výpadků, a proto ve většině těchto zdravotnických zařízení dochází již dnes k přímým hospodářským ztrátám, zadluženosti a k těžce řešitelným existenčním problémům, které mohou mít za důsledek i uzavření ordinací a ukončení jejich činnosti,
  4. současná finanční situace má negativní dopady nejen na ambulantní specialisty, ale na soukromá zdravotnická zařízení všech typů, proto chápe nervozitu a tendenci k radikálním krokům u ostatních skupin zástupců zdravotnických zařízení, např. praktických lékařů,
  5. specifické postavení ambulantních specialistů v systému zdravotnictví ČR, zejména rozdělení speciální ambulantní péče na část nemocniční a mimonemocniční, velmi omezuje užití stávky jako formy protestu proti současnému stavu v oblasti speciální ambulantní zdravotní péče,
  6. je současný stav, kromě jiného, důsledkem politizace problematiky zdravotnictví a chybných kroků ministerstva zdravotnictví¨,
  7. má vážné podezření, že současná situace může být jen předzvěstí snahy o likvidaci soukromého sektoru a zrušení systému zdravotního pojištění, se snahou zavést tzv. "národní zdravotní systém", který ve svém důsledku sice znamená zjednodušení řízení zdravotnictví formou rozpočtů, zároveň však je jeho důsledkem zbytečné prodražení a zhoršení dostupnosti a kvality zdravotní péče.

Rada SAS nesouhlasí:

  1. se snahou hledat hlavního viníka současné situace v úhradách zdravotní péče jen ve vedení zdravotních pojišťoven a to i přesto, že nedostatek financí ve zdravotnictví je jistě dán i způsobem tvorby sítě zdravotnických zařízení, která je tč. de facto ve výhradních pravomocích zdravotních pojišťoven,
  2. se záměrem zavádět nucené správy nad zdravotními pojišťovnami nebo odvolávat jejich ředitele, neboť taková opatření jistě nejsou východiskem ze současné situace.

Rada SAS souhlasí, že

  1. finanční nerovnováha českého zdravotnictví, narůstající ekonomická nestabilita zdravotních pojišťoven a z toho plynoucí potíže soukromých zdravotnických zařízení (a v podstatě všech smluvních zdravotnických zařízení) jsou způsobeny především:
    • nedostatečnou výší platby státu za státního pojištěnce,
    • nekompetentními zásahy Ministerstva zdravotnictví ČR do tohoto systému jak v minulých letech, tak v posledních měsících,
    • nedostatečnou regulací spotřeby péče pacientem,
  2. korektním řešením problematiky finanční nerovnováhy systému jistě nemůže být útok proti systému zdravotního pojištění anebo útok proti poskytování zdravotní péče subjekty nestátní povahy.

Rada SAS vyzývá:

  1. vládu ČR, aby korigovala dosavadní nedostatky v obecně manažerské i specificky odborné řídící činnosti Ministerstva zdravotnictví ČR,
  2. vládu ČR, aby do tvorby cen ve zdravotnictví zavedla mechanismy fungující v celém ostatním zbytku služeb. Jde hlavně o přiměřené zohlednění materiálových nákladů a nákladů na platy pracovníků ve zdravotnictví,
  3. vládu ČR, aby respektovala stejný přístup ke zdravotnickým zařízením bez ohledu na to, zda jsou provozována státem, krajem nebo soukromou osobou,
  4. vládu ČR, aby zastavila kampaň Ministerstva zdravotnictví ČR proti pojišťovnám,
  5. vládu ČR, aby - pokud bude mít zájem o jednání se zástupci zdravotnických zařízení ve věci financování zdravotní péče - zvala k jednacímu stolu k tomu kompetentní organizace a ne Českou lékařskou komoru, které tato úloha ze zákona nepřísluší,
  6. ministryni zdravotnictví, doc. MUDr. M. Emmerovou, aby korigovala své výroky v některých sdělovacích prostředcích, na základě kterých mohl vzniknout mylný dojem o nepřiměřených finančních příjmech soukromých lékařů,
  7. zdravotní pojišťovny, aby se připojily k našemu sdružení v prosazování níže uvedených řešení a aby maximálně spolupracovaly i se zástupci SASu na tvorbě sítě ambulantních zdravotnických zařízení. Jako východisko navrhujeme náš materiál: "Stanovisko Sdružení ambulantních specialistů k problematice tvorby sítě zdravotnických zařízení" z února 2005, které je vyvěšeno na našich internetových stránkách www.sasp.cz.

Rada SAS navrhuje tato řešení:

  1. Racionální využívání lůžkové péče, jako nejdražšího druhu zdravotní péče výhradně v nezbytných, přesně vymezených indikacích s přizpůsobením kapacity těchto zařízení nově přehodnoceným kritériím v souladu se standardy zajišťujícími kvalitu i hospodárnost poskytované péče.
  2. V souladu s trendem převažujícím v rozvinutých státech přesun zdravotní péče z lůžkových zařízení do ambulantní péče všude tam, kde to vědeckotechnický rozvoj a moderní diagnostické i léčebné postupy umožňují. Vytvoření standardů diagnostiky a terapie nejčastěji se vyskytujících nebo z jiných důvodů nejnákladnějších onemocnění.
  3. Zpřesnění lékové politiky včetně ovlivňování cen aktuálně dostupných farmak a stanovení léčebných standardů hlavních skupin často se vyskytujících nebo nákladně léčených nemocí.
  4. Revize ocenění výkonů zdravotnických služeb a úroveň jednotlivých složek cen (materiálové náklady, náklady lidských zdrojů i příslušnou sazbu obvyklou pro specializované služby), udržovat je na aktualizované úrovni porovnatelné s tvorbou i úrovní cen v ostatních segmentech naší společnosti i s cenami zdravotnických služeb v ostatních státech EU tak, jak se srovnávají ceny v ostatních sektorech služeb i ceny jiného zboží a to objektivně, nezávisle na vůli účastníků dohodovacího řízení o Seznamu výkonů.
  5. V případech, kdy ekonomicky limitované možnosti státu promítající se do výše plateb za státní pojištěnce do systému povinného pojištění ze zákona nebudou postačovat k úhradě politickým konsensem stanoveného objemu a struktury zdravotní péče, zavést další možnosti úhrady definovaného druhu péče, např. přímou platbou anebo komerčním připojištěním.
  6. Restrukturalizaci dohodovacího řízení zdravotních pojišťoven a poskytovatelů zdravotní péče v kontinuálně probíhající proces s gescí státu při respektování objektivních finančních možností systému. Vyloučení státem a kraji vlastněných nemocnic z dohodovacích řízení.

Rada SAS vyjadřuje poděkování:

  1. ostatním organizacím zastupujícím soukromá zdravotnická zařízení, zejména Sdružení praktických lékařů, Sdružení praktických lékařů pro děti a dorost, Sdružení soukromých gynekologůČeské stomatologické komoře za to, že všemi dostupnými způsoby také upozorňují obyvatele ČR na kritickou situaci financování českého zdravotnictví, že se snaží také pojmenovat opravdové příčiny této situace a hledat z ní reálná východiska.
  2. sdělovacím prostředkům, pokud informují objektivně o pravých příčinách situace.

Rada SAS ukládá

svému předsedovi i místopředsedům, aby tento zápis zaslali všem zainteresovaným orgánům a organizacím i sdělovacím prostředkům.

Zapsal dr. Jojko

Prohlášení praktických lékařů ČR - 25. září 2005

Prohlášení praktických lékařů ČR

SPL ČR protestuje proti soustavným snahám ministerstva zdravotnictví o systematickou likvidaci českého nestátního zdravotnictví. Ministryně zdravotnictví svými kroky již dávno dosáhla toho, že aktuální situace ve zdravotnictví existenčně ohrožuje nejen řadu ambulantních praktických lékařů, ale také další provozovatele zdravotnických zařízení. Většina z nich se již potýká s těžko řešitelnými problémy při financování provozu svých lékařských praxí.

Neřešení tohoto stavu způsobí v blízké době rušení některých ordinací a tím i zhoršení dostupnosti a kvality zdravotní péče pro každého občana této země.

Schválení připravených zákonů souvisejících s poskytováním zdravotní péče povede k dalšímu urychlení tohoto nebezpečného trendu.

Milovy 22. 9. až 25. 9. 2005, sjezd volených představitelů SPL ČR z celé ČR

Návrhy zdravotních pojišťoven premiérovi na řešení krize - 26. září 2005

[převzato z tisku] "Za týden se bude jednání s premiérem opakovat"

Pondělní jednání premiéra Jiřího Paroubka s předsedy správních rad zdravotních pojišťoven a ministryní Miladou Emmerovou o fungování zdravotního pojištění skončilo již klasicky - odkladem řešení. Spokojenější však odcházeli zástupci pojišťoven. "Byli jsme ubezpečeni, že ministryně Emmerová nad žádnou z pojišťoven nechystá nucenou správu ani o ní neuvažuje, " uvedl předseda správní rady VZP Richard Schwarz.

"Předsedové správních rad předložili materiál o deseti bodech, který by měl řešit problémy ve zdravotním pojištění. Nyní se bude dokument v týmech studovat. Další jednání bude u nás na ministerstvu zdravotnictví ve čtvrtek a opakovaná schůzka s premiérem a ostatními zástupci se uskuteční příští pondělí, " uvedla ministryně Emmerová.

Podle jejích slov se dá v systému šetřit například na lécích, kde klíčovou roli má sehrát lékař, který lék předepisuje. "Do voleb 2006 se spoluúčast pacientů zvyšovat nebude, " vyloučila Emmerová, že by se úsporná opatření v systému mohla dotknout pacienta. Návrhy pojišťoven odmítla ministryně zdravotnictví komentovat s tím, že je viděla pouze krátce.

Návrhy opatření zdravotních pojišťoven:

  1. Navýšení plateb zdravotníkům v roce 2006 provést jen v takovém rozsahu, který bude krytý příjmy z pojistného a umožní vyrovnání závazků po lhůtě splatnosti, pocházejících z minulých období.
  2. Neuskutečnit navýšení mzdových nákladů jednotlivých zdravotních výkonů (indexů práce lékaře) v seznamu výkonů, pokud nebude součástí nové kalkulace všech nákladů jednotlivých výkonů, tedy i věcných. Samostatné zvýšení by buď dále prudce zvýšilo objem úhrad nebo by v kombinaci s limitem úhrad snížilo objem, kvalitu a dostupnost poskytované péče.
  3. Nevydat vyhlášku o úhradách zdravotní péče na rok 2006, a to ani pod tlakem poskytovatelů, pokud prokazatelně nezaručí nutné omezení růstu výdajů. Zmrazit ceny léků a zdravotnických prostředků pro období do konce roku 2006. Do této doby rovněž neprovádět novou kategorizaci léčiv ze strany ministerstva zdravotnictví. Celkový objem spotřeby léků a zdravotnických prostředků bez výjimky zastropovat a smluvně sjednat způsob omezení preskripce. Jedná se o 25% celkových finančních prostředků v systému veřejného zdravotního pojištění. Předpokládaným efektem je snížení dynamiky nárůstu výdajů za péči a za léky a zdravotnické prostředky při přísném dodržování uvedených opatření.
  4. Provést kompletní revizi smluvních vztahů mezi zdravotními pojišťovnami a zdravotnickými zařízeními v rámci jednání o nové rámcové smlouvě, a na základě vyhodnocení kvality, dostupnosti a hospodárnosti poskytované péče přikročit k redukci sítě zdravotnických zařízení a tím snížení nákladů na zdravotní péči. Ministerstvo zdravotnictví a Vláda ČR tyto kroky podpoří.
  5. Respektovat skutečnost, že zadavatelem veřejné zakázky, i když se poptává zdravotní péče pro pojištěnce, může a musí být výlučně správce veřejného rozpočtu, z něhož se zakázka platí, tedy v tomto případě zdravotní pojišťovna. Státním orgánem, který může zasahovat do uzavírání smluv mezi zdravotnickým zařízením a zdravotní pojišťovnou dle zákona č. 48/1997 Sb., není Ministerstvo zdravotnictví, ale Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.
  6. Zastavit nekonstruktivní a nepodložené útoky a zásahy vůči zdravotním pojišťovnám ze strany Ministerstva zdravotnictví, včetně manipulování veřejností prostřednictvím výroků o nucené správě, které slouží jen osobním ambicím některých osob kolem vedení ČLK.
  7. Z úrovně vlády zajistit, aby Ministerstvo zdravotnictví vykonávalo státní moc jen v případech, v mezích a způsoby, které stanoví zákon, aby respektovalo údaje o hospodaření zdravotních pojišťoven, předkládané mu ve struktuře a s obsahem podle jeho vlastního právního předpisu, a to nejméně do doby, než kvalifikovaným způsobem skutečně prokáže jejich nevěrohodnost.
  8. Zajistit, aby rozpočet veřejného zdravotního pojištění byl pro všechny účastníky systému včetně státních orgánů stejně závazným limitem, jakým je státní rozpočet; na veřejné zdravotní pojištění a zdravotní pojišťovny nemohou být nakládány další úkoly, zatěžující rozpočet zdravotního pojištění (naposledy např. rozšíření úhrady očkování nad rámec zákona vyhláškou č. 589/2004 Sb. a vyhl. č. 225/2005 Sb. nebo přenesení úhrady zdravotní péče, poskytované žadatelům o azyl, ze státního rozpočtu na veřejné zdravotní pojištění zákonem č. 350/2005 Sb.), aniž by to bylo provázeno zvýšením zdrojů z rozpočtu, jehož výdaje se mají převzít.
  9. Vytvořit pracovní tým za účasti zástupců ministerstev financí, zdravotnictví, práce a sociálních věcí a zdravotních pojišťoven, aby byly formulovány základní body a cíle státní zdravotní politiky a státní lékové politiky pro jednání vlády. V rámci tohoto týmu analyzovat všechny návrhy na zlepšení systému veřejného zdravotního pojištění, které zdravotní pojišťovny za dobu své existence zpracovaly a předložily orgánům státní moci, a výsledky analýzy spolu s dalšími návrhy a podněty využít k návrhu legislativních změn.
  10. Zastavit projednávání současně předložených návrhů novel zákonů zdravotních pojišťovnách a zdravotním pojištění jako chybně koncipovaných, nepotřebných a nefunkčních, nezpůsobilých pozitivně ovlivnit provádění veřejného zdravotního pojištění.

Miroslav Tryner

Otevřený dopis Rady Sdružení ambulantních specialistů ČR premiérovi České republiky - 21. září 2005

Ing. Jiří Paroubek
Premiér České republiky
Úřad vlády ČR
Nábřeží E.Beneše 4
118 01 Praha 1- M. Strana

V Praze 21.9.2005

Vážený pane premiére,

v posledních týdnech se na Radu SAS obrací velká část ambulantních specialistů - provozovatelů soukromých zdravotnických zařízení - se stížností na opožďování plateb od zdravotních pojišťoven za jimi poskytnutou péči. Lhůty úhrad od Všeobecné zdravotní pojišťovny za řádně provedenou zdravotní péči se prodlužují až na několik měsíců a podle posledních informací hrozí vážné nebezpečí dalšího zhoršování této situace.

V důsledku dlouhodobého podhodnocení cen zdravotnických výkonů nebylo ambulantním specialistům umožněno vytvořit si dostatečné finanční rezervy pro vykrytí takovýchto výpadků v platbách od zdravotních pojišťoven. Proto ve většině těchto zdravotnických zařízení dochází již dnes k přímým hospodářským ztrátám, zadluženosti a k těžce řešitelným existenčním problémům, které mohou mít za důsledek i uzavření ordinací a ukončení jejich činnosti.

Rada SAS odmítá v této situaci snahu hledat hlavního viníka současné situace v úhradách zdravotní péče ve vedení zdravotních pojišťoven. Jsme přesvědčeni, že tento problém se nevyřeší zaváděním nucených správ nad zdravotními pojišťovnami nebo odvoláním jejich ředitelů.

Finanční nerovnováha českého zdravotnictví, narůstající ekonomická nestabilita zdravotních pojišťoven a z toho plynoucí potíže soukromých zdravotnických zařízení (a v podstatě všech smluvních zdravotnických zařízení ) jsou způsobeny především nedostatečnou výší platby státu za státního pojištěnce a nekompetentními zásahy Ministerstva zdravotnictví ČR do tohoto systému jak v minulých letech, tak v posledních měsících.

Neztotožňujeme se se stanoviskem České lékařské komory presentované jejím presidentem MUDr. D. Rathem, které je demonstrativně vedeno v odborářském duchu snahou o zvýšení platů části lékařů. V nestátních lůžkových ani ambulantních zařízeních ke zvýšení platů bez zvýšení úhrady totiž nemůže dojít. Ani ve státních zařízeních nelze bez státních dotací zvýšit platy.

Kromě toho prohlašujeme, že jsme si jako zaměstnavatelé plně vědomi nedostatečného ocenění práce našich spolupracovníků v péči o zdraví obyvatelstva - našich zdravotních sester, laborantů, řidičů a dalších kategorií pracovníků ve zdravotnictví.

Vedle nákladů lidských zdrojů je v nákladech zdravotnických služeb zcela nedostatečně řešena také problematika materiálových nákladů. V době výrazného zvyšování cen energií, pohonných hmot a ostatních komodit není jistě nutné zdůrazňovat, že průmět těchto a dalších změn do ceny výkonů ve zdravotnických službách není závislý na objemu výběru pojistného. Proto se náklady zdravotnických zařízení, jejich úhrady zdravotními pojišťovnami a objem prostředků z výběru pojistného trendově trvale rozcházejí.

Prohlašovat, že tento problém vyřeší sankce proti zdravotním pojišťovnám hraničí se snahou demagogicky zneužívat politické naivity části zdravotnické veřejnosti bez ohledu na zastávané funkce v odborných službách.

Vyzýváme Vás tedy,

abyste ze své pozice předsedy vlády korigoval nedostatky v obecně manažerské i specificky odborné řídící činnosti Ministerstva zdravotnictví ČR a do tvorby cen ve zdravotnictví zavedl mechanismy fungující v celém ostatním zbytku služeb a dalších společenských aktivit.

Korektním řešením problematiky finanční nerovnováhy systému jistě nemůže být útok proti systému zdravotního pojištění anebo útok proti poskytování zdravotní péče subjekty nestátní povahy.

Dovolujeme si navrhnout tato řešení:

  • Racionální využívání lůžkové péče, jako nejdražšího druhu zdravotní péče výhradně v nezbytných, přesně vymezených indikacích s přizpůsobením kapacity těchto zařízení nově přehodnoceným kritériím v souladu se standardy zajišťujícími kvalitu i hospodárnost poskytované péče.
  • V souladu s trendem převažujícím v rozvinutých státech přesun zdravotní péče z lůžkových zařízení do ambulantní péče všude tam, kde to vědeckotechnický rozvoj a moderní diagnostické i léčebné postupy umožňují při zachování plné bezpečnosti nemocného. Vytvoření standardů diagnostiky a terapie nejčastěji se vyskytujících nebo z jiných důvodů nejnákladnějších onemocnění.
  • Zpřesnění lékové politiky včetně ovlivňování cen aktuálně dostupných farmak a stanovení léčebných standardů hlavních skupin často se vyskytujících nebo nákladně léčených nemocí.
  • Revize ocenění výkonů zdravotnických služeb a úroveň jednotlivých složek cen (materiálové náklady, náklady lidských zdrojů i příslušnou sazbu obvyklou pro specializované služby), udržovat je na aktualizované úrovni porovnatelné s tvorbou i úrovní cen v ostatních segmentech naší společnosti i s cenami zdravotnických služeb v ostatních státech EU tak, jak se srovnávají ceny v ostatních sektorech služeb i ceny jiného zboží.
  • V případech, kdy ekonomicky limitované možnosti státu promítající se do výše plateb za státní pojištěnce do systému povinného pojištění ze zákona nebudou postačovat k úhradě politickým konsensem stanoveného objemu a struktury zdravotní péče, zavést další možnosti úhrady definovaného druhu péče, např. přímou platbou anebo komerčním připojištěním.
  • Restrukturalizaci dohodovacího řízení zdravotních pojišťoven a poskytovatelů zdravotní péče v kontinuálně probíhající proces s gescí státu.

Vyzýváme Vás osobně i Vládu ČR,

abyste korigovali přístup Ministerstva zdravotnictví ČR, zastavili jeho kampaň proti pojišťovnám a respektovali stejný přístup ke zdravotnickým zařízením bez ohledu na to, zda jsou provozována státem, krajem nebo soukromou osobou. Vyzýváme Vás i Vládu ČR, abyste krizový stav řešili tam, kde jsou jeho opravdové příčiny.

Za Radu Sdružení ambulantních specialistů v ČR, MUDr. Zorjan Jojko, výkonný místopředseda

Tiskové prohlášení Rady Sdružení ambulantních specialistů ČR k současné situaci ve zdravotnictví - 19. září 2005

Tiskové prohlášení Rady Sdružení ambulantních specialistů ČR k současné situaci ve zdravotnictví.

Rada SAS prohlašuje, že se v posledních týdnech na její vedení obrací velká část ambulantních specialistů - provozovatelů soukromých zdravotnických zařízení - se stížností na opožďování plateb od zdravotních pojišťoven za jimi poskytnutou péči. Lhůty úhrad od Všeobecné zdravotní pojišťovny za řádně provedenou zdravotní péči se prodlužují až na několik měsíců a podle posledních informací hrozí vážné nebezpečí dalšího zhoršování této situace.

V důsledku dlouhodobého podhodnocení cen zdravotnických výkonů nebylo ambulantním specialistům umožněno vytvořit si dostatečné finanční rezervy pro vykrytí takovýchto výpadků v platbách od zdravotních pojišťoven. Proto ve většině těchto zdravotnických zařízení dochází již dnes k přímým hospodářským ztrátám, zadluženosti a neřešitelným existenčním problémům, které mohou mít za důsledek i uzavření ordinací a ukončení jejich činnosti.

Odmítáme snahu hledat hlavního viníka ve vedení zdravotních pojišťoven a jsme přesvědčeni, že tento problém se nevyřeší zaváděním nucených správ nad zdravotními pojišťovnami nebo odvoláním jejich ředitelů.

Finanční nerovnováha českého zdravotnictví, narůstající ekonomická nestabilita zdravotních pojišťoven a z toho plynoucí potíže soukromých zdravotnických zařízení jsou zcela jistě způsobeny nedostatečným přispíváním a nekompetentními zásahy státu do tohoto systému v minulých letech a zejména v posledních měsících. Veškerou odpovědnost za stávající situaci nese Ministerstvo zdravotnictví ČR, potažmo Vláda ČR.

Vyzýváme Vládu ČR, aby korigovala přístup Ministerstva zdravotnictví ČR, zastavila jeho kampaň proti pojišťovnám a respektovala stejný přístup ke zdravotnickým zařízením bez ohledu na to, zda jsou provozována státem, krajem nebo soukromou osobou. Vyzýváme Vládu ČR, aby krizový stav řešila tam, kde jsou jeho opravdové příčiny.

V Praze dne 19. 9. 2005

MUDr. Zorjan Jojko, výkonný místopředseda SAS ČR

Prohlášení SPLDD ČR k situaci ve zdravotnictví z pohledu praktických dětských lékařů

Prohlášení SPLDD ČR k situaci ve zdravotnictví z pohledu praktických dětských lékařů.

V posledních týdnech se na nás obracejí lékaři z celé republiky se žádostí o pomoc. Lhůty úhrad VZP za řádně provedenou zdravotní péči se neúměrně zpožďují o několik měsíců. Způsobují tak potíže v hospodářské situaci jednotlivých zdravotnických zařízení poskytujících primární léčebně preventivní péči o děti, včetně státem předepsaných očkování.

Ve většině ZZ praktických dětský lékařů dochází již k přímým hospodářským ztrátám, zadluženosti a neřešitelným existenčním problémům. Z důvodů druhotné platební neschopnosti nejsou tato zařízení schopna pokrýt zvyšující se nárůst provozních nákladů a zvažují tak i omezení rozsahu činnosti, zavedení zálohových přímých plateb od pacientů, nebo dokonce zavření ordinací a ukončení své činnosti.

V důsledku dlouhodobého podhodnocení cen zdravotnických výkonů nebyla dána lékařům primární péče možnost vytvořit si dostatečné finanční rezervy pro provoz svých ordinací. Pokud se urychleně nezlepší platební situace, zejména ze strany VZP, dojde k výraznému zhoršení dostupnosti, či zániku primární zdravotní péče o dětskou populaci.

MZ ČR a vláda nese veškerou zodpovědnost za stávající situaci, která vznikla dlouhodobou neschopností ekonomiky analyzovat a legislativně řešit systém zdravotního pojištění s důrazem na význam primární péče. Odmítáme snahu hledat viníky ve stávajícím systému zdravotního pojištění, protože v minulosti právě neuváženě provedené zásahy státu do tohoto systému způsobily jeho finanční nerovnováhu a narůstající ekonomickou nestabilitu zdravotních pojišťoven.

Nevidíme proto řešení v populistickém odvolání ředitelky VZP či uvalování nucené správy na tuto pojišťovnu. Jsme rozhodnuti o krizové situaci v primární péči o dítě osobně informovat předsedu vlády, a současně informovat krajská zastupitelstva příslušných krajských úřadů, u kterých jsme registrováni, aby se naší kritickou situací vážně zabývali a projednali možná řešení dříve než přistoupíme k protestním akcím.

Za SPLDD ČR - MUDr. Pavel Neugebauer, předseda.

Stanovisko výboru Sdružení soukromých gynekologů ČR k současné situaci ve financování zdravotnictví - 21. září 2005

Stanovisko výboru Sdružení soukromých gynekologů ČR k současné situaci ve financování zdravotnictví.

Výbor Sdružení soukromých gynekologů s narůstajícím znepokojením sleduje prohlubující se deficit ve financování zdravotnictví, v jehož důsledku dochází k neúměrnému zpožďování plateb zdravotnickým zařízením za poskytnutou zdravotní péči. Zdravotnická zařízení jsou tak uváděna ve druhotnou platební neschopnost a nucen navyšovat náklady na poskytování zdravotní péče a úroky z úvěrového financování. Stejná situace u všech soukromých zařízení je modifikována ještě náročností přístrojového vybavení a množstvím spotřebního materiálu dle rozsahu poskytovaných služeb a týká se i gynekologických ambulancí….

Přestože přímým dlužníkem zdravotnických zařízení jsou zdravotní pojišťovny, jsem přesvědčení o tom, že řešením není jejich zrušení, změna ředitelů či nucená správa, protože jejich výdaje a příjmy jsou řízeny zákonnými normami. Postupují-li podle nich a výsledkem je deficit, je jisté, že jedině změny těchto norem můžou vyvést systém z narůstající dluhové pasti. Dosavadní zásahy současného Ministerstva zdravotnictví ČR do systému financování zdravotnictví přinesly vždy jen urychlení deficitního vývoje.

Nedomníváme se, na rozdíl od obsahu prohlášení některých partnerských profesních organizací, že ministerské zásahy jsou nekoncepční. Nejsou podle našeho názoru pro fungování zdravotnictví prospěšné, ale protože po každém tomto zásahu se systém více a více blíží stavu, kterého chce současné vedení ministerstva dosáhnout – centrálně řízeného socialistického zdravotnictví, vidíme tento postup jako konsistentní a překvapuje nás, že mu řada kolegů včetně představenstva ČLK tleská.

Jako provozovatelé soukromých zdravotnických zařízení se cítíme přímo existenčně ohroženi touto situací. Vzhledem k tomu, že nepokládáme ministerské kroky za nahodilé, nedomníváme se, že výzvy k vládě požadují urychlené řešení nastalé situace mohou něčeho dosáhnout. Jako jedinou smysluplnou výzvu vidíme oslovení voličů, snad ještě nedošlo ke ztrátě paměti a dokážeme si vybavit, jak fungoval socialistický systém zdravotnictví.

V Plzni 21.9.05

MUDr. Jan Novotný, místopředseda výboru SSG ČR

Tiskové prohlášení České lékařské komory - 18. září 2005

Tiskové prohlášení České lékařské komory

Představenstvo ČLK, jako nejvyšší orgán ČLK, projednalo na svém zasedání dne 16. a 17. 9. 2005 situaci ve financování zdravotnictví. Představenstvo ČLK je znepokojeno tím, že některé zdravotní pojišťovny, především největší VZP, neplatí v termínu určeném závazným právním předpisem, ale až 30 dnů po tomto termínu, přičemž lhůty splatnosti se stále prodlužují. Představenstvo upozorňuje, že se tím dostávají především soukromí lékaři do vážných ekonomických problémů, které ohrožují chod jejich zařízení. Situace může velmi ovlivnit dostupnost a kvalitu zdravotní péče v České republice.

Představenstvo ČLK plně chápe důvody nespokojenosti mnohých soukromých lékařů a hodnotí je jako naprosto oprávněné. Představenstvo diskutovalo o protestních akcích, které připravují sdružení praktických lékařů. ČLK nabídla praktickým lékařům, a dalším soukromým lékařům, svoji pomoc a podporu. Smysl vidí v akcích, které budou mít za cíl donutit VZP dodržovat platné právní předpisy a platit zdravotnickým zařízením tak, aby nebyl ohrožen jejich provoz. Pokud nebude VZP schopna řídit systém tak, aby odvrátila hrozící finanční kolaps, je nezbytné vytvořit tlak na ministerstvo zdravotnictví, aby začalo situaci řešit ze své pozice. Jestliže VZP nebude i nadále situaci zvládat, musí zasáhnout ministerstvo zdravotnictví. Ministerstvo zdravotnictví by mělo zajistit finanční pomoc VZP, provést kontrolu hospodaření VZP a vyvodit odpovědnost z konkrétním manažérských chyb vedení VZP.

Představenstvo ČLK vítá aktivitu sdružení praktických lékařů, která chtějí zorganizovat vlnu protestů proti špatné platební morálce VZP a dalších zdravotních pojišťoven. Pevně věříme, že management VZP konečně začne situaci řešit a bude reagovat na předchozí výzvy ČLK. Prezident ČLK vyzval ředitelku ing. Musílkovou k bezodkladnému setkání s cílem prodiskutovat varianty řešení vážné hospodářské situace do které se VZP dostala, dle našeho soudu převážně vlastní vinou. ČLK je připravena managementu VZP při řešení pomáhat a úzce spolupracovat.

Za představenstvo ČLK - prezident MUDr. David Rath

Tisková zpráva z valné hromady České stomatologické komory - 17. září 2005

 V Praze dne 17. 9. 2005

Tisková zpráva

V sobotu dne 17. 9. 2005 se v Praze v Národním domě na Vinohradech sešlo více než 300 zubních lékařů na valné hromadě České stomatologické komory. Vyslechli návrhy koncepcí zdravotnictví zpracovaných Ministerstvem zdravotnictví ČR a ODS a v diskusi dali najevo, že je otázka budoucího způsobu financování českého zdravotnictví skutečně zajímá. Současné problémy úhrad zdravotní péče se již však dotýkají bezprostředně. Účastníci valné hromady se shodli na následujícím prohlášení:

Prohlášení valné hromady ČSK:

Valná hromada České stomatologické komory konstatuje, že příčinou současné vyhrocené situace ve financování zdravotnictví jsou opakované nedomyšlené kroky Ministerstva zdravotnictví ČR a ministryně Emmerové, nesystematicky zvýhodňující nemocnice na úkor ambulantních zařízení. Zcela opomíjí fakt, že ambulantní lékaři zajišťují minimálně 50% veškeré zdravotnické péče a v zubním lékařství více než 90%. Ministerskými vyhláškami zasahujícími do hospodaření pojišťoven se neustále zhoršuje jejich platební neschopnost tak, že dochází k přímému ohrožení existence ambulantních zdravotnických zařízení.

Valná hromada České stomatologické komory vyzývá vládu, aby urychleně tento stav řešila dřív, nežli dojde ke zhroucení systému a postupnému krachování ambulantních zdravotnických zařízení. Jejich péči o pacienty žádná ministerská vyhláška nenahradí.

Mgr. Zina Sladkovská, tisková tajemnice ČSK

 

( NA DOMOVSKOU STRÁNKU OS ČLK )          ( NAHORU )

Aktuality - Kontakt na OS - Poradna - Zákony a předpisy - Zápisy ze schůzí - Zdravotní pojišťovny - Zprávy z ČLK
Stránky připravuje Okresní sdružení České lékařské komory v Děčíně ( info[zavináč]clk.cz )
Návštěvnost našich stránek je sledována serverem NAVRCHOLU.cz
(C) 2002-2005 Webmaster