|
Protesty proti důsledkům "neřízeného"
zdravotního systému
|
Hovořit ve zdravotnictví o krizi jako o něčem novém by znamenalo
ignorovat roky trvající skrytý průběh jeho onemocnění, či spíše těžké
vrozené vady, vrcholící v posledních měsících selháváním řady vitálních
systémů, které již balancuje na hranici nevratnosti a hrozí terminálním
komatem nejisté doby trvání. Přesto poslední měsíc přináší něco nového
- veřejné a hlasité prezentování vážných problémů celou řadou hráčů
na poli zdravotnictví - lékaři, pojišťovnami, nemocnicemi, lékárníky i
členy vlády.
Nikdo rozumný nepochybuje o tom, že pravá příčina krize je v chování
státu, který pod praporem sociálního státu nabídl všem strávníkům u švédských
stolů se zdravotní péčí, aby jedli a pili, co hrdlo ráčí - a oni si s
dovolením brali. Že nemáme na zaplacení účtu za tuto hostinu, se ví již
dlouho, a zaplaceno nedostanou ti, kteří na státní objednávku nakoupili a připravili
tu spoustu lahůdek.
Abyste se mohli i vy, naši čtenáři, trochu v situaci orientovat a udělat
si vlastní úsudek, předkládáme několik podstatných materiálů z poslední
doby: začněme Prohlášením valné hromady České
stomatologické komory ze 17. 9. 2005, bezprostředně následované Tiskovým
prohlášením České lékařské komory 18. 9. 2005 a Tiskovým
prohlášením Rady Sdružení ambulantních specialistů z 19. 9. 2005,
která také zasílá 20. 9. 2005 otevřený
dopis premiérovi ČR. Prakticky současně jsou zveřejněna také Stanovisko
výboru Sdružení soukromých gynekologů ČR a Prohlášení
Sdružení praktických lékařů pro děti a dorost ČR. Během dalších
dnů je 26. 9. 2005 zveřejněno Stanovisko
Sdružení praktických lékařů ČR ze zasedání v Milovech. Prozatím
poslední jsou Usnesení č. I Rady Sdružení
ambulantních specialistů a Usnesení č. I
Rady Sdružení ambulantních specialistů ze "svatováclavského"
zasedání v Praze 28. 9. 2005. Velmi konfrontačně je laděno Prohlášení
Asociace nemocnice ČR z 30. 10. 2005. Zatím posledními dokumenty jsou Výzva
pobočky SAS Ústeckého kraje k podpoření stávky lékařů z 29. 9. 2005
a Prohlášení
Společnosti všeobecného lékařství ČSL JEP z 30. 9. 2005, z 3.10. 2005
pak jsou Prohlášení SKALPELu soukromých lékařů a
podnikatelů ve zdravotnictví a Výzva Rady SAS
pro ambulantní specialisty k podpoře protestů. K protestům se 5. 10.
2005 připojily i Sdružení
ambulantních otorinolaryngologů a foniatrů a Asociace
denních stacionářů a krizových center. Velmi přehledně a lapidárně shrnuje
situaci poslanec EP MUDr. Cabrnoch!
Je nutno zdůraznit, že ať protesty pocházejí od kterékoliv
skupiny poskytovatelů - praktických lékařů, stomatologů, odborných
ambulantních lékařů či od nemocnic - nikdy se nejedná o požadavky
na ZVÝŠENÍ PLATŮ nebo ZVÝŠENÍ ZISKU!
Všichni požadují jen jedno - aby byla navozena rovnováha
mezi objemem péče požadované od poskytovatelů systémem zdravotního pojištění
a mezi platbami hradícími racionálně odůvodněné náklady na tuto péči,
tedy jednoduše řečeno, abychom nepožadovali více, než na kolik máme,
protože deficit systému padá právě na poskytovatele.
Asociace denních stacionářů a krizových
center (ADSKC) se připojuje k nesouhlasu,
který vyjadřují praktiční lékaři stávkou dne 6.10.2005.
Důvodem k vyjádření nesouhlasného postoje jsou nevhodné zásahy
Ministerstva zdravotnictví ČR do finanční stability veřejného
zdravotního pojištění, jejichž vyústěním je situace, kdy léčebně
preventivní činnost nestátních zdravotnických zařízení je vážně
ohrožena druhotnou platební neschopností, vyplývající ze zvyšujícího
prodlužování plateb ze strany zdravotních pojišťoven.
ADSKC rovněž důrazně protestuje vůči všem krokům, které
mohou vést k zestátňování a centralizaci zdravotnictví.
Za představenstvo ADSKC
MUDr. Ondřej Pěč |
Prohlášení Sdružení ambulantních otorinolaryngologů
a foniatrů - 4. října 2005
svou podporu stávky praktických lékařů.
Chceme, aby se naši pacienti dozvěděli, že nedostáváme za
svou práci řádně a včas zaplaceno.
Za viníka tohoto stavu považujeme vládu České republiky a
ministryni zdravotnictví Miladu Emmerovou, protože:
- nezajistila řádné platby zdravotním pojišťovnám za
státní pojištěnce,
- zadlužuje systém vydáváním nařízení, na které nemá
peníze,
- dopouští, aby ceny léků a zdravotnických materiálů byly
u nás dražší než v jiných západních zemích,
- demagogicky svádí své problémy na pojišťovny, namísto
aby účinnou kontrolou zajišťovala jejich správné fungování.
Tím způsobuje naše nemalé problémy a druhotnou platební
neschopnost
Nelze se ubránit pocitu,
že nás svým konáním chce zničit.
V Praze dne 4.10.2005
Výbor SAOF |
Výzva Rady SAS ČR
ambulantním specialistům - 3.října 2005
Výzva ambulantním specialistům
Rada SAS ČR vyzývá lékaře
- ambulantní specialisty, aby se připojili k protestu soukromých
lékařů dne 6.10. formou, kterou uznají za vhodnou.
Ty, kteří zůstanou ve svých ambulancích, žádáme, aby připojení
se k protestu vyjádřili vyvěšením plakátů hromadně
expedovaných či vlastních, na kterých vysvětlí pacientům příčiny
našeho protestu.
Vyzýváme lékaře, kteří zůstanou v ordinacích, aby v případě
potřeby ošetřili také pacienty, kteří by měli být ošetřeni na
obvodě u svého praktika či specialisty, který ten den vyjádřil svůj
protest uzavřením ambulance. Nesmíme dopustit, aby pacienti museli
vyhledat v ordinační době ošetření v nemocnicích proto,
že ambulantní lékař nebyl k dispozici.
Čtěte Prohlášení
Asociace Nemocnic ČR v příloze, uvažujte. Jde
skutečně útok na samotnou existenci našich praxí. |
Prohlášení sdružení soukromých lékařů a
podnikatelů ve zdravotnictví SKALPEL - 3. října 2005
K současné situaci v prodlevách
plateb zdravotních pojišťoven soukromým lékařům
SKALPEL se připojuje k protestní akci praktických lékařů a
dalších zdrav.zařízení. Konstatuje.že pokud urychleně nenastane náprava,
hrozí kolaps veřejného zdravotního pojištění se všemi důsledky
včetně radikálního snížení dostupnosti zdravotní péče pro občany.
Dále konstatuje,že současný krach financování zdravotní péče
v soukromých zařízeních je předobrazem krachu důchodového
systému v jeho stávající podobě..V obou případech jsou nutné
razantní systémové změny, spočívající ve snížení solidarity a
přechodu na individuální odpovědnost občana..
V Brně 3.října 2005
Za SKALPEL MUDr.Jiří Berka,předseda |
Prohlášení SVL ČLS JEP
Vážené kolegyně a kolegové,
SVL ČLS JEP v rámci podpory praktických lékařů při protestní
akci dne 6.10.2005 ruší semináře v Ústí nad Labem a Liberci.
O náhradních termínech Vás budeme včas informovat.
V souvislosti s probíhajícím protestem konstatujeme, že odborná
společnost je zneklidněna situací v oboru, a to zejména:
- ohrožením kvality poskytované péče v ordinacích praktických
lékařů v souvislosti s aktuálními problémy s financováním,
- postojem politiků, a to i v resortu zdravotnictví, k pozici
a významu primární péče,
- perspektivou primární péče v České republice, která
postrádá politickou podporu , jasnou koncepci, a která stejně jako
v 50. a 60. letech minulého století, se stává ve zdravotnictví
neatraktivní profesní oblastí.
Jsme ve shodě se zástupci SPL ČR a podporujeme plánované kroky,
abychom mj. jasně deklarovali společné cíle praktických lékařů,
jak po stránce odborné, tak profesní.
V Praze dne 30. 9. 2005
Za výbor SVL ČLS JEP: Otto Herber, místopředseda |
Vážení kolegové,
včera bylo rozhodnuto podpořit protestní akce praktických lékařů,
kteří se postavili do našeho čela. Tyto mají za úkol vyburcovat
kompetentní činitele k akci a zabránit hrozbě zestátnění našich
ordinací a upozornit na již místy kritickou situaci ve financování
našich ordinací, kde většinou nezbývá na nájmy a na platy.
Slušné by bylo podpořit je. Jsou 3 možnosti:
- uzavřít na jeden den ordinaci s krátkým vysvětlením proč
(bude distribuováno internetem),
- uzavřít na symbolickou hodinu a totéž,
- jen oznámit plakátkem svoji účast a podporu.
Praktičtí lékaři někde uvažují o cestě autobusem do Prahy i
se zdrav. sestrami k účasti na demonstraci 6.4.2005 ve 12 hodin na
Palackého náměstí před budovou Ministerstva zdravotnictví. Mohli
bychom se přidat.
V každém případě je třeba si uvědomit, jaké nebezpečí
hrozí, a že perspektiva je velmi nejistá. Je to poslední možnost,
jak něčeho docílit.
Jsou tyto možnosti:
- s akcí souhlasím
- s akcí nesouhlasím.
V případě A.) svůj postoj vyjádřím:
- uzavřením ordinace na jeden den, (případně i s cestou do
Prahy),
- symbolickým přerušením práce na 1 - 2 hodiny,
- jen vyvěšením plakátu.
Děkuji za včasnou reakci, pokud by praktici pořádali zájezd
do Prahy autobudem, mohli bychom se připojit. Doporučujeme, abyste
případný zástup pro akutní péči směrovali na kolegu, který
neuzavře ordinaci a ne na nemocnici !!!
Zdraví
F. Plhoň, předseda SAS Ústeckého kraje
P.S.: Pokud někdo zůstane laxní, pak
nevolejte až se vám stále bude prodlužovat splatnost vašich faktur
!!
|
Usnesení č. II
"Svatováclavského" zasedání Rady Sdružení ambulantních
specialistů - 28. září 2005
Rada vyhlašuje:
- podporu protestním akcím praktických lékařů a ostatních
skupin zastupujících soukromé lékaře. Důvody vedoucí k těmto
protestům jsou i našimi důvody, neboť jsme špatným stavem
českého zdravotnictví zasaženi stejně, jako oni,
- že má pochopení pro individuální účasti jednotlivých lékařů,
ambulantních specialistů, na těchto protestních akcích, včetně
přerušení provozu s účastí na pražské demonstraci 6.
10. 2005, nebude však tento krok svým členům doporučovat, neboť
jedním z hlavních důvodů všech protestů je obrana proti
zrušení tzv. systému zdravotního pojištění v ČR se
zavedením tzv. "Národního zdravotního systému" nebo
jiných forem integrace zdravotní péče do nemocnic. Masová účast
ambulantních specialistů na přerušení provozu se spoléháním
se na nemocniční ambulance by vlastně znamenala zavedení této
integrace na jeden den, takže by mohl vzniknout mylný dojem, že
jde o funkční systém, který ale ve skutečnosti znamená neúměrné
prodražení a zhoršení dostupnosti zdravotní péče,
- se připojuje výzvě praktických lékařů za odvoláním
ministryně zdravotnictví.
Rada vyzývá:
všechny soukromé ambulantní
specialisty, aby vyjádřili svůj souhlas s protesty praktických
lékařů buď vyvěšením jejich letáku nejméně po dobu dne 6. 10.
2005 nebo jinou jasnou a srozumitelnou formou.
Zapsal dr. Jojko |
Usnesení č. I "Svatováclavského"
zasedání Rady Sdružení ambulantních specialistů - 28. září 2005
Rada prohlašuje, že
- ze strany VZP dochází k opožďování úhrad za
zdravotní péči ambulantních specialistů - provozovatelů
soukromých zdravotnických zařízení, v současné době až
za hranici dvou měsíců,
- hrozí vážné nebezpečí dalšího zhoršování této
situace,
- v důsledku dlouhodobého podhodnocení cen zdravotnických výkonů
nebylo ambulantním specialistům umožněno vytvořit si dostatečné
finanční rezervy pro vykrytí takovýchto výpadků, a proto
ve většině těchto zdravotnických zařízení dochází již
dnes k přímým hospodářským ztrátám, zadluženosti a k
těžce řešitelným existenčním problémům, které mohou mít
za důsledek i uzavření ordinací a ukončení jejich činnosti,
- současná finanční
situace má negativní dopady nejen na ambulantní specialisty, ale
na soukromá zdravotnická zařízení všech typů,
proto chápe nervozitu a tendenci k radikálním krokům u ostatních
skupin zástupců zdravotnických zařízení, např. praktických lékařů,
- specifické postavení ambulantních specialistů v systému
zdravotnictví ČR, zejména rozdělení speciální ambulantní
péče na část nemocniční a mimonemocniční, velmi omezuje
užití stávky jako formy protestu proti současnému stavu v oblasti
speciální ambulantní zdravotní péče,
- je současný stav, kromě jiného, důsledkem
politizace problematiky zdravotnictví a chybných kroků
ministerstva zdravotnictví¨,
- má vážné podezření,
že současná situace může být jen předzvěstí snahy o
likvidaci soukromého sektoru a zrušení systému zdravotního
pojištění, se snahou zavést tzv. "národní
zdravotní systém", který ve svém důsledku sice znamená
zjednodušení řízení zdravotnictví formou rozpočtů, zároveň
však je jeho důsledkem zbytečné prodražení a zhoršení
dostupnosti a kvality zdravotní péče.
Rada SAS nesouhlasí:
- se snahou hledat hlavního viníka současné situace v úhradách
zdravotní péče jen ve vedení zdravotních pojišťoven a
to i přesto, že nedostatek financí ve zdravotnictví je jistě
dán i způsobem tvorby sítě zdravotnických zařízení,
která je tč. de facto ve výhradních pravomocích zdravotních
pojišťoven,
- se záměrem zavádět
nucené správy nad zdravotními pojišťovnami nebo odvolávat
jejich ředitele, neboť taková opatření jistě
nejsou východiskem ze současné situace.
Rada SAS souhlasí, že
- finanční nerovnováha českého zdravotnictví, narůstající
ekonomická nestabilita zdravotních pojišťoven a z toho
plynoucí potíže soukromých zdravotnických zařízení (a v podstatě
všech smluvních zdravotnických zařízení) jsou způsobeny především:
- nedostatečnou výší
platby státu za státního pojištěnce,
- nekompetentními zásahy Ministerstva zdravotnictví ČR
do tohoto systému jak v minulých letech, tak v posledních
měsících,
- nedostatečnou
regulací spotřeby péče pacientem,
- korektním řešením problematiky finanční nerovnováhy systému
jistě nemůže být útok proti systému zdravotního pojištění anebo
útok proti poskytování zdravotní péče subjekty nestátní
povahy.
Rada SAS vyzývá:
- vládu ČR, aby korigovala dosavadní nedostatky v obecně
manažerské i specificky odborné řídící činnosti
Ministerstva zdravotnictví ČR,
- vládu ČR, aby do tvorby cen ve zdravotnictví zavedla
mechanismy fungující v celém ostatním zbytku služeb.
Jde hlavně o přiměřené zohlednění materiálových nákladů
a nákladů na platy pracovníků ve zdravotnictví,
- vládu ČR, aby respektovala stejný přístup ke
zdravotnickým zařízením bez ohledu na to, zda jsou provozována
státem, krajem nebo soukromou osobou,
- vládu ČR, aby zastavila kampaň Ministerstva
zdravotnictví ČR proti pojišťovnám,
- vládu ČR, aby - pokud bude mít zájem o jednání
se zástupci zdravotnických zařízení ve věci financování
zdravotní péče - zvala k jednacímu stolu k tomu
kompetentní organizace a ne Českou lékařskou komoru,
které tato úloha ze zákona nepřísluší,
- ministryni
zdravotnictví, doc. MUDr. M. Emmerovou, aby korigovala své výroky
v některých sdělovacích prostředcích, na základě kterých
mohl vzniknout mylný dojem o nepřiměřených finančních příjmech
soukromých lékařů,
- zdravotní pojišťovny, aby se připojily k našemu
sdružení v prosazování níže uvedených řešení a aby
maximálně spolupracovaly i se zástupci SASu na tvorbě sítě
ambulantních zdravotnických zařízení. Jako východisko
navrhujeme náš materiál: "Stanovisko Sdružení ambulantních
specialistů k problematice tvorby sítě zdravotnických zařízení"
z února 2005, které je vyvěšeno na našich internetových
stránkách www.sasp.cz.
Rada SAS navrhuje tato řešení:
- Racionální využívání lůžkové péče, jako nejdražšího
druhu zdravotní péče výhradně v nezbytných, přesně
vymezených indikacích s přizpůsobením kapacity těchto zařízení
nově přehodnoceným kritériím v souladu se standardy zajišťujícími
kvalitu i hospodárnost poskytované péče.
- V souladu s trendem převažujícím v rozvinutých státech
přesun zdravotní péče z lůžkových zařízení do
ambulantní péče všude tam, kde to vědeckotechnický rozvoj
a moderní diagnostické i léčebné postupy umožňují.
Vytvoření standardů diagnostiky a terapie nejčastěji se
vyskytujících nebo z jiných důvodů nejnákladnějších
onemocnění.
- Zpřesnění lékové politiky včetně ovlivňování cen aktuálně
dostupných farmak a stanovení léčebných standardů hlavních
skupin často se vyskytujících nebo nákladně léčených nemocí.
- Revize ocenění výkonů zdravotnických služeb a úroveň
jednotlivých složek cen (materiálové náklady, náklady
lidských zdrojů i příslušnou sazbu obvyklou pro
specializované služby), udržovat je na aktualizované úrovni
porovnatelné s tvorbou i úrovní cen v ostatních
segmentech naší společnosti i s cenami zdravotnických služeb
v ostatních státech EU tak, jak se srovnávají ceny v ostatních
sektorech služeb i ceny jiného zboží a to objektivně,
nezávisle na vůli účastníků dohodovacího řízení o Seznamu
výkonů.
- V případech, kdy ekonomicky limitované možnosti státu promítající
se do výše plateb za státní pojištěnce do systému povinného
pojištění ze zákona nebudou postačovat k úhradě politickým
konsensem stanoveného objemu a struktury zdravotní péče, zavést
další možnosti úhrady definovaného druhu péče, např. přímou
platbou anebo komerčním připojištěním.
- Restrukturalizaci dohodovacího řízení zdravotních pojišťoven
a poskytovatelů zdravotní péče v kontinuálně
probíhající proces s gescí státu při respektování
objektivních finančních možností systému. Vyloučení státem
a kraji vlastněných nemocnic z dohodovacích řízení.
Rada SAS vyjadřuje poděkování:
- ostatním organizacím zastupujícím soukromá zdravotnická zařízení,
zejména Sdružení praktických lékařů, Sdružení
praktických lékařů pro děti a dorost, Sdružení
soukromých gynekologů a České stomatologické
komoře za to, že všemi
dostupnými způsoby také upozorňují obyvatele ČR na kritickou
situaci financování českého zdravotnictví, že se snaží
také pojmenovat opravdové příčiny této situace a hledat z ní
reálná východiska.
- sdělovacím prostředkům, pokud informují objektivně o
pravých příčinách situace.
Rada SAS ukládá
svému předsedovi i místopředsedům, aby tento zápis zaslali
všem zainteresovaným orgánům a organizacím i sdělovacím
prostředkům.
Zapsal dr. Jojko |
Prohlášení praktických lékařů ČR
SPL ČR protestuje proti soustavným snahám ministerstva
zdravotnictví o systematickou likvidaci českého nestátního
zdravotnictví. Ministryně zdravotnictví svými kroky již dávno
dosáhla toho, že aktuální situace ve zdravotnictví existenčně
ohrožuje nejen řadu ambulantních praktických lékařů, ale také
další provozovatele zdravotnických zařízení. Většina z nich
se již potýká s těžko řešitelnými problémy při financování
provozu svých lékařských praxí.
Neřešení tohoto stavu způsobí
v blízké době rušení některých ordinací a tím i zhoršení
dostupnosti a kvality zdravotní péče pro každého občana této
země.
Schválení připravených zákonů souvisejících s poskytováním
zdravotní péče povede k dalšímu urychlení tohoto nebezpečného
trendu.
Milovy 22. 9. až 25. 9. 2005, sjezd volených představitelů SPL
ČR z celé ČR |
[převzato z tisku] "Za týden se bude
jednání s premiérem opakovat"
Pondělní jednání premiéra Jiřího Paroubka s předsedy
správních rad zdravotních pojišťoven a ministryní Miladou
Emmerovou o fungování zdravotního pojištění skončilo již
klasicky - odkladem řešení. Spokojenější však odcházeli zástupci
pojišťoven. "Byli jsme ubezpečeni, že ministryně Emmerová nad
žádnou z pojišťoven nechystá nucenou správu ani o ní
neuvažuje, " uvedl předseda správní rady VZP Richard Schwarz.
"Předsedové správních rad předložili materiál o deseti
bodech, který by měl řešit problémy ve zdravotním pojištění.
Nyní se bude dokument v týmech studovat. Další jednání bude u nás
na ministerstvu zdravotnictví ve čtvrtek a opakovaná schůzka s premiérem
a ostatními zástupci se uskuteční příští pondělí, "
uvedla ministryně Emmerová.
Podle jejích slov se dá v systému šetřit například na
lécích, kde klíčovou roli má sehrát lékař, který lék předepisuje.
"Do voleb 2006 se spoluúčast
pacientů zvyšovat nebude, " vyloučila Emmerová, že by se úsporná
opatření v systému mohla dotknout pacienta. Návrhy pojišťoven
odmítla ministryně zdravotnictví komentovat s tím, že je viděla
pouze krátce.
Návrhy opatření zdravotních pojišťoven:
- Navýšení plateb zdravotníkům v roce 2006 provést
jen v takovém rozsahu, který bude krytý příjmy z pojistného
a umožní vyrovnání závazků po lhůtě splatnosti, pocházejících
z minulých období.
- Neuskutečnit navýšení mzdových nákladů jednotlivých
zdravotních výkonů (indexů práce lékaře) v seznamu výkonů,
pokud nebude součástí nové kalkulace všech nákladů jednotlivých
výkonů, tedy i věcných. Samostatné zvýšení by buď dále
prudce zvýšilo objem úhrad nebo by v kombinaci s limitem
úhrad snížilo objem, kvalitu a dostupnost poskytované péče.
- Nevydat vyhlášku o úhradách zdravotní péče na
rok 2006, a to ani pod tlakem poskytovatelů, pokud
prokazatelně nezaručí nutné omezení růstu výdajů. Zmrazit
ceny léků a zdravotnických prostředků pro období do konce roku
2006. Do této doby rovněž neprovádět novou kategorizaci léčiv
ze strany ministerstva zdravotnictví. Celkový objem spotřeby léků
a zdravotnických prostředků bez výjimky zastropovat a smluvně
sjednat způsob omezení preskripce. Jedná se o 25% celkových
finančních prostředků v systému veřejného zdravotního
pojištění. Předpokládaným efektem je snížení dynamiky nárůstu
výdajů za péči a za léky a zdravotnické prostředky
při přísném dodržování uvedených opatření.
- Provést kompletní revizi smluvních vztahů mezi zdravotními
pojišťovnami a zdravotnickými zařízeními v rámci
jednání o nové rámcové smlouvě, a na základě
vyhodnocení kvality, dostupnosti a hospodárnosti poskytované
péče přikročit k redukci sítě zdravotnických zařízení a tím
snížení nákladů na zdravotní péči. Ministerstvo zdravotnictví
a Vláda ČR tyto kroky podpoří.
- Respektovat skutečnost, že zadavatelem veřejné zakázky,
i když se poptává zdravotní péče pro pojištěnce, může
a musí být výlučně správce veřejného rozpočtu, z něhož
se zakázka platí, tedy v tomto případě zdravotní pojišťovna.
Státním orgánem, který může zasahovat do uzavírání smluv
mezi zdravotnickým zařízením a zdravotní pojišťovnou dle
zákona č. 48/1997 Sb., není Ministerstvo zdravotnictví, ale Úřad
pro ochranu hospodářské soutěže.
- Zastavit nekonstruktivní a nepodložené útoky a zásahy
vůči zdravotním pojišťovnám ze strany Ministerstva
zdravotnictví, včetně manipulování veřejností prostřednictvím
výroků o nucené správě, které slouží jen osobním ambicím
některých osob kolem vedení ČLK.
- Z úrovně vlády zajistit, aby Ministerstvo zdravotnictví
vykonávalo státní moc jen v případech, v mezích a způsoby,
které stanoví zákon, aby respektovalo údaje o hospodaření
zdravotních pojišťoven, předkládané mu ve struktuře a s
obsahem podle jeho vlastního právního předpisu, a to nejméně
do doby, než kvalifikovaným způsobem skutečně prokáže jejich
nevěrohodnost.
- Zajistit, aby rozpočet veřejného zdravotního pojištění
byl pro všechny účastníky systému včetně státních orgánů
stejně závazným limitem, jakým je státní rozpočet; na veřejné
zdravotní pojištění a zdravotní pojišťovny nemohou být
nakládány další úkoly, zatěžující rozpočet zdravotního
pojištění (naposledy např. rozšíření úhrady očkování nad
rámec zákona vyhláškou č. 589/2004 Sb. a vyhl. č.
225/2005 Sb. nebo přenesení úhrady zdravotní péče, poskytované
žadatelům o azyl, ze státního rozpočtu na veřejné
zdravotní pojištění zákonem č. 350/2005 Sb.), aniž by to bylo
provázeno zvýšením zdrojů z rozpočtu, jehož výdaje se
mají převzít.
- Vytvořit pracovní tým za účasti zástupců ministerstev
financí, zdravotnictví, práce a sociálních věcí a zdravotních
pojišťoven, aby
byly formulovány základní body a cíle státní zdravotní
politiky a státní lékové politiky pro jednání vlády.
V rámci tohoto týmu analyzovat všechny návrhy na zlepšení systému
veřejného zdravotního pojištění, které zdravotní pojišťovny
za dobu své existence zpracovaly a předložily orgánům státní
moci, a výsledky analýzy spolu s dalšími návrhy a podněty
využít k návrhu legislativních změn.
- Zastavit projednávání současně předložených návrhů novel
zákonů zdravotních pojišťovnách a zdravotním pojištění
jako chybně koncipovaných, nepotřebných a nefunkčních,
nezpůsobilých pozitivně ovlivnit provádění veřejného
zdravotního pojištění.
Miroslav Tryner |
Ing. Jiří Paroubek
Premiér České republiky
Úřad vlády ČR
Nábřeží E.Beneše 4
118 01 Praha 1- M. Strana
V Praze 21.9.2005
Vážený pane premiére,
v posledních týdnech se na Radu SAS obrací velká část ambulantních
specialistů - provozovatelů soukromých zdravotnických zařízení -
se stížností na opožďování plateb od zdravotních pojišťoven za
jimi poskytnutou péči. Lhůty úhrad od Všeobecné zdravotní pojišťovny
za řádně provedenou zdravotní péči se prodlužují až na několik
měsíců a podle posledních informací hrozí vážné nebezpečí
dalšího zhoršování této situace.
V důsledku dlouhodobého podhodnocení cen zdravotnických výkonů
nebylo ambulantním specialistům umožněno vytvořit si dostatečné
finanční rezervy pro vykrytí takovýchto výpadků v platbách
od zdravotních pojišťoven. Proto ve většině těchto
zdravotnických zařízení dochází již dnes k přímým hospodářským
ztrátám, zadluženosti a k těžce řešitelným existenčním
problémům, které mohou mít za důsledek i uzavření ordinací
a ukončení jejich činnosti.
Rada SAS odmítá v této
situaci snahu hledat hlavního viníka současné situace v úhradách
zdravotní péče ve vedení zdravotních pojišťoven. Jsme přesvědčeni,
že tento problém se nevyřeší zaváděním nucených správ nad
zdravotními pojišťovnami nebo odvoláním jejich ředitelů.
Finanční nerovnováha českého
zdravotnictví, narůstající ekonomická nestabilita zdravotních pojišťoven
a z toho plynoucí potíže soukromých zdravotnických zařízení
(a v podstatě všech smluvních zdravotnických zařízení ) jsou způsobeny
především nedostatečnou výší platby státu za státního pojištěnce
a nekompetentními zásahy Ministerstva zdravotnictví ČR do
tohoto systému jak v minulých letech, tak v posledních měsících.
Neztotožňujeme se se stanoviskem České lékařské komory
presentované jejím presidentem MUDr. D. Rathem, které je
demonstrativně vedeno v odborářském duchu snahou o zvýšení
platů části lékařů. V nestátních lůžkových ani ambulantních
zařízeních ke zvýšení platů bez zvýšení úhrady totiž nemůže
dojít. Ani ve státních zařízeních nelze bez státních dotací zvýšit
platy.
Kromě toho prohlašujeme, že jsme si jako zaměstnavatelé plně
vědomi nedostatečného ocenění práce našich spolupracovníků v péči
o zdraví obyvatelstva - našich zdravotních sester, laborantů,
řidičů a dalších kategorií pracovníků ve zdravotnictví.
Vedle nákladů lidských zdrojů je v nákladech zdravotnických
služeb zcela nedostatečně řešena také problematika materiálových
nákladů. V době výrazného zvyšování cen energií, pohonných
hmot a ostatních komodit není jistě nutné zdůrazňovat, že průmět
těchto a dalších změn do ceny výkonů ve zdravotnických službách
není závislý na objemu výběru pojistného. Proto se náklady
zdravotnických zařízení, jejich úhrady zdravotními pojišťovnami
a objem prostředků z výběru pojistného trendově trvale
rozcházejí.
Prohlašovat, že tento problém vyřeší sankce proti zdravotním
pojišťovnám hraničí se snahou demagogicky zneužívat politické
naivity části zdravotnické veřejnosti bez ohledu na zastávané
funkce v odborných službách.
Vyzýváme Vás tedy,
abyste ze své pozice předsedy vlády korigoval nedostatky v obecně
manažerské i specificky odborné řídící činnosti
Ministerstva zdravotnictví ČR a do tvorby cen ve zdravotnictví
zavedl mechanismy fungující v celém ostatním zbytku služeb a dalších
společenských aktivit.
Korektním řešením problematiky finanční nerovnováhy systému
jistě nemůže být útok proti systému zdravotního pojištění
anebo útok proti poskytování zdravotní péče subjekty nestátní
povahy.
Dovolujeme si navrhnout tato řešení:
- Racionální využívání lůžkové péče, jako nejdražšího
druhu zdravotní péče výhradně v nezbytných, přesně
vymezených indikacích s přizpůsobením kapacity těchto zařízení
nově přehodnoceným kritériím v souladu se standardy zajišťujícími
kvalitu i hospodárnost poskytované péče.
- V souladu s trendem převažujícím v rozvinutých státech
přesun zdravotní péče z lůžkových zařízení do
ambulantní péče všude tam, kde to vědeckotechnický rozvoj
a moderní diagnostické i léčebné postupy umožňují
při zachování plné bezpečnosti nemocného. Vytvoření standardů
diagnostiky a terapie nejčastěji se vyskytujících nebo z jiných
důvodů nejnákladnějších onemocnění.
- Zpřesnění lékové politiky včetně ovlivňování cen
aktuálně dostupných farmak a stanovení léčebných
standardů hlavních skupin často se vyskytujících nebo nákladně
léčených nemocí.
- Revize ocenění výkonů zdravotnických služeb a úroveň
jednotlivých složek cen (materiálové náklady, náklady
lidských zdrojů i příslušnou sazbu obvyklou pro
specializované služby), udržovat je na aktualizované úrovni
porovnatelné s tvorbou i úrovní cen v ostatních
segmentech naší společnosti i s cenami zdravotnických služeb
v ostatních státech EU tak, jak se srovnávají ceny v ostatních
sektorech služeb i ceny jiného zboží.
- V případech, kdy ekonomicky limitované možnosti státu promítající
se do výše plateb za státní pojištěnce do systému povinného
pojištění ze zákona nebudou postačovat k úhradě politickým
konsensem stanoveného objemu a struktury zdravotní péče, zavést
další možnosti úhrady definovaného druhu péče, např. přímou
platbou anebo komerčním připojištěním.
- Restrukturalizaci dohodovacího řízení zdravotních pojišťoven
a poskytovatelů zdravotní péče v kontinuálně
probíhající proces s gescí státu.
Vyzýváme Vás osobně i Vládu ČR,
abyste korigovali přístup Ministerstva zdravotnictví ČR,
zastavili jeho kampaň proti pojišťovnám a respektovali stejný
přístup ke zdravotnickým zařízením bez ohledu na to, zda jsou
provozována státem, krajem nebo soukromou osobou. Vyzýváme Vás i Vládu
ČR, abyste krizový stav řešili tam, kde jsou jeho opravdové příčiny.
Za Radu Sdružení ambulantních specialistů v ČR, MUDr.
Zorjan Jojko, výkonný místopředseda |
Tiskové prohlášení Rady Sdružení ambulantních
specialistů ČR k současné situaci ve zdravotnictví - 19. září 2005
Rada SAS prohlašuje, že se v posledních týdnech na její
vedení obrací velká část ambulantních specialistů - provozovatelů
soukromých zdravotnických zařízení - se stížností na opožďování
plateb od zdravotních pojišťoven za jimi poskytnutou péči. Lhůty
úhrad od Všeobecné zdravotní pojišťovny za řádně provedenou
zdravotní péči se prodlužují až na několik měsíců a podle
posledních informací hrozí vážné nebezpečí dalšího zhoršování
této situace.
V důsledku dlouhodobého podhodnocení cen zdravotnických výkonů
nebylo ambulantním specialistům umožněno vytvořit si dostatečné
finanční rezervy pro vykrytí takovýchto výpadků v platbách
od zdravotních pojišťoven. Proto ve většině těchto zdravotnických
zařízení dochází již dnes k přímým hospodářským ztrátám,
zadluženosti a neřešitelným existenčním problémům, které
mohou mít za důsledek i uzavření ordinací a ukončení
jejich činnosti.
Odmítáme snahu hledat hlavního viníka ve vedení zdravotních
pojišťoven a jsme přesvědčeni, že tento problém se nevyřeší
zaváděním nucených správ nad zdravotními pojišťovnami nebo odvoláním
jejich ředitelů.
Finanční nerovnováha českého zdravotnictví, narůstající
ekonomická nestabilita zdravotních pojišťoven a z toho plynoucí
potíže soukromých zdravotnických zařízení jsou zcela jistě způsobeny
nedostatečným přispíváním a nekompetentními zásahy státu
do tohoto systému v minulých letech a zejména v posledních
měsících. Veškerou odpovědnost za stávající situaci nese
Ministerstvo zdravotnictví ČR, potažmo Vláda ČR.
Vyzýváme Vládu ČR, aby korigovala přístup Ministerstva
zdravotnictví ČR, zastavila jeho kampaň proti pojišťovnám a
respektovala stejný přístup ke zdravotnickým zařízením bez ohledu
na to, zda jsou provozována státem, krajem nebo soukromou osobou. Vyzýváme
Vládu ČR, aby krizový stav řešila tam, kde jsou jeho opravdové příčiny.
V Praze dne 19. 9. 2005
MUDr. Zorjan Jojko, výkonný místopředseda SAS ČR |
Prohlášení SPLDD ČR
k situaci ve zdravotnictví z pohledu praktických dětských lékařů
Prohlášení SPLDD ČR k situaci ve
zdravotnictví z pohledu praktických dětských lékařů.
V posledních týdnech se na nás obracejí lékaři z celé
republiky se žádostí o pomoc. Lhůty úhrad VZP za řádně
provedenou zdravotní péči se neúměrně zpožďují o několik
měsíců. Způsobují tak potíže v hospodářské situaci
jednotlivých zdravotnických zařízení poskytujících primární léčebně
preventivní péči o děti, včetně státem předepsaných očkování.
Ve většině ZZ praktických dětský lékařů dochází již k
přímým hospodářským ztrátám, zadluženosti a neřešitelným
existenčním problémům. Z důvodů druhotné platební
neschopnosti nejsou tato zařízení schopna pokrýt zvyšující se nárůst
provozních nákladů a zvažují tak i omezení rozsahu činnosti,
zavedení zálohových přímých plateb od pacientů, nebo dokonce zavření
ordinací a ukončení své činnosti.
V důsledku dlouhodobého podhodnocení cen zdravotnických výkonů nebyla
dána lékařům primární péče možnost vytvořit si dostatečné
finanční rezervy pro provoz svých ordinací. Pokud
se urychleně nezlepší platební situace, zejména ze strany VZP,
dojde k výraznému zhoršení dostupnosti, či zániku primární
zdravotní péče o dětskou populaci.
MZ ČR a vláda nese
veškerou zodpovědnost za stávající situaci, která vznikla
dlouhodobou neschopností ekonomiky analyzovat a legislativně řešit
systém zdravotního pojištění s důrazem na význam
primární péče. Odmítáme snahu hledat viníky ve stávajícím systému
zdravotního pojištění, protože v minulosti právě neuváženě
provedené zásahy státu do tohoto systému způsobily jeho finanční
nerovnováhu a narůstající ekonomickou nestabilitu zdravotních
pojišťoven.
Nevidíme proto řešení v populistickém odvolání ředitelky
VZP či uvalování nucené správy na tuto pojišťovnu. Jsme
rozhodnuti o krizové situaci v primární péči o dítě
osobně informovat předsedu vlády, a současně informovat krajská
zastupitelstva příslušných krajských úřadů, u kterých jsme
registrováni, aby se naší kritickou situací vážně zabývali a
projednali možná řešení dříve než přistoupíme k protestním
akcím.
Za SPLDD ČR - MUDr. Pavel Neugebauer, předseda. |
Stanovisko výboru Sdružení soukromých
gynekologů ČR k současné situaci ve financování zdravotnictví.
Výbor Sdružení soukromých gynekologů s narůstajícím
znepokojením sleduje prohlubující se deficit ve financování
zdravotnictví, v jehož důsledku dochází k neúměrnému
zpožďování plateb zdravotnickým zařízením za poskytnutou
zdravotní péči. Zdravotnická zařízení jsou tak uváděna ve
druhotnou platební neschopnost a nucen navyšovat náklady na
poskytování zdravotní péče a úroky z úvěrového
financování. Stejná situace u všech soukromých zařízení je
modifikována ještě náročností přístrojového vybavení a množstvím
spotřebního materiálu dle rozsahu poskytovaných služeb a týká
se i gynekologických ambulancí….
Přestože přímým dlužníkem zdravotnických zařízení jsou
zdravotní pojišťovny, jsem přesvědčení o tom, že řešením
není jejich zrušení, změna ředitelů či nucená správa, protože
jejich výdaje a příjmy jsou řízeny zákonnými normami.
Postupují-li podle nich a výsledkem je deficit, je jisté, že
jedině změny těchto norem můžou vyvést systém z narůstající
dluhové pasti. Dosavadní zásahy
současného Ministerstva zdravotnictví ČR do systému financování
zdravotnictví přinesly vždy jen urychlení deficitního vývoje.
Nedomníváme se, na rozdíl
od obsahu prohlášení některých partnerských profesních organizací,
že ministerské zásahy jsou nekoncepční. Nejsou podle našeho názoru
pro fungování zdravotnictví prospěšné, ale protože po každém
tomto zásahu se systém více a více blíží stavu, kterého
chce současné vedení ministerstva dosáhnout – centrálně řízeného
socialistického zdravotnictví, vidíme tento postup jako konsistentní
a překvapuje nás, že mu řada kolegů včetně představenstva
ČLK tleská.
Jako provozovatelé soukromých zdravotnických zařízení se cítíme
přímo existenčně ohroženi touto situací. Vzhledem k tomu,
že nepokládáme ministerské kroky za nahodilé, nedomníváme se, že
výzvy k vládě požadují urychlené řešení nastalé situace
mohou něčeho dosáhnout. Jako jedinou smysluplnou výzvu vidíme
oslovení voličů, snad ještě nedošlo ke ztrátě paměti a dokážeme
si vybavit, jak fungoval socialistický systém zdravotnictví.
V Plzni 21.9.05
MUDr. Jan Novotný, místopředseda výboru SSG ČR |
Tiskové prohlášení České lékařské komory
Představenstvo ČLK, jako nejvyšší orgán ČLK, projednalo na svém
zasedání dne 16. a 17. 9. 2005 situaci ve financování
zdravotnictví. Představenstvo ČLK je znepokojeno tím, že některé
zdravotní pojišťovny, především největší VZP, neplatí v termínu
určeném závazným právním předpisem, ale až 30 dnů po tomto
termínu, přičemž lhůty splatnosti se stále prodlužují. Představenstvo
upozorňuje, že se tím dostávají především soukromí lékaři do
vážných ekonomických problémů, které ohrožují chod jejich zařízení.
Situace může velmi ovlivnit dostupnost a kvalitu zdravotní péče
v České republice.
Představenstvo ČLK plně chápe důvody nespokojenosti mnohých
soukromých lékařů a hodnotí je jako naprosto oprávněné. Představenstvo
diskutovalo o protestních akcích, které připravují sdružení
praktických lékařů. ČLK nabídla praktickým lékařům, a dalším
soukromým lékařům, svoji pomoc a podporu. Smysl vidí v akcích,
které budou mít za cíl donutit VZP dodržovat platné právní předpisy
a platit zdravotnickým zařízením tak, aby nebyl ohrožen jejich
provoz. Pokud nebude VZP schopna řídit systém tak, aby odvrátila
hrozící finanční kolaps, je nezbytné vytvořit tlak na ministerstvo
zdravotnictví, aby začalo situaci řešit ze své pozice. Jestliže
VZP nebude i nadále situaci zvládat, musí zasáhnout
ministerstvo zdravotnictví. Ministerstvo zdravotnictví by mělo
zajistit finanční pomoc VZP, provést kontrolu hospodaření VZP a vyvodit
odpovědnost z konkrétním manažérských chyb vedení VZP.
Představenstvo ČLK vítá aktivitu sdružení praktických lékařů,
která chtějí zorganizovat vlnu protestů proti špatné platební morálce
VZP a dalších zdravotních pojišťoven. Pevně věříme, že
management VZP konečně začne situaci řešit a bude reagovat na
předchozí výzvy ČLK. Prezident ČLK vyzval ředitelku ing. Musílkovou
k bezodkladnému setkání s cílem prodiskutovat varianty řešení
vážné hospodářské situace do které se VZP dostala, dle našeho
soudu převážně vlastní vinou. ČLK je připravena managementu VZP při
řešení pomáhat a úzce spolupracovat.
Za představenstvo ČLK - prezident MUDr. David Rath
|
Tisková zpráva z valné
hromady České stomatologické komory - 17. září 2005
V Praze dne 17. 9. 2005
Tisková zpráva
V sobotu dne 17. 9. 2005 se v Praze v Národním domě na
Vinohradech sešlo více než 300 zubních lékařů na valné hromadě
České stomatologické komory. Vyslechli návrhy koncepcí zdravotnictví
zpracovaných Ministerstvem zdravotnictví ČR a ODS a v
diskusi dali najevo, že je otázka budoucího způsobu financování českého
zdravotnictví skutečně zajímá. Současné problémy úhrad zdravotní
péče se již však dotýkají bezprostředně. Účastníci valné
hromady se shodli na následujícím prohlášení:
Prohlášení valné hromady ČSK:
Valná hromada České stomatologické komory konstatuje, že příčinou
současné vyhrocené situace ve financování zdravotnictví jsou
opakované nedomyšlené kroky Ministerstva zdravotnictví ČR a
ministryně Emmerové, nesystematicky zvýhodňující nemocnice
na úkor ambulantních zařízení. Zcela opomíjí fakt, že
ambulantní lékaři zajišťují minimálně 50% veškeré zdravotnické
péče a v zubním lékařství více než 90%. Ministerskými vyhláškami
zasahujícími do hospodaření pojišťoven se neustále zhoršuje
jejich platební neschopnost tak, že dochází k přímému ohrožení
existence ambulantních zdravotnických zařízení.
Valná hromada České stomatologické komory vyzývá
vládu, aby urychleně tento stav řešila dřív, nežli dojde ke
zhroucení systému a postupnému krachování ambulantních
zdravotnických zařízení. Jejich péči o pacienty žádná
ministerská vyhláška nenahradí.
Mgr. Zina Sladkovská, tisková tajemnice ČSK
|
|