Lékařská komora je dnes vnímána velmi rozporuplně. Zaměstnaní
lékaři jsou spokojeni, že se komora podílí na jednáních o zvyšování
platů, rozporuplně pak vnímají zastupování při dohodovacích řízeních
ambulantní specialisté a praktičtí lékaři. Řada lékařů se
nechce smířit s tím, že komora by měla „za jejich peníze“
vůči nim uplatňovat represivní (disciplinární) pravomoci.
Pacientská veřejnost si myslí, že ČLK je spiklenecká organizace,
která lékařům pomáhá vyvléknout se z odpovědnosti za
profesní chyby. V některých lékařských kruzích bývá pak
nelibě vnímán především stále vyhraněnější skupinově
lobistický a politizující se charakter komory.
ČLK však přes tyto rozpory zůstává důležitou součástí
stavovské samosprávy, která jediná může kvalifikovaně posuzovat
otázky, které státní úředník bez lékařského vzdělání
posoudit nemůže. Hlavním a v poslední době bohužel opomíjeným
posláním ČLK musí být dozor nad kvalitou lékařské práce, podílení
se na vzdělávání lékařů a kultivace lékařského stavu i prostředí,
v němž tento stav působí. Jelikož členství v komoře
je povinné pro všechny lékaře, bez ohledu na jejich politické smyšlení,
komora musí být organizací nepolitickou. Napříště je třeba držet
se zásady, že komora nevyvíjí politickou činnost a nepodporuje
(ani neostouzí) jednotlivé politické směry či strany, i když
se pochopitelně může vyjadřovat k jejich konkrétním krokům
či záměrům, pokud se bezprostředně dotýkají oblastí
zdravotnických, sociálních či etických.
Jako druhý hlavní negativní prvek v současném fungování
komory vnímám nedostatek otevřenosti k diskusím o jednotlivých
krocích komory i o jejím celkovém směřování. Není možné,
aby každý, kdo se kriticky vyjádří k tomu či onomu rozhodnutí
nebo záměru ČLK, byl ihned okřiknut nebo rovnou označen za zrádce.
Skutečnost, i že většina rozhodnutí představenstva ČLK je
dnes přijímána jednohlasně a že členům představenstva je
zakazováno veřejně kritizovat přijatá rozhodnutí, rovněž pokládám
za velmi vážný signál, který bychom neměli přehlédnout.
I. Úkoly ČLK navenek
1) Dohled nad výkonem lékařského povolání
a) Licence
Stanovování podmínek pro výkon samostatné praxe a pro výkon
funkcí vedoucích lékařů a odborných zástupců nestátních
zdravotnických zařízení je jednou z výhradních pravomocí
komory, pomocí které komora zaručuje způsobilost lékaře ke kvalitnímu
výkonu praxe, avšak díky nejasnosti stávající právní úpravy a výkladu,
který v této věci zastávají soudy, zde nastal problém. Ač komora
smí stanovit konkrétní podmínky a osvědčit jejich splnění,
není oprávněna (a ani nikdo jiný) již udělenou licenci odebrat. V současné
době je jedna z variant, že by řešení této otázky mohl
obsahovat i připravovaný zákon o zdravotnickém povolání.
b) Funkční licence
Oprávněnost udělování zvláštního odborného osvědčení pro
výkon metod a postupů, které vyžadují speciální znalosti a dovednosti
a které jsou spojeny s nezanedbatelným rizikem pro pacienty,
je nepopiratelná. Problematický je dosud způsob udělování těchto
licencí. Zatímco dříve byly funkční licence vydávány komorou v podstatě
na základě vyjádření jednotlivých odborných společností ČLS
JEP ke každému uchazeči, převedla nyní pravomoc k vydávání
funkčních licencí na jiné subjekty (lektory), které jsou po vydání
akreditace na komoře nezávislé a obtížně kontrolovatelné.
Optimální by pravděpodobně bylo stanovení podmínek ve spolupráci
s odbornou společností a pak vydávání funkčních licencí
komorou s přihlédnutím k vyjádření akreditovaného
pracoviště či lektora.
c) Kontinuální vzdělávání
Kvalita poskytované péče je nedílně spjata s trvalým vzděláváním
lékařů. Komora by si měla udržet místo jednoho z poskytovatelů
(a to zvláště na lokální úrovní) a patrně i centrálního
organizátora a garanta vzdělávání každého lékaře (což
bude velmi náročná úloha). Zahraniční komory tuto úlohu plní
zcela samozřejmě.
d) Odborná vyjádření
Odborná stanoviska komory, vydaná po dostatečné odborné diskusi,
mohou významně ovlivňovat kvalitu péče, poskytovanou lékaři.
Zejména by neměla zůstat zapomenuta práce komory na poli standardů
odborných postupů. Je nutno mít na paměti nutnost opakované
periodické revize všech odborných vyjádření komory. Stávající Vědecká
rada ČLK, která by tyto otázky měla mít na starosti, nepostupuje v tomto
dostatečně koncepčně.
e) Posuzování kvality péče ve zdravotnických
zařízeních
Komora by měla hledat cestu, jak v praxi zodpovědné naplnit
své úkoly zejména při posuzování personálního, věcného
a technického vybavení (zatím nestátních) zdravotnických
zařízení v procesu jejich registrace. Pokud je při vzniku nového
zařízení posuzování PVT-vybavení provedeno zodpovědně, s fyzickou
kontrolou zařízení a se skutečně pečlivým zvážením přiměřenosti
počtu i kvalifikace personálu, je tato pravomoc významným nástrojem
k udržení úrovně kvality zdravotnických zařízení.
f) Disciplinární činnost – řešení stížností
na lékaře
Činnost disciplinárních orgánů je zatím bolavou patou komory.
Komora dosud není schopna řešit (stále rostoucí) množství stížností
rychle a kvalitně a komora se opakovaně stává snadným terčem
medií v případech zjevných a závažných lékařských
pochybení, která nebyla včas a řádně prošetřena. Příčin
je více – malá aktivita některých disciplinárních orgánů na úrovni
okresů, mnohdy problematická úroveň odborných posudků dodávaných
Vědeckou radou s velkým časovým prodlením, mnohde stále ještě
nedostatečná úroveň znalosti Disciplinárního řádu, která má za
následek opakovaná vracení stížností k došetření, atd.
Řešení bych spatřoval v přenesení stěžejní
části disciplinárního řízení na krajskou úroveň, kde by bylo možno
lépe zajistit jednak nestrannost posouzení a jednak vyšší míru
profesionality.
Tento krok by bylo možno částečně realizovat již nyní, úplná
realizace tohoto záměru by však předpokládala změnu zákona.
g) Spoluúčast při činnosti znaleckých komisí
Členové budoucích krajských orgánů komory, zejména jejich
disciplinárních orgánů, jsou předurčeni k tomu, aby
spolupracovali a zúčastňovali se jednání krajských územních
znaleckých komisí. Toto propojení, které nyní funguje již čtvrtým
rokem, umožní komoře mít přehled a podle potřeby se zabývat
každým závažným případem, který by mohl ohrozit důvěru veřejnosti
k lékařskému stavu.
2) Vytváření podmínek pro zdravotnická zařízení
a) Spoluúčast na tvorbě a stabilitě sítě
veřejných zdravotnických zařízení
Komora by se měla zasazovat o to, aby rozhodnutí o zařazení
konkrétního zdravotnického zařízení do sítě nerozhodovaly pojišťovny,
které se tím vůči lékařům – svým smluvním partnerům – dostávají
do nadřazeného postavení.
O zařazení do sítě zdravotnických zařízení
by měly rozhodovat ve výběrových řízeních správní orgány společně
s lékařskou komorou, nikoli zdravotní pojišťovny.
V případě úspěchu ve výběrovém řízení by uzavření
smlouvy se zdravotními pojišťovnami mělo být automatické. Zařízení
by pak mělo být možné ze sítě vyřadit pouze na základě zákonem
kvalifikovaných důvodů (zejména nedostatečná kvalita poskytované
péče). Předpokladem by byla samozřejmě změna současného zákona
č. 48/1997 Sb.
Zákon by měl rovněž zakotvovat možnost převoditelnosti
a dědění lékařských praxí. ČLK dosud v této věci
nepodnikla žádnou konkrétnější iniciativu.
b) Účast ve výběrových řízeních na zařazení
do sítě
Komora by jako jeden z důležitých účastníků měla mít
slovo v orgánech (nejspíše na krajské úrovni), které budou
rozhodovat o hustotě a rozložení sítě veřejných
zdravotnických zařízení. Účast zástupců komory ve správních
orgánech či výběrových komisích, které budou rozhodovat o zařazení
konkrétního zařízení do sítě a případně i vyřazení
z ní, je nástrojem, kterým může komora účinně kontrolovat především
kvalitu tohoto vlastního řízení a dodržování pravidel a práv
jejích účastníků.
c) Účast v konkurzech a výběrových
řízeních na vedoucí funkce
Obdobně jako ve výběrových řízeních na zařazení do sítě, měla
by si komora ponechat možnost vlivu na obsazování důležitých míst
a funkcí ve státních zdravotnických zařízeních. Současná
vyhláška o výběrových řízeních toto právo komory sice
obsahuje, vedení mnohých nemocnic to však nerespektují. Zodpovědné
delegování vhodného nezaujatého odborníka je ovšem podmínkou pro
to, aby se účast nestala jen pouhou formalitou.
3) Spoluúčast při tvorbě zdravotnických právních
předpisů
Komora má obrovský potenciál desítek, ne-li stovek odborníků,
kteří se mohou již v připomínkovém řízení vyjádřit k vhodnosti
či problémům navrhované právní úpravy. Podmínkou je jednak zajištění
právního posouzení (kapacity komory má), jednak – a to především
– komunikační schopnost komory. Jako prospěšné bych viděl zřízení
„legislativní rady“ ČLK, která by byla volným seskupením
složeným z právníků i z lékařských odborníků a která
by dokázala sama zpracovávat legislativní návrhy i operativně
(nejlépe přes internet) reagovat na žádosti státních orgánů o připomínkování
návrhů vypracovaných jinými subjekty (s přihlédnutím k obvyklým
šibeničním termínům). Podmínkou pro úspěšnost v této
oblasti je trvalá spolupráce s ministerstvy, zejména MZd a MPSV,
které v nás musí cítit a respektovat odborné partnery.
Dobré vztahy s poslanci a senátory musí být trvalým záměrem
a prodlouženou rukou komory, pro něž komora může být zdrojem
informací, které pak formují jejich názor.
4) Účast na tvorbě a zlepšování principů
financování zdravotnictví
a) Dohodovací řízení o cenách zdravotní
péče
Je obtížné, aby komora kvalitně pokryla vyjednávání v celém
spektru druhů zdravotní péče, a – což je podstatnější –
tím tříští síly a oslabuje pozici ostatních oborových
sdružení poskytovatelů zdravotní péče.
Domnívám se, že komora by měla
sehrávat v dohodovacích řízeních především úlohu zprostředkovatele
a pozorovatele s poradním hlasem, a měla by se snažit
jako integrující prvek udržovat proporce mezi partikulárními zájmy
jednotlivých segmentů.
Jistě by také měla mít právo vyjadřovat se k obecným
principům úhrady (kalkulační vzorce, valorizace cen a podobně).
V případě, že bude hrozit závažné narušení celého systému,
může na to jistě upozornit Ministerstvo zdravotnictví, které má možnosti
do jednání zasáhnout.
b) Kolektivní vyjednávání o platech a mzdách
Kolektivní vyjednávání o platech a mzdách je celosvětově
doménou odborových organizací a je škoda, že v naší
zemi (nejenom v komoře) má odborová činnost hanlivou příchuť.
Osobně se domnívám, že současné odborové organizace, zejména
LOK-SČL, jsou dostatečně silné a v procesu kolektivního vyjednávání
zkušené, aby hlavní iniciativu táhly samy. I zde by se ČLK měla
držet především své zprostředkovatelské pozice, která jí umožní
vnášet do problematiky nestranné a z toho důvodu respektované
názory.
Komora se jistě musí zabývat i problematikou odměňování
lékařů, jak v zaměstnaneckém poměru, tak samostatně činných,
musí se ale vyvarovat přímého vměšování se do řešení lokálních
zaměstnanecko-zaměstnavatelských sporů! Jistě může prezentovat
podložené informace o relacích platů lékařů či o nerovnováze
v systému konstrukce úhrad za zdravotní péči, neměla by se
ale pouštět do přímého vyjednávání, kladení podmínek či
dokonce vyhrožování v oblasti, která patří do zájmové sféry
odborové organizace.
II. Úkoly uvnitř komory
1) Přechod na krajský systém
Naprostou nezbytností se jeví přebudování
struktury komory tak, aby přešla na celostátně aplikovaný krajský
systém.
Neznamená to likvidaci okresních sdružení, ale hlavní
samostatnou a samosprávnou jednotkou bude do budoucna muset být
krajské sdružení s krajskými orgány s celokrajskou působností.
Po přechodu na krajský systém územního uspořádání státu bychom
jinak nemohli být partnery krajským orgánům, ať samosprávy nebo třeba
zdravotních pojišťoven.
Této přestavbě musí ovšem předcházet příprava a přijetí
novely zákona o komorách, na jehož přípravě by měly všechny
komory intenzivně spolupracovat. Nový komorový zákon musí jasně a lépe
než dosud (tedy přímo v zákoně) vymezovat pravomoci komor v oblastech
státní správy (účast v různých výběrových a schvalovacích
řízeních, vydávání a odebírání licencí, certifikátů a souhlasných
vyjádření), v oblasti kárné pravomoci a zejména v oblasti
kontinuálního vzdělávání.
Je nutno myslet na to, že krajská struktura bude vyžadovat potřebné
technické, administrativní a věcné zázemí v krajích –
bude třeba vybudovat přiměřeně velké a výkonné krajské
kanceláře.
2) Rozhodování o zásadních otázkách
komory
Komora, sdružující lékaře všech odborností, věku i pracovního
a sociálního postavení, nemůže hovořit jen jedním hlasem. Je
nutné, aby hledala to, co ji spojuje, co je všem společné a na
čem se mohou všichni shodnout. K hledání tohoto
„konsensu“ vede pouze jediná cesta – svobodná diskuse všech
zainteresovaných a snaha pochopit a přijmout názory a potřeby
ostatních skupin. Tendence ukazovat prstem na všechny oponenty a vylučovat
je z řad těch „slušných“ vede jen k vyhrocování
vnitrokomorové atmosféry a neschopnosti dospět k skutečné
demokratické samosprávě.
3) Komunikace v administrativě komory
Řada orgánů komory na okresních úrovních řeší opakovaně
stejné problémy a jsou mnohdy nuceni objevovat to, co už jinde
bylo vyřešeno. Týká se to jak revizních komisí a čestných
rad, tak i představenstev a kanceláří. Je potřebné
zajistit maximální kontakty mezi funkcionáři i zaměstnanci,
neomezovat je jen na „vodopád“ pokynů shora, ale umožnit i vzájemnou
diskusi a předávání zkušeností.
Zlepšení informačních toků v komoře je především
technickým problémem, význam a dopad na fungování komory i její
vnímání samotnými členy je obrovský a mělo by patřit k trvalým
prioritám. Jedním ze základních kroků musí být jednotný systém
adresování a kompletní, aktualizovaný a veřejně přístupný
elektronický adresář orgánů, funkcionářů a členů komory.
Dobré fungování informačního systému může minimalizovat poštovní
styk a ve svých důsledcích by mělo snížit i ekonomické
nároky při zvýšené rychlosti a bezpečnosti předávání
informací, včetně informací ekonomických.
Současné technické možnosti mohou zajistit členům a především
funkcionářům komory přístup k velkému množství informací,
budou-li komorou nabídnuty. Na informační systém komory je možné
napojit řadu databází, k nimž pak bude zajištěn diferencovaný
a bezpečný přístup – nejen databázi členů s jejich
základními údaji a kontakty na pracoviště, databázi
jednotlivých složek komory a jejich funkcionářů, ale i jednotlivých
zdravotnických zařízení a pracovišť, zejména pracovišť
a jednotlivců, akreditovaných k poskytování kontinuálního
vzdělání. Systém musí rovněž zajišťovat bezpečný přístup
k všem důležitým komorovým dokumentům (nejen stavovským
předpisům, ale i zápisům z jednání většiny orgánů včetně
sjezdu), může však zajistit i přístupy k pro zdravotníky
důležitým obecně platným právním normám.
4) Servis pro orgány i členy
Stagnujícím článkem komory se dnes jeví činnost související
s kontinuálním vzděláváním lékařů. Např. z letošní
zprávy o hospodaření vyplývá překvapující závěr, že příjem
ČLK ze vzdělávacích akcí poklesl za poslední tři roky na méně
než čtvrtinu. Systém akreditací pracovišť k celoživotnímu
vzdělávání se rovněž rozjíždí jen velmi zvolna.
Jednou z oblastí, které by měly stát v popředí činnosti
komory, je právní servis pro lékaře. V současné společnosti
nabývají právní jistoty i právní spory na důležitosti, a přitom
je to oblast, v níž se stále většina lékařů pohybuje jen
velmi obtížně. Komora musí dále rozvíjet možnosti poskytování
právní pomoci lékařům či zdravotnickým zařízením v problematice,
týkající se poskytování zdravotnických služeb i provozu těchto
zdravotnických zařízení.
Jako lékařská komora státu, chystajícího se ke vstupu do EU a přitom
zaujímajícího důležitou polohu ve střední Evropě, musíme
do budoucna trvale rozvíjet a pěstovat kontakty s komorami
okolních států a hlavně se nechat poučit i inspirovat
jejich zkušenostmi a metodami práce.
MUDr. Ivan Sucharda – říjen 2002
|