ÚŘAD PRO OCHRANU OSOBNÍCH ÚDAJŮ
Havelkova 22, 130 00 Praha 3
telefon: 02 / 2100 8442 sekretariát
STANOVISKO č. 1/2000
Vedení dokumentace pacientů ve zdravotnictví
Úvodem je třeba předeslat, že problematika
vedení dokumentací v oblasti zdravotnictví není sice z hlediska
stávající právní úpravy řešena optimálně, na druhou
stranu však lze nalézt potřebná ustanovení, jejichž výklad
umožňuje odpovědět na otázku, zda se na lékaře vztahuje
informační povinnost podle § 11 a oznamovací povinnost podle §
16 zákona č. 101/2000 Sb.
Zřejmě jediným zákonem v této
oblasti, který zakotvuje výslovně (expresis verbis) povinnost vést
dokumentaci je zákon č.160/1992 Sb., o zdravotní péči v nestátních
zdravotnických zařízeních, ve znění pozdějších předpisů
(§ 5 odst. 2 písm.d/ zákona).
Požadavek na vedení zdravotnické
dokumentace vyplývá ovšem i z řady dalších zákonů, z nichž
některé takový požadavek obsahují výslovně, byť omezený na
okruh problematiky příslušným zákonem upravované. Například
pro všechna zdravotnická zařízení, resp. lékaře plyne tato
povinnost ze zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví
a o změně souvisejících předpisů, který ukládá povinnost
zapisovat do zdravotnické dokumentace skutečnosti týkající se
očkování a obsah poučení o tzv. konfirmačním testu (§ 46-47
a § 74). Dalším zákonem, který zmiňuje vedení dokumentace je
zákon č. 582/1991 Sb., o organizaci a provádění sociálního
zabezpečení, ve znění pozdějších předpisů, jehož § 16
stanoví, že zdravotnická zařízení musí zapůjčovat lékařům
orgánů sociálního zabezpečení potřebnou zdravotnickou
dokumentaci. Povinnost vést zdravotnickou dokumentaci je dána také
§ 32-33 zákona č. 167/1998 Sb., o návykových látkách a o změně
dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů, kde je
stanoveno, že zdravotnická zařízení mají vést evidenci a
uchovávat dokumentaci o zacházení s návykovými látkami. Podle
zákona č, 123/2000 Sb., o zdravotnických prostředcích a o změně
souvisejících zákonů je uloženo subjektům oprávněným
poskytovat zdravotní péči, aby ve zdravotní dokumentaci
evidovaly nežádoucí příhody se smrtelným následkem či poškozením
pacienta. S vedením dokumentace počítá také např. prováděcí
vyhláška k zákonu o léčivech č. 343/1997, a některé další.
Nepřímo je dána povinnost vést
dokumentaci též v zákoně č.20/1966 Sb., o péči o zdraví
lidu, ve znění pozdějších předpisů, podle něhož mohou příslušní
zaměstnanci státní zdravotní správy nahlížet do dokumentace
o zdravotním stavu a pořizovat výpisy či opisy, resp. v dalších
zákonech, které zakládají oprávnění kontrolních orgánů
nahlížet do dokumentace.
K tomu přistupuje po léta uznávaný
výklad § 11 a 55 citovaného zákona o péči o zdraví lidu,
podle něhož vedení zdravotnické dokumentace je nedílnou součástí
zdravotní péče i povinností zdravotnických zařízení a
zdravotnických pracovníků. Také prováděcí vyhláška k
tomuto zákonu - č.221/1995 Sb., o znaleckých komisích - stanoví,
že podkladem pro činnost komise a její posouzení, zda byl při
výkonu péče dodržen správný postup, je zdravotnická
dokumentace týkající se případu.
Z uvedeného přehledu plyne, že lékaři,
resp. zdravotnická zařízení mají zákony uloženu povinnost
zpracovávat osobní údaje. Nezdá se přitom být rozhodné zda zákon
výslovně ukládá vedení dokumentace (jako je tomu v zákoně č.
160/1992 Sb.) nebo tuto povinnost stanoví jinak, tj. v souvislosti
s vymezením dalších povinností, pokud jsou jeho formulace v
tomto směru dostatečně zřejmé. Tato rozdílnost je dána spíše
nekoordinovanou právní úpravou než důvody věcnými. Tento
posléze konstatovaný závěr pak platí tím spíše, že v některých
právních předpisech se používá i jiných termínů, jako např.
evidence, ačkoli se z hlediska obsahového má fakticky na mysli
dokumentace.
Pokud bychom chtěli učinit jiný výklad
a drželi se pouze doslovného znění zákonů dospěli bychom k závěru,
že zatímco lékařů v nestátních zařízeních by se informační
povinnost netýkala, u ostatních by tomu bylo naopak, což by bylo
nepochybně v rozporu s principy rovnosti práv a povinností.
Závěr: Lékaře,
resp. zdravotnická zařízení státní i nestátní nestíhá
informační povinnost podle § 11 zákona o ochraně osobních údajů
ani oznamovací povinnost podle § 16 zákona č. 101/2000 Sb., za
podmínky, že se jedná o osobní údaje vyplývající z citovaných
předpisů.
|