Lékařská posudková služba
Lékařská posudková služba je tvořena posudkovými lékaři, tj.
odborníky se specializací v oboru posudkové lékařství. Posudkové
lékařství se obecně vzato zabývá především posuzováním zdravotního stavu
občanů pro účely dávek a služeb umožňujících sociální začleňování a jsou
závislé na zdravotním stavu. Jedná se především o dávky poskytované na
základě nemocenského a důchodového pojištění a dále o dávky a služby
tzv. nepojistné, např. dávky státní sociální podpory, dávky a služby
sociální péče a zaměstnanosti. Lékař při tom vychází ze znalostí
zdravotního stavu občana, event. i jeho kvalifikace a dalších
skutečností, daných předmětem posuzování a ze znalosti právních
předpisů. Předpisy definují, za jakých okolností, při jakém zdravotním
postižení, jeho stupni a funkčních dopadech má občan nárok na určitou
dávku či službu.
Způsob práce LPS obecně
Lékař posudkové služby vypracovává posudek na podkladě
zdravotnické dokumentace posuzovaného, event. v případě potřeby může
občana pozvat k vyšetření na své pracoviště a vyšetřit ho (může
posuzovaného navštívit i v jeho přirozeném prostředí), event. může
posuzovaného objednat k vyšetření do zdravotnického zařízení. Na základě
zjištěného zdravotního stavu při znalosti právních předpisů posoudí
zdravotní stav posuzovaného a vypracuje posudek ve věci. Proti samotnému
posudku se nelze odvolat. Posuzovaný nebo jeho zástupce se může odvolat
proti rozhodnutí úřadu o požadované dávce či službě k nadřízenému
orgánu, tj. např. k ČSSZ či ke krajskému úřadu nebo může podat žalobu k
soudu. V rámci odvolacího řízení je přezkoumán i zdravotní stav,
většinou posudkovou komisí MPSV. Za určitých okolností může např. pro
soudní řízení ve věci invalidního důchodu vypracovat posudek i soudní
znalec nebo znalecký kolektiv.
Žádost o dávku
V praxi se občan obrátí na příslušný úřad s žádostí např. o invalidní
důchod nebo mimořádné výhody. V případě, že je dávka nebo služba závislá
na zdravotním stavu, k jehož posouzení je kompetentní posudková služba,
vyžádá si příslušný úřad posudek od příslušné posudkové služby. Na
základě tohoto posudku a dalších skutečností pak úřad rozhodne o nároku
občana.
Kam se mohou občané obrátit a o jaké dávky event. služby mohou žádat
(z hlediska posudkové služby):
- na OSSZ - žádost o plný nebo částečný invalidní důchod
- na obec
- pověřený obecní úřad: žádost o příspěvek na úhradu za
užívání bezbariérového bytu nebo garáže
- obecní úřad s rozšířenou působností: žádost o mimořádné
výhody, o příspěvek na úpravu bytu, koupi, celkovou opravu a
zvláštní úpravu motorového vozidla, o příspěvek na individuální
dopravu, o příspěvek na provoz motorového vozidla, o příspěvek
na péči
- na úřady práce - žádost o dávku státní sociální podpory (s
výjimkou Prahy, kde se žádá na městských částech), o uznání osobou
zdravotně znevýhodněnou.
Organizace posudkové služby
Před 1. 7. 2006 posuzovali zdravotní stav občanů především lékaři na
OSSZ. Posuzovali zdravotní stav pro vlastní potřebu ČSSZ (nemocenské a
důchodové pojištění), ale současně podávali posudky i pro jiné orgány
sociálního zabezpečení- např. obecní úřady a pro orgány politiky
zaměstnanosti. Tato tzv. jednotnost posudkové služby tzv. první instance
byla sice výhodná pro možnost jednotného metodického vedení a řízení
lékařské posudkové služby, ale zároveň šlo o nesystémový jev. Jeden
subjekt vypracovával posudky i pro cizí subjekty, aniž by na jejich
podkladě vyplácel dávky nebo je používal pro své rozhodování.
Reorganizace LPS
V roce 2006 byl schválen zákon č. 108/ 2006 Sb., o sociálních
službách, s účinností od 1. ledna 2007. Současně byl schválen i
doprovodný zákon č. 109/ 2006 Sb., kterým se mění některé zákony v
souvislosti s přijetím zákona o sociálních službách. Doprovodný zákon,
až na výjimky, nabyl účinnosti již od 1. července 2006. Přijetím zákona
došlo k významné změně v organizaci dosud jednotné lékařské posudkové
služby resortu práce a sociálních věcí. Od 1. července 2006 se činnost
lékařské posudkové služby tzv. první instance rozdělila na dvě části.
Část činnosti nadále vykonávají lékaři OSSZ a ČSSZ pro účely rozhodování
ČSSZ a OSSZ ve věcech nemocenského a důchodového pojištění, část byla
převedena na úřady práce, kde k uvedenému datu vznikla posudková služba
s kompetencemi k posuzování zdravotního stavu osob pro účely rozhodování
úřadů práce a obcí v tzv. nepojistných systémech. Tzv. druhoinstanční
posudkové služby, tedy posudkových komisí MPSV, se změny prakticky
nedotkly.
Kompetence
ČSSZ/ OSSZ
Lékaři vykonávají posudkovou činnost pro
- nemocenské pojištění- jedná se o kontrolu posuzování dočasné
pracovní neschopnosti a další činnosti,
- důchodové pojištění - jedná se o posuzování invalidity a
dlouhodobě nepříznivého zdravotního stavu dítěte (pro účely
nezaopatřenosti dítěte),
- posuzování bezmocnosti a kategorie dítě dlouhodobě těžce
zdravotně postižené vyžadující mimořádnou péči- po roce 2006 v
případě, že se bude jednat o situace před 1. 1. 2007.
Úřady práce
Nová lékařská posudková služba vznikla delimitací určitého počtu
lékařských míst z ČSSZ. Tato lékařská místa se naplnila odborníky z
posudkového lékařství. Protože bylo zřejmé, že posudkoví lékaři sami
nezvládnou množství agendy, která byla na úřady práce převedena, zavedl
se v České republice v oblasti posuzování zdravotního stavu nový způsob
práce. Na úřadech práce byla použita kombinace výkonu lékaře
-zaměstnance úřadu a lékaře, odborníka v některém z klinických oborů, se
kterým úřad práce navázal smluvní vztah. Využití smluvních lékařů z
jednotlivých klinických oborů, u kterých se nepožaduje atestace z
posudkového lékařství, je novým prvkem, který neklade nároky na
systemizovaná místa ve státní správě a současně posiluje účast odborných
lékařů pracujících v resortu zdravotnictví na posuzování zdravotního
stavu v resortu práce a sociálních věcí.
Posudková služba úřadů práce posuzuje zdravotní stav
- pro účely rozhodování obcí:
- pro účely mimořádných výhod
- pro účely dávek sociální péče (příspěvek na koupi, celkovou
opravu a úpravu motorového vozidla, příspěvek na úpravu bytu,
úhradu bezbariérového bytu nebo garáže, příspěvek na
individuální dopravu),
- zda si občan může zvýšit vzhledem ke zdravotnímu stavu
příjem vlastní prací (pro účely zákona o pomoci v hmotné nouzi),
- dlouhodobě nepříznivý zdravotní stav dítěte (pro účely
nezaopatřenosti dítěte podle zákona o státní sociální podpoře a
zákona o důchodovém pojištění)
- stupeň závislosti pro účely nové dávky pro zdravotně
postižené - příspěvku na péči.
Stupeň závislosti nahradil posuzování bezmocnosti a posuzování,
zda jde o dítě dlouhodobě těžce zdravotně postižené vyžadující
mimořádnou péči. Obě posudkové kategorie se posuzovali pro dvě
dávky-zvýšení důchodu pro bezmocnost a příspěvek při péči o
osobu blízkou nebo jinou, které od 1. ledna 2007 až na výjimky
zaniknou.
- pro účely rozhodování úřadu práce (s výj. Prahy, kde o SSP
rozhodují městské části):
- zda se jedná o osobu zdravotně znevýhodněnou (dříve změněná
pracovní schopnost) a
- pro dávky státní sociální podpory.
Lékaři úřadu práce
Na každém úřadu práce je zřízeno 1, event. více lékařský míst. Lékaři
úřadu práce mají hlavně ověřovací, revizní a metodickou funkci ve vztahu
ke smluvním lékařům. Ve volné kapacitě vykonávají i klasickou komplexní
posudkovou činnost.
Smluvní lékaři
Smluvní lékaři přispívají ke zlepšení objektivity lékařských nálezů a
k pružnějšímu výkonu lékařských prohlídek žadatelů či poživatelů dávek.
Úkolem smluvních lékařů je na základě odborných lékařských nálezů
ošetřujících lékařů, včetně příslušných tiskopisů vyplněných
ošetřujícími lékaři, event. vlastního vyšetření, připravit podkladový
posudek pro lékaře úřadu práce, včetně vyjádření, zda jde či nejde o
určitou posudkově medicínskou kategorii. Jde o obdobnou činnost jako u
smluvních lékařů pojišťoven pro účely úrazového pojištění. Cílem je, po
zaběhnutí systému, aby smluvní lékaři vypracovávali posudky o zdravotním
stavu občanů s využitím své odborné způsobilosti z jednotlivých
klinických oborů. Aby mohli smluvní lékaři vykonávat novou činnost, musí
být zaškoleni ve znalosti právních předpisů a jednotlivých posudkově
medicínských kategorií.
Smluvní lékař připraví posudek pro lékaře úřadu práce, který posudek
dokončí doplněním právního závěru posudku.
Spolupráce se zdravotnickými zařízeními
Lékaři úřadu práce, jak tzv. kmenoví, tak smluvní, při posuzování
vycházejí především z nálezů vypracovaných odbornými lékaři o zdravotním
stavu občanů. Povinnost provést vyšetření pro tyto účely vyplývá z
právní úpravy (§ 9b zákona č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti, ve znění
zákona č. 109/2006 Sb.)
Za úhradu jsou na žádost úřadu práce nebo lékaře určeného úřadem práce
zdravotnická zařízení povinna provést
- vyšetření zdravotního stavu fyzické osoby,
- zpracovat lékařské podklady ve vyžádaném rozsahu, jichž je třeba
k posouzení zdravotního stavu fyzické osoby.
Bezplatně jsou zdravotnická zařízení povinna lékaři určenému úřadem
práce na jeho žádost sdělit informace potřebné pro posouzení zdravotního
stavu, umožnit nahlížení do zdravotnické dokumentace a na nezbytně
nutnou dobu zapůjčit zdravotnickou dokumentaci v rozsahu potřebném pro
posouzení zdravotního stavu fyzické osoby.
Zdravotnické zařízení plní tyto povinnosti ve lhůtě určené úřadem
práce nebo lékařem a není-li tato lhůtě určena, do 15 kalendářních dnů
ode dne, kdy obdrželo žádost.
Úhrady (úřad práce vyžádané úkony platí)
Výše úhrady za vyšetření a lékařské podklady se řídí seznamem
zdravotních výkonů s bodovými hodnotami (vyhláška MZ č. 134/1998 Sb.,
kterou se vydává seznam zdravotních výkonů s bodovými hodnotami, ve
znění pozdějších předpisů), pokud jde o zdravotní výkony podle
jednotlivých odborností.
Výše úhrad za specifické zdravotní výkony (vyplnění tiskopisů
vydávaných MPSV- dříve "T 400", "T 403") je stanovena ve Výměru MF,
kterým se vydává seznam zboží s regulovanými cenami a který je uveřejněn
v Cenovém věstníku MF.
Za vyplnění tiskopisu se úřadu práce účtuje podle platného Výměru MF
č. 01/2007, přílohy č. 3 za tiskopis Lékařský nález pro posouzení
zdravotního stavu částka 319,80 Kč (prohlídka zjišťovací), částka 248,90
Kč (prohlídka kontrolní), za vyplnění tiskopisu Lékařský nález pro
posouzení zdravotního stavu pro účely mimořádných výhod a příspěvků
sociální péče částka 177,90 Kč.
Lékař úřadu práce určí, zda žádá vyplnění tiskopisu jako zjišťovací
prohlídku nebo kontrolní prohlídku. U kontrolní lékařské prohlídky není
třeba vyplňovat údaje, které se od minulé ho vyplnění nezměnily, např.
RA, OA, SA. Stačí doplnit nové údaje a uvést údaje o zdravotním stavu,
především se zhodnocením funkčního stavu.
MUDr. Julie Wernerová
Česká společnost posudkového lékařství ČLS JEP
členka OS ČLK Děčín |