- |
Dopis prezidenta ČLK z 4. února 2006
a reakce členů na něj
|
Odpověď na dopis od MUDr. Karla Blažka
Vážený pane prezidente,
po kratším váhání jsem se rozhodl na Vaši výzvu všem členům a funkcionářům
ČLK zareagovat a musím říct, že jsem se rozhodl toto učinit zcela veřejně,
neboť časopis komory nemáme a manipulace s fakty a s názory prostých
členů komory či názorových oponentů vedení ČLK je v jejím nitru za
posledních 7 až 8 let opravdu bezbřehá.
Úvodem Vám musím sdělit, že jste mne nepřekvapil a mé obavy z Vašeho
zvolení novým prezidentem ČLK se zcela naplnily.
Bez větší námahy lze totiž poznat, že pokračujete v trendu nastoleném
Vaším předchůdcem. Totiž ve snaze prosadit Váš osobní zájem a zájem
určité, ne asi nejpočetnější skupiny kolegů, a používat nepřesné a zavádějící
argumenty tak, aby vypadala Vaše snaha legitimně a snad i prospěšně pro
nás lékaře i naše pacienty. Přitom opak je pravdou.
Nejsem hloupý a proto Vám nedůvěřuji a ani Vašemu dalšímu konání
důvěřovat nebudu.
Pokud jde o Váš dopis ze 4. 2. 2006, tvrdíte určité věci a ty
jsou často zcela nepravdivé a zavádějící a zejména dotazy jsou kladeny
se záměrem zmást kolegy, kteří Vaše a páně ministrovo konání příliš
nesledují. Zejména jasně sám svou výzvou a v ní napadáním ODS
politizujete komoru a přitom se ptáte, zda má zůstat apolitická.
Dále, nejen Vy sám dobře víte, že zásadním problémem našeho zdravotnictví
je podfinancování s ohledem na jeho dostupnost a kvalitu. Víte, že u nás
se vydává takové procento HDP na zdravotnictví, že nás to řadí na 17. místo v EU.
Na rozdíl od Vás a pana ministra jsem aktivně v některých medicínsky
vyspělých zemích pracoval a troufám si tvrdit, že v EU kvalitou a zejména
dostupností námi poskytované péče rozhodně nepatříme až na toto místo.
Dovolím si opět, jako už několikrát, tvrdit, že v Česku je
poskytováno za nedostatek peněz na příliš mnoha místech a v příliš vysoké
kvalitě velmi mnoho péče. Přitom pacient není motivován k žádné
seberegulaci odběru péče a pojišťovny pacienta regulovat nemohou, takže
regulují zdravotnická zařízení a protože je to jednodušší, více ta
soukromá. Ale pan kolega Rath v tomto směru žádné pozitivní změny
nechystá.
V neposlední řadě pak, ač to otevřeně neříkáte, jste Vy i on zjevně
proti spoluúčasti pacientů a uvádíte různá a ne zcela přesná čísla
o její výši v EU (např. při uvádění průměrného procentního rozpětí
podílu spoluúčasti na financování péče v zemích EU, dle mne cíleně zapomínáte
na tzv. komerční zdravotní připojištění, což je forma spoluúčasti, která
dokonce v řadě zemí převládá a na jejíž bázi je postaveno financování
zdravotnictví například ve Švýcarsku a v USA, a když toto započtete,
je fakticky průměr procenta spoluúčasti v původních zemích EU - alespoň z jiných
zdrojů než z těch Vašich - okolo 25 - 28% ) tak, abyste tento problém
bagatelizoval a hlavně tak , abyste rozhodně, ve shodě s panem ministrem,
neodradil komunistické a socialistické („soc-dem“) voliče před nadcházejícími
parlamentními volbami!
K Vašim dotazům :
Váš dotaz: 1) Souhlasíte s názorem, že posílení
pravomocí profesní samosprávy, smlouvy s pojišťovnami na dobu neurčitou a možnost
prodeje i dědění lékařských praxí představují znárodnění zdravotnictví
a vrací nás před listopad 1989?
Má odpověď:
Dotaz je zcela zavádějící, o nic takového přece nejde.
Právě posílení profesní samosprávy současný pan ministr „prošvihl“
- za jeho prezidentování ČLK přišla komora o prestiž i o zásadní
pravomoci (licence + schvalování personálního a věcného vybavení).
Dále dědění a prodej praxí sliboval Váš předchůdce prosadit před 7
lety a nic takového se dosud nestalo a v dohledné době ani nestane.
Pokud jde o smlouvy na dobu neurčitou, byly by krásné, ale jak myslíte, že
se pojišťovny v takovém případě zachovají? Prosadí, a o tom není
pochyb, buď hned letos zásadní omezení současné sítě a nebo naprosto
jednoduché výpovědní důvody z jejich strany, aby se průběžně mohly ze
smluv vyvázat! Vždyť mají omezené finanční prostředky, se kterými budou muset
šetřit a to je bude ještě nutit ministerstvo, aby uzavřely smlouvy s neziskovými
nemocnicemi, kde bude trend plýtvat jak jen to je možné. Pokuste si zjistit s jakými
prodlevami platí současné fakultní nemocnice svým dodavatelům, často je to s více
než ročním zpožděním! A to jim lze konkurzem pohrozit! Jak asi budou platit
dodavatelům, když na ně konkurz nebude možné vyhlásit? Budou-li dlužit, doplatí
to za ně kraj, stát, zkrátka my občané - daňoví poplatníci tohoto státu a korupce
ze zdrojů farmaceutických firem v těchto nemocnicích na úrovni primářů, ředitelů
a dozorčích rad jen pokvete!
Ale právě zákon o neziskových organizacích v současné podobě je
faktickým znárodňováním a posilováním vlivu státu v této oblasti s
dotvářením super pro-korupčního prostředí. Takže tam měl být případně směřován
tento Váš dotaz.
Váš dotaz: 2) Jste spokojení se současným stavem, kdy
zdravotní pojišťovny - zejména dominantní VZP, vystupují vůči lékařům z pozice
síly, přičemž využívají naší roztříštěnost? Proč asi zdravotní pojišťovny
spolupořádají protesty proti tomu, aby jim na straně lékařů vyrostl v podobě
ČLK silný protihráč?
Má odpověď:
Opět zavádějící, neboť ČLK v současné roztříštěné podobě není
silným protihráčem a ani jím nebude. Ale ani koncentrace moci v rukách
ministra Prokopce, pardon Ratha, není řešením.
Jako soukromý lékař nejsem spokojen, ale chyba je jinde. Řešením je povinný
smluvní vztah mezi pojišťovnou a pojištěncem s bonusy a případně
i malusy tak, jako je to i v jiných oblastech. Pacient si má sám vybrat, ke
kterému lékaři půjde a pojišťovna ve smluveném rozsahu péči zaplatí.
Rozdíl, bude li nějaký, doplatí buď pacient nebo bude hrazen z jeho komerčního
zdravotního připojištění. Ať je zde vliv státu co nejmenší, státní
zdravotnictví jsme tu totiž měli 40 let a víte, jak vypadalo.
Pokud ovšem chcete, aby o všem opět rozhodovali pouze ti jedni, ti
rovnější mezi námi rovnými, tak se opravdu vracíme před listopad 1989. Dále zde
byste se měl případně zabývat úhradovou vyhláškou z dílny pana
ministra, kterou i minulý sjezd delegátů označil za nekvalitní, poškozující
zájmy pacientů i lékařů a zavázal Vás, abyste proti ní bojoval.
Váš dotaz 3) Není náhodou jednání některých funkcionářů
lékařských sdružení motivováno strachem z toho, že by mohli přijít o své
individuální výhody a privilegované postavení?
Má odpověď:
Nekomentuji, to byste musel dokázat. Já pracuji s kolegy již 12 let v soukromém
zdravotnictví, náš obor je typu servis pro jiné obory, takže určitý rozhled mám,
a o ničem takovém nevím. Ojediněle to možná nelze vyloučit, ale chcete-li
to takto tvrdit jako prezident Komory, měl byste mít důkazy v ruce a ne
pouze spekulovat, to přísluší spíše novinářům.
Váš dotaz: 4) Mají se lépe lékaři v Rakousku, kde
za ně vyjednává lékařská komora a nebo u nás, kde se před zraky pojišťoven
a politiků mezi sebou sváří desítky lékařských sdružení?
Má odpověď:
Úplná demagogie! Nejprve srovnejte procento HDP, které jde do zdravotnictví v Rakousku
a u nás, počet nemocnic na 10.000 obyvatel v obou zemích, dále rozsah
komerčního připojištění a i přímé spoluúčasti a v neposlední řadě
produktivitu práce rakouského a českého občana. Nepokoušejte se srovnávat
jablka ani ne s hruškami, ale spíš s rybízem!
Váš dotaz: 5) Souhlasíte s názorem „Krizového štábu“,
že ČLK bude v dohodovacích řízeních prosazovat redukci počtu soukromých lékařů,
ačkoliv dosud průkazně právě ČLK stojí na straně těch, kdo odmítají plošná
výběrová řízení a administrativní likvidaci soukromých praxí, na rozdíl
od většiny signatářů vyzývajících k demonstracím, kteří jsou ochotní
se s pojišťovnami „nějak dohodnout“?
Má odpověď:
Pane prezidente, při kolizi a nedohodě v dohodovacím řízení spoléháte
na koho? Snad ne na pana kolegu Ratha, podporovaného poslanci KSČM a ČSSD?
Ti všichni (a možná tedy i ČLK,o.s., to já nemohu vědět) počítají přece
s tím, že redukce počtu ambulancí se logicky projeví přesunem této péče
do jimi ovládaných neziskových nemocnic a bude další prostor pro korupci jak
na ministerstvu zdravotnictví, tak v oněch nemocnicích, tak v poslanecké
sněmovně.
Pane kolego, nebuďte krátkozraký, nebo snad chcete být? Plánujete časem nákupy
výroben kakaa v Ghaně apod.?
Váš dotaz: 6) Má ČLK zůstat apolitickou organizací a nebo
se má po boku lékárníků, zubařů a některých funkcionářů sdružení
praktických lékařů zapojit do předvolební kampaně ODS a připojit se k požadavkům
na odvolání ministra Ratha, který prosadil zvýšení ceny naší práce a snaží
se zavést pořádek ve veřejném zdravotním pojištění?
Má odpověď:
O jaké apoličnosti tu hovoříte, když komora veřejně, ústy svého tehdejšího
prezidenta loni v létě slíbila pomoci vyhrát volby jedné straně a Vy
zde dnes v této výzvě, jako nový prezident Komory, jediného reálného soupeře
této strany otevřeně napadáte!? Já jsem pro apolitickou ČLK, ale ona taková
není.
Dále si myslím, že by komora měla skutečně kritizovat nedemokratické a i
protiústavní postupy, kterými se pan ministr snaží prosadit jakousi svou vizi
centralizovaného zdravotnictví, které řídí jedna osoba z jednoho
ministerstva. Jeho vize totiž rozhodně nepřipomíná jakoukoliv koncepci
zdravotnického systému, natož v demokratické zemi. Navíc, protože jsem nějaký
čas v minulém režimu žil, nemám důvěru k zákonům prosazeným koalicí
KSČM a ČSSD.
Když si pak přečtu některé úryvky ze zákona o neziskových nemocnicích
v té podobě, která prošla 3. čtením a domyslím dopad tohoto zákona,
je mi jasné, proč se komunistům líbí! Vám ne, pane prezidente?
Váš dotaz: 7) Má ČLK nadále prosazovat své požadavky na
vrácení pravomocí vydávat licence? Máme se snažit prosadit trvalý smluvní vztah
s pojišťovnami, závaznost výběrových řízení a možnost dědění a prodeje
praxí? Máme jedinečnou šanci získat to, o co se léta marně snažíme. Máme
právo tuto příležitost promarnit?
Má odpověď:
Částečně zodpovězeno výše, ale dále: Opět, o čem hovoříte? Tvrdíte
o promarnění šance, která teď prý je, ale jak Vám věřit, když to
spojujete s tím, který nám to řadu let sliboval, jak to prosadí, jak je to za
dveřmi a dosud nic pozitivního v této oblasti neprosadil? Pokud pak jde
o licence, chcete se panu kolegovi vyrovnat a brzy vystoupit před
delegáty jak jste úžasně úspěšný, když jste cosi vybojoval, co předtím
komora prošvihla? Velmi to připomíná zákon o profesní bezúhonnosti, kdy
nám na jednom ze sjezdů pan kolega Rath bije se v hruď sdělil, že byla díky
němu odstraněna diskriminace lékařů, kterou velmi jednoduše rok předtím prošvihl.
Nazývejme věci pravými jmény, prosím. Náprava vlastní chyby je sice dobrá,
ale není to žádný velký úspěch.
Váš dotaz: 8) Má ČLK zůstat svéprávnou stavovskou
organizací a nebo o nás budou rozhodovat lékárníci, zubaři, ředitelé
nemocnic, zdravotní pojišťovny, zdravotní sestry a laboranti…?
Má odpověď:
Chtěl jste říci svéprávnou odborovou organizací, že…..Tady jde právě
o to, kdo jsme ti my a kdo jsou ti, kdo komoru tříští, a kdo má či
spíše měl snahu ji sjednotit. Krátkozraké zájmy odborů, které
poslední roky ovládly komoru, rozhodně nejsou zájmem většiny lékařů a tím,
že je prosadily ji polarizovaly. Jediné, v čem jsem si dnes skoro jist, je to,
že časem sklidí hořké plody svého konání i tito odboráři v opět
socialistických neziskových nemocnicích.
Nemám nic proti neziskovým nemocnicím jako takovým, ale to by se zákon o nich
musel alespoň trochu podobat obdobným zákonům v civilizovaných zemích a nesměl
by to být paskvil sestavený Komorou ve spolupráci s poslanci KSČM a ČSSD.
A ještě na závěr: včera zveřejnil LOK prohlášení, které jasně nese Váš
rukopis, ač jste deklaroval, že již nejste jeho předsedou. Je pozoruhodné, že
obviňuje za současný tristní stav financování našeho zdravotnictví spolu s Vámi
a panem ministrem ODS, když u moci je již 8 let vláda ČSSD, která sice
nedokonalý, ale přece jen po určitou dobu funkční model financování zdravotnictví,
zanedbala a 8 let nekultivovala a způsobila tak obrovské zadlužení celého
systému (mimochodem i státu). Vždyť zadlužení našeho zdravotnictví je
daleko a nejspíš mnohonásobně větší než jen deficit ve VZP, co například
zanedbané budovy nemocnic, jejich inženýrské sítě, chátrající
a stárnoucí přístrojové vybavení, obrovské dluhy nemocnic vůči
jejich dodavatelům? O nich nevíte? Připadá mi trapné od lidí podporujících
ČSSD i od představitelů této strany, když se vymlouvají na vlády koalic
ODS, které vládly dohromady jen 6 let a převzaly zemi ve stavu, v jakém
ji zanechali po 40 letech vlády komunisté.
Ujišťuji Vás, pane prezidente, že na demonstraci organizovanou na 24. 2. 2006
půjde naštěstí i celá řada mých kolegů z nemocnic a to i těch,
které vlastní či provozuje stát. Pokud se jí pak nebude účastnit
prezident a vedení ČLK, pak jen potvrdí, kdo Komoru opravdu rozštěpil.
S pozdravem
MUDr. Karel Blažek,
soukromý anesteziolog a
místopředseda OS ČLK Praha 4
V Praze 11.2.2006
Stanovisko představenstva OS ČLK Praha
4 k dopisu MUDr. Karla Blažka z 11. 2. 2006
Vážený pane prezidente,
předkládám Vám tímto stanovisko představenstva OS ČLK Praha
4 přijaté na zasedání konaném dne 16.2. 2006:
Představenstvo OS ČLK Praha 4 se plně ztotožňuje s obsahem
dopisu MUDr. Karla Blažka, místopředsedy představenstva, ze dne 11.2. 2006, který
Vám byl zaslán e-mailem dne 13.2. 2006.
Představenstvo OS ČLK Praha 4 pověřuje předsedu MUDr. Pavla Bočana,
CSc., aby na poradě předsedů OS ČLK, která se bude konat dne 17.2. 2006,
prezentoval obsah tohoto dopisu MUDr. Blažka jako oficiální stanovisko představenstva
OS ČLK Praha 4.
S pozdravem
MUDr. Pavel Bočan, předseda OS ČLK Praha 4
|
Odpověď na dopis od MUDr. Ivo Gergela
Dobrý den,
pane prezidente, Váš dopis byl adresován i členům ČLK, což ze zákona
jsem, a proto jsa vyzván si dovoluji reagovat. Pokusím se opovědět na dopis
krok po kroku.
Snaha o vybudování silné komory a zpětný zisk kompetencí je jistě
chvályhodná. Domnívám se, že by měla začít podrobnou inventurou postupů,
které vedly k tomu, že předchozí vedení veškerý kredit a kompetence
komory prošustrovalo. V nynější komoře jsem, protože musím. Jiný důvod
momentálně nenalézám.
Dále zmíněná novela zákona č. 95/2004 Sb. je jistě krok správným směrem.
Dále se s vámi ovšem již názorově rozcházím. Primárně nevidím roli
komory jako vyjednávače o cenách. Komora by pouze měla stanovit nepodkročitelnou
cenu lékařské práce, další jednání je na profesních společnostech. Už
nevelíte LOKu, ale komoře, to není odborová organizace.
Nejlepší bude odpovědět na vaše dotazy po bodech :
1) Souhlasíte s názorem, že posílení pravomocí
profesní samosprávy, smlouvy s pojišťovnami na dobu neurčitou a možnost
prodeje i dědění lékařských praxí představují znárodnění zdravotnictví
a vrací nás před listopad 1989?
Velice sugestivní a křivácky postavená otázka. Vkládáte Rathova
schémátka do cizích úst, takto není protest postaven, víte to moc dobře.
Nastavená metoda cukru a biče - my ti dáme smlouvu na dobu neurčitou, sice
budeš mít podmínky, že chcípneš, ale máš smlouvu.
2) Jste spokojení se současným stavem, kdy zdravotní pojišťovny,
zejména dominantní VZP, vystupují vůči lékařům z pozice síly, přičemž
využívají naší roztříštěnost? Proč asi zdravotní pojišťovny spolupořádají
protesty proti tomu, aby jim na straně lékařů vyrostl v podobě ČLK silný
protihráč?
Rozhodně se mi líbí více stav, kdy se obtížně dohaduji se silným
partnerem, než rozhodnutí osvíceného diktátora.
3) Není náhodou jednání některých funkcionářů lékařských
sdruženímotivováno strachem z toho, že by mohli přijít o své individuální
výhody a privilegované postavení?
Ano, pozoroval jsem to dlouho u Vašeho předchůdce. Kopal kolem sebe vydatně,
teď se mstí.
4) Mají se lépe lékaři v Rakousku, kde za ně vyjednává
lékařská komora a nebo u nás, kde se před zraky pojišťoven a politiků
mezi sebou sváří desítky lékařských sdružení?
Opět špatně postavená otázka, srovnává nesrovnatelné, nicméně labilní
povahy nasměruje na správnou stranu.
5) Souhlasíte s názorem "Krizového štábu",
že ČLK bude v dohodovacích řízeních prosazovat redukci počtu soukromých lékařů,
ačkoliv dosud průkazně právě ČLK stojí na straně těch, kdo odmítají plošná
výběrová řízení a administrativní likvidaci soukromých praxí, na rozdíl
od většiny signatářů vyzývajících k demonstracím, kteří jsou ochotní
se s pojišťovnami "nějak dohodnout"?
Toto není veřejně prezentovaný názor krizového štábu - věta je účelově
vytažena a opět sugestivně položena tak , aby jasně vynikly zlovolné
praktiky většiny signatářů (kdo to jako je) a vyloupla se bělostná holubička
ČLK.
6) Má ČLK zůstat apolitickou organizací a nebo se má
po boku lékárníků, zubařů a některých funkcionářů sdružení praktických
lékařů zapojit do předvolební kampaně ODS a připojit se k požadavkům
na odvolání ministra Ratha, který prosadil zvýšení ceny naší práce a snaží
se zavést pořádek ve veřejném zdravotním pojištění?
Tak tohle mne přímo nadzvedlo, nicméně se pokusím zůstat slušný:
- ČLK se má stát apolitickou organizací, a ne odnoží ČSSD jak je
tomu nyní.
- nemá se zapojovat do volební kampaně - naším partnerem jednání je
stát, ne strany.
- prosazení ceny lékařské práce je geniální tah - kdo by si troufl být
proti - že dostaneme stejně maximálně 103% už na výsluní nestavíte, že ? A
že regulace na indukovanou péči bude ve virtuálních nových cenách, kdežto
komplement dostane stejně jako vloni taky nějak zapadlo.
- nepožaduji momentálně odvolání ministra Ratha, ještě neudělal ve
zdravotnictví dostatečný zmatek, ještě je brzy. Vysoce oceňuji jak dokázal
ve funkci ministra sjednotit zdravotníky.
- za všechno může ODS, měli být ke svému členu dr. Rathovi vstřícnější,
byl by na ně hodný. A kdyby mu Cabrnoch pustil chlup z IZIPu, byla by to skvělá
a chvályhodná věc.
7) Má ČLK nadále prosazovat své požadavky na vrácení
pravomocí vydávat licence? Máme se snažit prosadit trvalý smluvní vztah s pojišťovnami,
závaznost výběrových řízení a možnost dědění a prodeje praxí? Máme
jedinečnou šanci získat to, o co se léta marně snažíme. Máme právo tuto příležitost
promarnit?
A co jako komoře brání ? Nemíchejte zas hrušky z jablky, nepostřehl
jsem, že by byl kdokoliv z krizového štábu proti zmíněnému. Když
nebude lepit tyto oprávněné požadavky k zestátňování zdravotnictví
nebudou námitky.
8) Má ČLK zůstat svéprávnou stavovskou organizací a nebo
o nás budou rozhodovat lékárníci, zubaři, ředitelé nemocnic, zdravotní
pojišťovny, zdravotní sestry a laboranti??
ČLK by se měla stát svéprávnou stavovskou organizací, máte co dělat,
abyste ji vrátil kredit, o který ji prezident Rath připravil. Druhá
polovina věty je zcela irelevantní - Perry Mason by s vámi zametl.
Kolegyně a kolegové,
sám o sobě mám ve výše uvedených otázkách jasno. Jako prezident ČLK, jehož
povinností je hájit zájmy všech lékařů, se však musím ptát na váš názor již
proto, že mezi signatáři prohlášení, které varuje před znárodněním a odmítá
posílení pravomocí profesní samosprávy, smlouvy s pojišťovnami na dobu neurčitou,
závaznost výběrových řízení a možnost prodeje a dědění lékařských
praxí, jsou i představitelé Sdružení praktických lékařů, Sdružení
ambulantních specialistů, Skalpel, Soukromí gynekologové, Soukromí patologové a Dětští
kardiologové.
Zmiňované prohlášení naopak ostře odmítl LOK-SČL, který sdružuje 5 500 z celkových
15 000 lékařů zaměstnanců, tedy rovněž členů ČLK, které jsem povinen hájit.
Ostatní zatím mlčí.
Lžete. Ukažte mi, kde zmínění odmítají smlouvy na dobu neurčitou, dědění
či prodej praxí, závaznost výběrových řízení.
Váš dopis je skvěle koncipován a věřím, že řadě váhajících a zmatených
ukáže správnou cestu ke světlým zítřkům. Nezapřete precizní manipulátorskou
školu Vašeho předchůdce a nepochybně skvělého učitele. Dokonce bych si
troufal tvrdit, že je zde znát přímo jeho rukopis. Ku cti vám budiž, že jste nepřevzal
podpásové metody typu "když nebudeš souhlasit, vytáhnu na tebe, že jsi ve školce
trhal mouchám nožičky.“
Vznesl jste pane prezidente řadu dotazů a já se pokusil
odpovědět. Dovoluji si také jeden dotaz - jak naplňujete bod 10 usnesení posledního
sjezdu (odmítnutí Vyhl. č. 550/2005 Sb.)?
S pozdravem,
Ivo Gergel
ženský lékař, Zlín
|
Odpověď na dopis od Sdružení
praktických lékařů, Sdružení praktických lékařů pro děti a dorost, Sdružení
soukromých gynekologů a Sdružení ambulantních specialistů
V Praze 14.2.2006
Vážený pan
MUDr. Milan Kubek
prezident ČLK
Vážený pane prezidente,
dovolte, abychom k Vašemu dopisu ze dne 4. 2. 2006 č.j. 130/2006 vyslovili veřejně
a otevřeně naše stanovisko a názor.
Necháváme zatím stranou to, co uvádíte ve druhém odstavci o nových
legislativních návrzích, i když se přiznáme, že bychom rádi věděli, kteří
legislativci tak rychle vypracovali ony návrhy a kteří poslanci si je osvojili.
To ale nepochybně brzy oznámíte. Jako jejich (a koneckonců i Vaši) voliči máme
právo to vědět.
K jednotlivostem z Vašeho dopisu.:
Odbornou či specializovanou způsobilost
lze v ČR získat jen příslušným atestačním řízením. Považujete
opravdu za nutné, aby ČLK navíc ještě potvrzovala platnost atestací?
Trvalý smluvní vztah
je pro každého poskytovatele velmi žádoucí, ale smysl mu dávají nejen jasně
a explicitně stanovené výpovědní důvody, ale hlavně jejich spolehlivost a závaznost.
Jste si jist tím, že se s tímto s Vámi spolupracující legislativci v tisku
1045 uspokojivě vypořádali?
Není nám také jasné, proč vylučujete polikliniky, které vznikly řádným
privatizačním procesem a proč nic nenamítáte proti souběhům praxí s kapacitním
číslem pod 0,8 (a obvykle hodně pod 0,8 - v rozsahu, který logicky nikdy
nedovolí zařídit plně hodnotnou ambulanci, která by měla smysl také pro někoho
jiného, než jen a jen pro samotného lékaře, který v ní pracuje, v rozsahu
jen zbytečně akcentujícím výdej finančních prostředků a pacienta mnohdy
zbytečně obtěžujícím nutností navštěvovat téhož lékaře na více místech).
Naprostá většina soukromých lékařů, kteří se svou praxí živí, to Vy dobře
víte, je proti takovýmto souběhům - z důvodů tak známých, že je zde
neopakujeme.
A jak toto chcete řešit u nemocnic? Připomínáme tu náš už prastarý
požadavek: ambulance nemocnic by měly mít smlouvu na konkrétního plně
kvalifikovaného lékaře, který v ní bude po celou ordinační dobu přítomen
(kromě nemocničních ambulancí superspecializovaných, příjmových a v některých
případech během nočních pohotovostí).
Vyřazení občanských sdružení poskytovatelů a pacientů
ze všech dohodovacích řízení
je pro nás naprosto nepřijatelné. Vstupování komory do dohodování
smluvních vztahů mezi poskytovateli a plátci jsme vždy odmítali zcela v souhlase
a souladu s původním demokratickým záměrem zákonodárce.
Souhlasíme s Vámi, že by ČLK měla zůstat výlučně apolitickou
organizací a nestavět se ani napravo, ani nalevo, souhlasíme, že smyslem
založení komory bylo a jistě stále má být neúprosná péče o etiku,
lex artis a vzdělání. Sám dobře víte, že ČLK nemá ve svých pravomocích
vstupování do ekonomických a smluvních vztahů. Tím spíše nemá žádné
právo z jednání o těchto vztazích vytlačovat subjekty, které tam ze
samotné podstaty věci jednoznačně patří.
Převody, dědění a prodeje praxí
jsou problémem, který by měl být řešen co nejdříve, jistě ale není třeba
žádných velkých zákonných úprav, jistě není třeba takovéto změny doplňovat
dalšími návrhy, které s převodem a děděním praxí nesouvisí a navíc
jsou pro většinu lékařů nepřijatelné.
K otázce medií.
Ta přeci jen referují o náladě podstatného počtu lékařů. Protestující
lékaři se ale řídí vlastními informacemi a i vlastními mediálními zdroji.
Domníváte-li se, že zdravotnická veřejnost chce demonstrovat, protože je
nespokojena s pozdními platbami VZP, hluboce se mýlíte. Lékaři nejsou
takoví hlupáci, aby nechápali, že zničující pozdní platby nejsou příčinou,
ale důsledkem vad systému. O opaku se snaží všemožně přesvědčovat pan
ministr a nyní i Vy. Nucená správa VZP je šetřena policií a VZP
pod nucenou správou ještě ve většině regionů ani neodeslala dodatky ke smlouvám
na toto pololetí.
Nejsme spokojeni se současným stavem a to je důvod našeho
protestu.
Soukromí lékaři nejsou roztříštěni.
Dění posledních týdnů to dokazuje. A ohroženy se cítí i zdravotní pojišťovny.
Mocenské zásahy do složení správních rad jim nedávají žádnou jistotu přežití
v jinak finančně deficitním systému. Jen je ubírána pravomoc těm složkám
naší společnosti, které tyto pojišťovny zakládaly a dosud spravují.
K rovnosti smluvních vztahů
Pravdu máte v tom, že smluvní vztahy nejsou dosud rovné. My věříme,
že právě pokračující sjednocování smluvních poskytovatelů, na kterém
jsem ovšem začali pracovat dávno před tím, než začal být MUDr. Rath ministrem
zdravotnictví ČR, je nadějí na jejich narovnání.
Nevěříme, že posílení pravomoci jakékoli úzké skupiny lidí, ačkoli by šlo
o ČLK, může vést k potřebnému narovnání. Šlo by jen o koncentraci
moci, která pak může být snadno zneužitelná.
Pokud jde o Rakousko, stejně tak Švýcarsko, Německo i třeba
USA,
nepodceňujte naši informovanost. Jistě jste si všiml, že naprostá většina našich
lékařských sdružení není ve sporu. Pokud někteří v něčem s někým
nesouhlasí, vyjadřují a obhajují svůj názor, ale v segmentech hlasují
přesvědčivě většinově.
K výhodám funkcionářů
Maximálně důrazně Vás na tomto místě vyzýváme, abyste místo kladení
otázek tohoto typu rovnou předložil důkazy o tom, kteří funkcionáři mají
jaké individuální výhody. My sami o ničem takovém nevíme a žádnými
výhodami nedisponujeme.
Nevíme o tom, že Krizový štáb prohlásil, že ČLK
bude prosazovat redukci počtu soukromých lékařů.
Existují však reálné obavy, že k tomu povedou současné kroky
Ministerstva zdravotnictví ČR.
Navýšení ohodnocení ceny lékařské práce v novém
sazebníku
je žádoucí. Bylo by znamenité, kdyby šlo o faktické navýšení úhrad.
Zatím tomu, jak víte, tak není.
Mezi signatáři prohlášení Krizového štábu není nikdo, kdo by nechtěl mít
jistotu smluvního vztahu za rovnoprávných podmínek, možnost prodeje a dědění
praxí, silnou lékařskou samosprávu, slušnou odměnu za práci v penězích.
Členství v těchto sdruženích i placení příspěvků
v nich, na rozdíl od ČLK, jsou dobrovolná. Jsme si jisti, že pokud by členové
s některými prohlášeními vedoucích představitelů těchto sdružení
nesouhlasili, okamžitě by dali svou nespokojenost najevo, v krajním případě
by ze sdružení vystoupili. Do současné doby registrujeme ale pravý opak,
registrujeme tlak našich členů, abychom v protestech pokračovali, dokud
nebudou naše požadavky splněny. Akceptujte, že nositeli protestních akcí nejsou
vedoucí funkcionáři a signatáři, ale členové těchto sdružení. Jde o vyjádření
jejich vůle.
Vyzýváme Vás, abyste přestal budit podezření, že hledáte spory někde,
kde nejsou, že vymýšlíte planá obvinění, že jen odvádíte pozornost od
toho, co je třeba opravdu řešit
Vyzýváme Vás, abyste také začal respektovat vůli velké části lékařů,
abyste se soustředil na to, co je podstatné a zahájil opravdu regulérní
spolupráci se všemi sdruženími tak, jak jste se k tomu přihlásil ve své
volební kampani během kandidatury na post prezidenta ČLK.
S pozdravem
Sdružení ambulantních specialistů
Sdružení soukromých gynekologů ČR
Sdružení praktických lékařů
Sdružení praktických lékařů pro děti a dorost.
|
Odpověď na dopis od MUDr. Věry Rybové
V Chocni 15.2.2006
Vážený pane presidente,
po přečtení Vašeho dopisu ze dne 4. 2. 2006 jsem ještě překonala nutkavou
touhu odpovědět Vám na Vaše demagogické dotazy, zejména proto, že na většinu Vámi
položených otázek mi přišlo nedůstojné odpovídat. Vaše rady ze dne 10. 2.
2006, doručené mi dnes, týkající se postupu práce s úhradovou vyhláškou
(dále „Návod“), mě ale přiměly reagovat.
Odpověď na otázky, zda má být ČLK apolitická a svéprávná, či zda
má vydávat licence, ponechám stranou. Způsob Vaší argumentace mi nápadně připomíná
doby minulé a do takové diskuse se nechci nechat vtáhnout.
Budu reagovat jen na „ekonomické“ pasáže z Vašich dopisů.
Ve svém dopise z 4. 2. 2006 i v Návodu z 10. 2.
2006 uvádíte, že ministr Rath prosadil zvýšení ceny práce lékaře.
Já naopak vidím, že taková inflace ceny bodu, jako nyní, nebyla ještě za
celou dobu fungování pojišťovenského systému. I pokud bych postupovala
podle Vašeho návodu a vyšetřila jednoho pojištěnce v pololetí právě
jedenkrát, tak v jedné ze svých specializací (interna), převýším o 30%
maximální možnou úhradu na pololetí. A to si nebudu vykazovat provedení EKG,
které k většině interních vyšetření patří a dokonce se již i může
vykázat.
Radíte, aby se pacient v ambulanci objevil jen jedenkrát
za půl roku.
Jsou jistě obory, kde je taková praxe běžná, pak se to ale i dosud dělo a této
skutečnosti odpovídá i dosavadní frekvence návštěv. Vysvětlete mi ale, jak
mám pozvat jedenkrát za půl roku ke kontrole selhávajícího kardiaka, člověka s opakujícími
se stenokardiemi a nebo inzulínem léčeného diabetika. Neumím si také představit,
jak jedenkrát za půl roku půjde na kontrolu k chirurgovi pacient se
zlomeninou, s chronickou ránou, či po komplikované operaci, jak jedenkrát
za půl roku půjde do poradny těhotná.
I kdybych byla schopná se Vaším doporučením řídit s ohledem na zdravotní
stav svých pacientů, neumím nyní odhadnout na půl roku dopředu, jak to bude
vypadat s mým limitem na léky, neumím předepsat léky na půl roku dopředu,
pomíjím nyní medicínskou účelnost takového předpisu, neumím to odhadnout ve
vztahu k limitu na léky. Mám pacientům, na které přijde řada v květnu,
přestat předepisovat inzulín, protože už na ně nevyšlo? A proč by pak ke mně
chodili? Z logiky vyplývá, že jedině proto, abych neplatila regulaci za ty , kdo u mě
byli dříve - takže jsou zde oni pro mě, nikoli naopak.
Takže je snad jasné, že pokud zdravotnické zařízení není v sytému
jen do počtu a skutečně poskytuje zdravotní péči, je realizace Vaší rady
nemožná. V této souvislosti by mě ale zajímala jiná věc - mám si nadpočetná
vyšetření vykazovat, nebo je jen provádět a pojišťovnám je nekódovat. Tuší
někdo z čeho budou vypočteny regulace v roce 2007 (pokud se tedy ještě
počítá s nějakými soukromými ordinacemi placenými s veřejného
zdravotního pojištění)? Mám raději dosáhnout co nejmenší inflace ceny práce,
nebo co největšího počtu výkonů?
Píšete, že pojišťovny hájily tvrdou nulu.
Přiznám se, že pokud jsou nyní takové úspory nutné, raději bych byla na 100%
výkonů se starým číselníkem a s maximální možnou regulací za léky a vyžádanou
péči do 15% výkonů, než v současných pravidlech. Je totiž pravděpodobné,
že za takových okolností by se celý systém choval v průměru jako dosud a bylo
by možné jednak opravdu ovlivnit dodržení limitů, ale hlavně i při jejich překročení
ekonomicky přežít. To co platí nyní, takovou možnost nezaručuje, ba dokonce možnost
krachu je velmi reálná, jak uvedu na následujícím příkladu:
Pro jednu zaměstnaneckou pojišťovnu jsem v 1. pololetí 2005
ošetřila 138 pojištěnců, průměrná výše úhrady na 1. pololetí
tohoto roku (103%) loňska je 390 Kč, průměrné náklady na léky ve výši
98% referenčního období jsou 2 639 Kč (poskytuji péči ve dvou
odbornostech a náklady na léky se počítají na RČ, i když je
pacient dispenzarizován v obou odbornostech). Můj kvalifikovaný odhad
je, že z uvedeného počtu 138 pojištěnců, je zhruba 60%
dispenzarizovaných, 20% tvoří nedispenzarizovaní lidé s akutními potížemi,
20% pojištěnců potřebuje předoperační vyšetření před plánovanými
operacemi.
Za podmínek daných úhradovou vyhláškou očekávám, že
ubude plánovaných operací. Pokud tyto výkony a tím i potřeba předoperačního
vyšetření klesnou o 1/3, znamená to pro mne následující:
Ubude mi 9 ošetřených pacientů, kterým jsem nepředepisovala žádné léky.
Chronickým pacientům předepíši léky v objemu 98% loňska. Protože
ale celkový počet pacientů klesne, stoupnou mi průměrné náklady na pojištěnce
o 184 Kč, při 129 ošetřených (138-9) činí regulační srážka 23 736
Kč a maximální uhrazená péče 50 317 Kč. Při ošetření 129
pacientů tedy můj výdělek bude 26 581 Kč, to znamená 206 Kč
na pojištěnce a pololetí.
Pokud by pojišťovna platila 100% loňska za výkony a byla možná
regulace za léky do 15% výkonů, pak by čísla byla následující:
Pokud by nepřišlo oněch 9 pacientů na předoperační vyšetření a já
překročila 98%limit léků jako v minulém případě, dostala bych od
pojišťovny 48 851 Kč za výkony a pojišťovna by mi strhla 8 074
Kč za regulace, zůstatek je 40 777 Kč ...tedy 316 Kč na pojištěnce.
Jistě namítnete, že se mám snažit do regulací se nedostat, abych se do
nich bezpečně nedostala, musím počítat při preskripci (ale i indikaci
vyžádané péče) pouze s dispenzarizovanými pacienty, v tom případě
jim mohu ale předepsat léky v hodnotě 59% loňska - (98% z 60%
pacientů). To ale není možné při zachování kvality péče a předpokladu,
že jsem v minulém období léčila racionálně. |
Z výše uvedeného vyplývá, že úhradová vyhláška vůbec není vyvážená,
jak tvrdíte, naopak, že
-
Více postihuje ty, kteří léčili racionálně a nemají kam couvnout
-
Více postihuje obory, kde léky, případně vyžádaná péče, tvoří významnou
položku v porovnání s vlastními výkony
-
Vůbec se nemusí objevit nový hemofilik, aby došlo k ekonomické
likvidaci ambulance (stačí několik odložených operací)
Dále z výše uvedeného vyplývá, že ve vedení ani v aparátu ČLK
-
Není nikdo, kdo by dovedl namodelovat naprosto předvídatelné situace, ke
kterým uplatňování vyhlášky povede
-
Není nikdo, koho by zajímala kvalita poskytované zdravotní péče
-
Není nikdo, koho by zajímala ekonomická situace běžných ordinací
Víc a s menším rizikem je možné ušetřit v sice špatném, ale známém
prostředí, než v nepředvídatelném zmatku, kdy chvilková úspora může napáchat
netušené škody.
S pozdravem
MUDr. Věra Rybová, delegátka sjezdu
PS: měl jste prosadit, aby vyhláška začala platit alespoň od 2. pololetí, to
bych si stihla alespoň nějaký náprstník na zahrádce vypěstovat. |
Ad otázka 1)
Souhlasíte s názorem, že posílení pravomocí profesní
samosprávy, smlouvy s pojišťovnami na dobu neurčitou a možnost prodeje i dědění
lékařských praxí představují znárodnění zdravotnictví a vrací nás před
listopad 1989?
Souhlasím s tím, že legislativní změny zejména v omezení majitele
rozhodovat v rámci svého majetku a průlom politiky do zdravotních pojišťoven
je možno označit za znárodnění. Všechna moc přechází do rukou superstátu nyní
reprezentovaného jen ČSSD a KSČ za velmi pilné a nadšené pomoci současného
MZ. Stát se tak chystá rozhodovat úplně o všem. Komora zde opět hraje jen
roli pomocníka v těchto nepravostech.
Není náhodou jednání některých funkcionářů lékařských
sdružení motivováno strachem z toho, že by mohli přijít o své individuální
výhody a privilegované postavení?
Nejsem s tímto stavem spokojen a kdyby proti nim vystupovala ČLK jako
silný protihráč, bylo by to jen dobře. Potíž vidím v tom, že ČLK již
dlouho není reprezentativní organizací lékařů ale jen žebříčkem pro mocichtivé
jednotlivce. Rozhodně se nejedná a obávám se, že ani v nejbližší době
nebude jednat, o silného protihráče. Pokud by se ti podařilo sjednotit lékařský
stav, bylo by to velmi dobře. Bohužel pouhé proklamace nás nesjednotí. Máš
jedinou šanci - pomoci k vytvoření představenstva, ve kterém by byla
reprezentace hlavních sdružení lékařů - reprezentanty by si však musela vybrat
tato sdružení. Nikoliv LOK či odvolané představenstvo spolu s RK. Bohužel
tento tvůj dopis příliš naděje nedává.
Není náhodou jednání některých funkcionářů lékařských
sdružení motivováno strachem z toho, že by mohli přijít o své individuální
výhody a privilegované postavení?
Tento bod je z tvé strany možno označit téměř za pomluvu. Po osmi letech
v představenstvu si naopak myslím, že tebou nastíněné skutečnosti již
dlouho fungují v ČLK.
Mají se lépe lékaři v Rakousku, kde za ně vyjednává
lékařská komora a nebo u nás, kde se před zraky pojišťoven a politiků
mezi sebou sváří desítky lékařských sdružení?
Demagogie. Až budeme mít tak poctivou lékařskou komoru, můžeme snad uspět. V
situaci, kdy ČLK vydává svým čelným představitelům podvodné licence, se těžko
můžeme srovnávat s rakouskou organizací. Nebo si myslíš, že podobné lži a
podvody, které si dovolil stávající ministr zdravotnictví v ČLK by v rakouské
LK prošly?
Souhlasíte s názorem Krizového štábu, že ČLK bude
v dohodovacích řízeních prosazovat redukci počtu soukromých lékařů, ačkoliv
dosud průkazně právě ČLK stojí na straně těch, kdo odmítají plošná výběrová
řízení a administrativní likvidaci soukromých praxí, na rozdíl od většiny
signatářů vyzývajících k demonstracím, kteří jsou ochotní se s pojišťovnami
"nějak dohodnout"?
Nechápu, kde jsi něco podobného vzal.
Má ČLK zůstat apolitickou organizací a nebo se má po
boku lékárníků, zubařů a některých funkcionářů sdružení praktických
lékařů zapojit do předvolební kampaně ODS a připojit se k požadavkům
na odvolání ministra Ratha, který prosadil zvýšení ceny naší práce a snaží
se zavést pořádek ve veřejném zdravotním pojištění?
Ano. ČLK by se měla urychleně stát zcela apolitickou organizací. Druhá
polovina tvé otázky svědčí jen o tom, jak hluboce politickou organizací je,
jak děsivě jsme svázáni s ČSSD a KSČM. Já jsem tímto stavem hluboce
znepokojen a nechci být povinně členem v pobočce těchto dvou státostran.
Má ČLK nadále prosazovat své požadavky na vrácení
pravomocí vydávat licence? Máme se snažit prosadit trvalý smluvní vztah s pojišťovnami,
závaznost výběrových řízení a možnost dědění a prodeje praxí? Máme
jedinečnou šanci získat to, o co se léta marně snažíme. Máme právo tuto příležitost
promarnit?
Vydávání licencí si ČLK nezaslouží, neboť nedokáže v této činnosti
být poctivá a transparentní. Způsob vydávání licencí je velmi špatný.
Opakovaně jsem byl svědkem velmi neobjektivního přístupu a doložit se dají
i nevydané licence v případech, kdy žadatel splňoval mnohem více než
jiní licencemi od ČLK obdarovaní. Rozhodně licenční politika nám nedělala vůbec
žádnou čest. Tvé prohlášení o tom, co máme možnost získat, je zajímavé.
Stejné myšlenky a snahy jsou však snad ve všech lékařských organizacích, nejsou
majetkem ČLK a nikde není záruka, že lepšího efektu nemůže být dosaženo právě
jimi. Dění naznačuje, že pokud něčeho podobného někdo nedosáhne, je to ČLK.
Komoře schází především vůle k rozsáhlé nitrokomorové diskusi, byť
tento dopis by mohl být počátkem. Možná ale má jen budit zdání, že něco
podobného existuje. Budoucnost ukáže.
Má ČLK zůstat svéprávnou stavovskou organizací a nebo
o nás budou rozhodovat lékárníci, zubaři, ředitelé nemocnic, zdravotní pojišťovny,
zdravotní sestry a laboranti??
ČLK by se měla opět stát svéprávnou organizací, která by úzce
spolupracovala s tebou zmíněnými skupinami zdravotníků. Viz můj návrh na
složení představenstva. Zatím je však nesvéprávná. Obávám se, že mnozí z funkcionářů
ČLK se za naši organizaci schovávají a neváhají vydat celý lékařský stav
do rukou ČSSD a nyní i KSČM, budou-li z toho mít osobní prospěch.
Rozhoduje-li nekompetentně ČLK, zaplať Bůh za pomoc jiných organizací.
A na závěr. Tvůj dopis je dosti zoufalé čtení. Děsím se naší budoucnosti.
Samozřejmě že půjdu protestovat. Hlavně proti prolhanému ministrovi a obcházení
legislativního procesu a řádné diskuse na půdě parlamentu.
Zdraví
Martin Vedral,
otorhinolaryngolog
a člen (odvolaného) představenstva ČLK
|
|